/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Patronymer?
Fra : Bolette103
Vist : 621 gange
50 point
Dato : 23-08-03 22:23

Hej!

Læste på en hjemmeside om slægtsnavne og patronymer.
Aner ikke, hvad patronymer betyder og har uden held forsøgt at slå det op på Google og i en fremmedordbog.
Kan nogen her hjælpe?

Mvh. Bolette103

Accepteret svar
Fra : LisBJensen

Modtaget 60 point
Dato : 23-08-03 22:36

Fundet på:
http://www.sa.dk/lak/saxo/kalender/juli.htm

1828: Slægtsnavne bliver påbudt i Danmark iflg. en ny forordning. Patronymer, dvs. faderens navn + "-sen" eller "-datter" afskaffes. Det varer dog en årrække, før den nye navngivningsreform er slået helt igennem.
Fundet på:
http://www.esbjergbyhistoriskearkiv.dk/
i ordbog for slægtsforskere

Patronymer latin - fadernavne - “efternavne” dannet af faderens fornavn
med tilføjelse af endelserne -datter eller -søn (-sen) - f. eks.
Andersdatter, Nielssøn, Pe-dersen. Skiftende patronymer gik
gradvist af brug i løbet af ca. 1835-50, og i 1856 blev anvendelse
af patronymer som faste slægtsnavne officielt indført ved
ministeriel bekendtgørelse, omend det tog endnu nogle år, inden
skikken var almindeligt accepteret overalt.

Lis

Kommentar
Fra : senta

Dato : 23-08-03 22:49

På denne side finder du forklaring på patronymer.

Senta

http://www.aabne-samlinger.dk/lasa/beldringe1.htm
Citat:
Efternavnene er, som forventeligt, patronymer, dvs. dannet af faderens navn, Niels'søn, Hans'søn, Niels'datter, Hans'datter osv. Slægtsnavnene, som det havde været almindeligt blandt adelen tilbage fra middelalderen, blev først almindelige i byerne og skikken var ikke nået til Beldringe. Og dog: I 1842 døde 3 piger som spæde. Deres navne var: Sigfride Nielsen, Maren Pedersen og Ane Marie Larsen. Da jeg ikke har undersøgt de fødte i kirkebogen, så ved jeg ikke, om der er kommet en ny praksis, så alle pigebørn får slægtsnavnet efter faderen - selvom det i grunden er selvmodsigende at en pige på den måde kommer til at hedde Niels'søn osv.
Udover de tre spæde børns navne er der kun nogle få undtagelser fra reglen om patronymet: en tjenestekarl, der hedder Bang til efternavn, præsten Henning Henseman, en gårdmand i Dyrlev, der hed Havmand og en pensioneret løjtnant ved navn Faith. Hans kone er også med, i indførslen hedder hun Faith, f. Voltersen og adskiller sig derved sammen med herskabstjenerinden (selskabsdame?) på Beldringe, Charlotte Ørn, fra de andre i bogen.
Citat slut:

Kommentar
Fra : Bolette103

Dato : 23-08-03 23:13

Hej LisBJensen og senta!

Mange tak for Jeres gode, fyldestgørende og hurtige svar!
Ville ønske jeg kunne dele pointene mellem Jer. Men det er mig bekendt ikke muligt.
Derfor bliver det efter devicen: "Først til mølle..". Og LisBJensen får følgelig pointene.
Ha´det godt begge to og TAK for hjælpen

Mvh. Bolette103.

Godkendelse af svar
Fra : Bolette103

Dato : 23-08-03 23:18

Tak for svaret LisBJensen.

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 24-08-03 17:09

det var så lidt.

Lis B. Jensen