/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hegn ved terasse.
Fra : snusi
Vist : 1391 gange
100 point
Dato : 23-08-03 20:47

Hej.
Vi har en terasse hvor de to sider er helt lukkede. Vi kunne nu tænke os at få siden mod nord delvis lukket. Vi har ikke lyst til at det skal lukkes med træhegn, er der nogen der har andre ideer?
Mvh
Snusi

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-08-03 20:58

Her er en oversigt med bl.a. hæk der tåler skygge, som jeg går ud fra der er.
http://www.dueplant.dk/plantebase/bot-dan/haek/bothaekam.html
Emesen.

Kommentar
Fra : fa.dk

Dato : 23-08-03 22:17

Hvad med hække? Jeg har stedsegrøn liguster på to af siderne ved min terrasse - og klipper den, så den står helt markeret. Det kunne eventuelt være blokke med et mellemrum mellem blokkene til udkig.
Nu skriver I, at I ønsker det kun skal være delvist lukket. Jeg har set lærk anvendt som rumdeler i en have; det var meget flot, og den var netop ikke helt tæt. Det vil dog nok kræve en vis højde for, at det "tager sig ud".
En anden mulighed var en eller anden form for espalier med klatreplanter, roser f.eks. Et espalier ville vel passe meget godt sammen med de lukkede sider. Dvs. jeg forestiller mig, der er lukket med træhegn, men det er måske muret?
Mvh.
Frank

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 23-08-03 23:00

Hvad med et stengærde tilat afslutte terassen med. Du kan sætte paradisæbler eller andre ikke for kraftige træer på toppen, eller lave espalier til klatreplanter eller frygttræer.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 24-08-03 10:54

Hej igen
Fotografen er på vej. Det er lidt svært at forklare hvordan der ser ud nu

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 24-08-03 11:12

http://www.dennis.laxy.dk/1/billeder.htm

Jeg håber det bliver lidt lettere at forstå, nu der er billeder af "problemet".

Der er jo ikke meget plads, da der er et hegn ca. 1 meter fra terrassen, men det står i skellet til naboen, så vi kan ikke bare forlænge vores terassetag og bruge hegnet som støtte, da det derved vil blive højere end tilladt.

Vi synes det er et rigtig grimt hjørne, og derfor vil vi have det lukket.

Vi har også talt om at sætte hegn op ved enden af terrassen, men så får vi jo et stykke jord som vi ikke kan se, og heller ikke rigtig kan bruge til noget

Jeg har selv tænkt på et stengærde, men jeg tror det vil virke voldsomt fordi der er så lidt plads.

Mvh
Snusi

Kommentar
Fra : fa.dk

Dato : 24-08-03 11:35

Nu skal jeg bare forstå det helt rigtigt: vil I gerne lukke af mod naboen og hegnet - altså der, hvor taget ender?
Hvis det er sådan, kan jeg ikke forstå, at I vil. Som det er nu, kan I fra terrassen se på planter, der ovenikøbet ikke har tag over sig, så I slipper for at vande. Hvad med nogle klatreplanter på hegnet ind til naboen? Og nogle roser eller clematis op ad stolperne; stolperne står så tæt på bedet, at de kan plantes der.
Der var også mulighed for f.eks. en klatrehotensia på muren ved siden af hegnet - eller en vin, der kunne ledes ind under terrassetaget.
Ja, det var sådan jeg umiddelbart tænkte, da jeg så billederne.

Der var måske også mulighed for et havebassin - eller noget mere japansk inspireret.
Mvh
Frank

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 24-08-03 11:51

Hej igen

Det er også for at tage noget af vinden, sådan at vi kan sidde på terrassen selvom det blæser

Mvh
Snusi

Kommentar
Fra : bdtd

Dato : 01-09-03 21:35

hvad med en ramme af glas... så kan i da se bedet ud til hegnet, og alligevel have læ ..plante en flot klematis på træhegnet så i har noget kønt at kikke på.....

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 01-09-03 22:34

Et par flotte buskroser som f.eks. kobberroser og rosa multiflora vil nemt kunne fylde pladsen ud, og da de kan få en rimelig højde, vil de kunne give læ.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 02-09-03 16:54

Hej A.C.Rosmon.
Det lyder som noget vi kan bruge, kender du selv til de buskroser du nævner? Kan de gro der, da der jo ikke er meget sol.
Mvh
Snusi

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 100 point
Dato : 02-09-03 17:32

Jeg er selv meget fasineret af koberrosen, da den har noget flot løv. Jeg kender dem mest fra det vindomsuste Weestjylland,hvor vi er nødt til at lave noget med roser, pil o.l. for at få læ nok til noget der kan ligne en have. Men roser har mørkegrønt løv, og det bliver nok lidt mørkere hvis de kommer i skygge. Spørg på planteskolen, de plejer at være gode til at finde de helt rigtige sorter. Vælg et par forskellige sorter, så du får lidt spil.Roserne får også nogle kønne hyben.

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 02-09-03 18:56

Tak for svaret A.C.Rosmon.
Jeg smutter straks på planteskolen i morgen efter arbejde. Jeg håber at jeg kan plante nu, sådan at de får en god start til foråret.
Mvh
Snusi