/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Win2K eller XP hurtigst?
Fra : henrik59
Vist : 574 gange
100 point
Dato : 23-08-03 18:10

Jeg har en lettere antik Pentium (233 MHz) med 64 MB RAM (max. ifølge instruktionsbogen). Kørte tidligere Win98, men det var for ustabilt. Bruger derfor nu Win 2000, men det går laaaaangsomt! Faktisk langsommere end med Win 98, men det går (næsten) aldrig ned.
Spørgsmålet er, om Win XP ville køre hurtigere end Win 2000 på denne oldsag?

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 23-08-03 18:26
Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 23-08-03 19:21

XP er en lille smule langsommere end 2000, men er dog mere pålidelig, og har bedre systemværktøjer

Begge versioner kan jo tweakes så den kommer til at køre hurtigere

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-08-03 19:24

XP kan ikke køre på 233mhz
Win2000 kan lige akkurat køre på 120mhz pentium
Men måske har du ikke indstalleret de drivere som Win 2000 skal bruge, men kører med halvgående '98 drivere.
Win 2000 er et NT styresystem, og lidt sart med hensyn til drivere.
Men kører det rigtigt, går det ikke ned.
Jeg har både win 2000 og XP men foretrækker Win 2000
Det kører på 450mhz 512 mb ram (XP kræver min 400mhz 128mb ram)
Emesen.

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 23-08-03 19:24

skal også lige tilføjes at der kan være stor chance for at sådan en ældre sag ikke kan køre med xp

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 23-08-03 19:35

Her http://www.winguides.com/tweak/?ref=google_tm_c kan du hente en trial som kan trimme din windows 2000

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 23-08-03 19:38
Accepteret svar
Fra : mrhan

Modtaget 100 point
Dato : 23-08-03 20:11

Hej
Jeg vil slet ikke anbefale at køre hverken win2k eller xp med mindre end 128 mb ram.
Tror osse det er derfor det går meget langsomt......ikke nok ram...simpelthen.

Hilsen
mrhan

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-08-03 20:40

En 233 er desværre ikke lettere antik i dag. Det er nærmest en oldsag! Sådan er det inde for computere. Hvis du ikke har tænkt at opgradere til en nyere computer, så vil jeg anbefale win98 som styresystem. Det kører ganske godt på en 233. Så det er ikke et spørgsmål om win2000 eller XP; de vil i bedste fald være MEGET langsomme på din computer!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-08-03 20:43

Jeg ser lige at win98 var ustabilt på din maskine, så ville jeg prøve winME!

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 23-08-03 20:46

I linket fra Manse9933 står der udtrykkeligt, at WinXP kræver minimum 300 Mhz,
så det er altså udelukket, at du kan køre XP på din computer - uanset hvor
mange ram, du installerer.

Kommentar
Fra : toon

Dato : 23-08-03 20:49

Nyere udgaver af windows stiller større krav til computeren, og xp er noget af det mest poppede de endnu har lavet, med en masse unødvendige funktionaliteter som faktisk bare sløver 'puteren. Jeg ville nok anbefale at anvende W98, den er snart så gennemtestet at de burde have fixet størstedelen af problemerne.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-08-03 20:57

eller win98 SE, der er stadigvæk mange mulighed. Tror dog det er win98 SE du har prøvet da den er notorisk for at skabe problemer.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 23-08-03 21:39

Min erfaring er, at man kan få selv det mest håbløse styresystem
til at køre stabilt, blot man installerer Norton SystemWorks
- og som minimum Norton Utilities.

For et halvt års tid siden fik jeg en ældre computer med Win98SE
foræret af en ven, fordi den var lige til lossepladsen.
Men det har Norton lavet fuldstændig om på.
Nu kører den som en drøm.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-08-03 22:00

Ja Rellom, vi har flere "gamle" IBM'er vi har fået foræret, som kører godt indtil der lægges en masse skrammel på dem. Men vi laver back up af HD en gang i mellem og så er det bare ind igen, og den kører som en drøm. Vi laver et D: drev til dokumenter som bliver stående ved genindstallation. Vi, det er vores netværk.
Emesen.

Kommentar
Fra : Axencrone

Dato : 24-08-03 08:41

XP skal have min. 400mhz, og det er heller ikke godt for en 233 at køre på en 2000, men kan man, fordi en har haft en 233 som køre med ME, og der var ikke noget problem, men selvfølgelige kørte den lidt langsomme.
MVH
Axencrone

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 24-08-03 08:43

Hej Rellom!
Kan du ikke skrive mere detaljeret om Norton systemWorks-Norton utilities
mvh
teas

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 24-08-03 08:54

Det har jeg desværre ikke tid til nu.
Men jeg kan lægge et link til det her:
http://www.symantec.com/sabu/sysworks/pro/
Norton Utilities er en del af SystemWorks, men kan også købes særskilt.

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 24-08-03 08:57

Hej Rellon.
Tak for linket!
mvh
Teas

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 24-08-03 09:13

Selv tak, TEAS.
Og så lige en tilføjelse: Norton er ikke indviklet at bruge,
men det er meget vigtigt, at du bruger det rigtigt.
Brugt forkert kan det køre hele systemet rabundus.
Men sådan er det jo med alle kraftige systemværktøjer.

Kommentar
Fra : phg1

Dato : 25-08-03 01:28

norton kan virkelig fucke en computer op hvis du ikke passer på og er temmelig vanskelig at afinstalere,men når det fungerer virker det fint.
med hensyn til hastigheden vil jeg sige at xp nok er hurtigere men 2000 er langt mere stabilt,bare min mening.

Godkendelse af svar
Fra : henrik59

Dato : 17-10-03 19:22

Tak for svaret mrhan.
Opdagede lige, at jeg ikke havde lukket spørgsmålet. Dit svar kom tættest på, synes jeg. Har i mellemtiden købt en ny PC, bruger Windows XPpro, og har 512 MB DDR-Ram, så det går over stok og sten! Har formatteret den gamle og lagt win98 ind påny, den er havnet på et børneværelse, kører rimeligt indtil videre...

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 17-10-03 19:28

Og så bringer den lykke