/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Desperat !!
Fra : appej
Vist : 349 gange
50 point
Dato : 24-08-03 14:41

Jeg er en desperat dren som gerne vil have sin Yamaha 4. til at køre mer en 60. HVor dan tuner man den hvor kan man få oplysninger om det.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-08-03 15:06

Du kan finde mange råd med søgemaskinen www.google.dk
Men du må have købt tunsæt (husk at køre med lav fart de første 500km, og give extra 2-taktsolie)
Tun købes feks:http://www.west-import.dk/ http://www.protunahandel.de/ http://www.knallert-dele.dk/ osv
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : VMEK

Modtaget 60 point
Dato : 24-08-03 15:39

Der er flere måde at tune en knallert på:

1. Gearing af forreste tandhjul, 2 - 5 tænder (Højere topfart, men langsommere optræk)
2. Gearing af bageste tandhjul (Her skal der være færre tænder - altså modsat forreste tandhjul)
3. Planing af topstykke (Mindre rumfang til "eksplotionen" giver større tryk på stemplet når det skal ned)
4. Større cylinder giver flere kubik og dermed Hk. (Mener at kunne huske at 43 mm er det maksimale cylinderen kan klare)
5. Større kaburator (Find en 17 mm. Lad vær med at bore den op - det kommer aldrig til at virke ordentligt. Køb en....!)
6. Fjern plomben i sidepladen
7. Monter et tunudstødning (Lad vær med at vælge et "hvepse -udstødning". Det lyder fedt, men er alt for tydeligt - overfor politiet. Vælg et af de "gamle" 8.5 Hk udstødninger. Det ligner det originale, men er blot lidt længere)

Held og lykke med projektet.

/VMEK

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 24-08-03 18:56

Køb et tunsæt på www.protuna.dk, det er nemt og kan komme til at kører dobbelt så meget som din kører nu med den rette indstilling og gearing!

Godkendelse af svar
Fra : appej

Dato : 25-08-03 13:23

Tak for svaret VMEK. Det var en god og præcis besvarelse.
Du skal ha` mange tak.
Hilsen APPEJ