/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Maxtor 120GB harddisk er begyndt at brum~
Fra : zippen
Vist : 415 gange
100 point
Dato : 23-08-03 21:58

Jeg har en 1 år gammel Maxtor Harddisk i min pc. Her inden for de sidste 14 dage, er den begyndt at larme noget så grusomt.
I starten skulle jeg slukke computeren helt og starte den igen for at slippe af med lyden. Nu skal slukke for den og starte den 2-3 gange før lyden hører op, og senest er den også begyndt på det, når den har kørt i et stykke tid.
Er der nogen som har en ide om, hvad det er der foregår?
Jeg har hørt, at man kan få et program, der kan tjekke harddisken, men ved ikke hvor jeg skal finde det henne. Er der nogen der ved hvor, jeg kan finde et?
Jeg har lige taget en backup, så jeg er ikke så bekymret for at tabe mine data, hvis skidet bryder sammen!
Har overvejet at købe en seagate i stedet.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 23-08-03 22:35

Hej zippen

Jeg tror lyden stammer fra den motor der fører læse/skrive hovederne ind over skiverne, så det er ikke sikkert det betyder noget. En anden mulighed er dog at det stammer fra de lejer som skiverne er lejret i og så er et det sandsynligvis blot et spørgsmål om tid før den går i stykker.
Om alle omstændigheder bør det vække bekymring når en harddisk begynder at lyde anderledes.
Mit råd er at henvende dig der hvor du har købt den, måske vil de medgive dig at der er sket noget usædvanligt og måske bytte den selv om garantien er udløbet. Jeg syntes dog ikke længere du skal benytte den til vitale data eller data du ikke kan tåle at miste.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : zippen

Dato : 24-08-03 00:42

Hej srhansen

Jeg har forsøgt at komme i kontakt med forhandleren, men firmaet er gået konkurs og drejede nøglen rundt her d. 1.8.2003. SURT!
Så på den front er der ikke rigtigt noget at gøre. Desværre.
Nu har jeg lige scannet harddisken med Powermax, et lille program jeg fandt på Maxtors hjemmeside. Den fandt ingen problemer med harddisken, så nu er jeg lige vidt.

mvh zippen

Accepteret svar
Fra : VMEK

Modtaget 100 point
Dato : 24-08-03 01:34

Du skal have en RMA (Return Material Authorization) og sende harddisken til Maxtor.
Se vejledning her:
http://www.maxtor.com/en/support/service/rma/rma_instructions.htm

RMA får du, når du har udfyldt en Product Support Request Form.
Den finder du her:
http://www.maxtor.com/en/support/contact/form.htm

Du kan evt. prøve at se om du kan finde andre oplysninger i Maxtor's Knowledge Base
http://maxtor.custhelp.com/cgi-bin/maxtor.cfg/php/enduser/home.php

/VMEK

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 24-08-03 08:44

Ja, umiddelbart vil jeg mene at andre Maxtor forhandlere også har mulighed for at returnere disken, hvis du fortæller dem sagens sammenhæng. Der er jotale om en åbenlys fejl, så det syntes jeg du skal prøve.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Peter_Gimm

Dato : 26-08-03 15:04

Du får næppe en forhandler der ikke har haft noget med salget at gøre til at bruge tid/penge på at hjælpe dig...
Men, kontakt evt. den danske importør - du skal nok blot fremvise fakturakopi og serienummer.

www.actebis.dk

Mvh
Peter

Godkendelse af svar
Fra : zippen

Dato : 30-08-03 19:33

Tak for svaret VMEK.