/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Henriette Magdalena Rossow
Fra : 2601
Vist : 730 gange
100 point
Dato : 23-08-03 16:48

Hvem er forældre til ægteparet Henriette Magdalena Rossow og Ludevig Wittrog der den 23. oct 1761 bliver gift i Frederiksberg Kirke. I FL. 1787 er han benævnt suppercarge på China.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : senta

Dato : 23-08-03 17:20

Prøv at se på disse navne fra
Senta
http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp

5. LUDEWIG WITTROG - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Christening: 25 FEB 1728 Sankt Petri, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

6. LUDWIG WITTROG - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Christening: 21 AUG 1751 Hof-Og Slotskirken, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

7. LUDVIG WITTROG - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Marriage: 23 OCT 1761 Frederiksberg, Kobenhavn, Denmark

8. MARTINUS WITTROG - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Christening: 24 MAR 1724 Sankt Petri, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

Accepteret svar
Fra : jkrjk2

Modtaget 110 point
Dato : 23-08-03 17:20

Det er vel ham?
Samtlige personer i husstanden

København, København (Staden), Snarens Kvarter, , , Vimmelskaftet 157, 2, FT-1787
Ludevig Wittrog, 60, Gift, Hosbonde, Suppercarge paa China,
Henriette Magdalena Rossow, 46, Gift, Hans Kone, ,
Peter Abraham Wittrog, 11, Ugift, En Søn, ,
Ludevicke Wittrog, 21, Ugift, En Datter, ,
Anna Magdalena Wittrog, 19, Ugift, En Datter, ,
Anne Christine Schrøder, 32, Ugift, , Pigen,
www.familysearch.org :
LUDEWIG WITTROG
Male
Event(s):
Birth:
Christening: 25 FEB 1728 Sankt Petri, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

Parents:
Father: LUDEWIG WITTROG

Source Information:
Batch No.: Dates:
C218361 1650 - 1756

Måske er Ludvig den ældre død omkring 1762 og har fået gravplads på Sankt Petri?
http://www.sankt-petri.dk/gravkapeller/dagravkapeller/davestfloj.htm

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 23-08-03 17:36

Måske er dette Henriettes søster?
Samtlige personer i husstanden

København, København (Staden), Købmager Kvarter, Antonistræde, , 328, 9, FT-1787
Christen Nielsen, 57, Gift, Hosbonde, Ligbærer,
Marie Rossow, 56, Gift, Hans Kone, ,

Hilsen Jeannie

Godkendelse af svar
Fra : 2601

Dato : 23-08-03 21:59

Tak for svaret jkrjk2. Jeg var ikke sikker, men når en anden har fundet ud af næsten det samme så må de være sandt

Mange tak for besvarelsen.

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 23-08-03 23:23

Hej 2601!
Hvis jeg var dig, ville jeg gå videre med den gravplads på Skt. Petri, og finde ud af hvem han var - og slå alle Ludvigs og Henriettes børn dåb op i kirkebogen (hvis de stadig er bevarede). Hvad med Oeders efterretning for 1771?
Eller:
"Andre slags tællinger
Oeders efterretninger fra 1771 dækker København, Sjælland, Møn og Bornholm. Her kan man finde de talte mænds navn, stand, erhverv og ægtestand - og deres kones alder. På landsarkiverne kan man også være heldig at finde forskellige mandtaller i købstædernes rådstuearkiver og måske også eksemplarer af den allerførste folketælling, der blev lavet i 1769. I Rigsarkivet findes bl.a. kopskattemandtaller, 1660 - 1812 som tit kan give gode oplysninger."

Fra:

http://www.sa.dk/lak/brugearkivet/slaegtshist/folketaell.htm

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 24-08-03 12:04

Hej Jeannie.

Jeg har styr på ham der ligger i Skt. Petri. Det er Ludvig Wittrog eller Wittrock som slægten hedder. Hans sønner Martinus ( Martin ) Hans og Ludewig samt to døtter har jeg også styr på. MEN er Ludewig gift med Henriette den samme Ludewig. Ingen af børnene har som fadder nogle fra Martinus eller Hans familie. Døtterne blev gift og flyttede udenlands. Derfor mit spørgsmål. Familien Wittrock staves gennem tiderne med g eller ck, også den samme person skifter. Det gør det lidt vanskelig at følge dem. Jeg må holde mig til hvad der er i slægtens arkiv som vi har delvis tilbage til ca. 1485.

Med venlig hilsen
j

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 24-08-03 12:12

Hej Jeannie.

Jeg glemte at oplysse dig følgende:

1. october 1744 lod faderen sine sønner Ludvig og Hans ( 17 og 16 år) indskrive som drenge i Kjøbmands-og Kræmmerlaugets drengebog, begyndt anno 1660.
Som du ser så blev han købmandsuddannet. Familietraditiomerne siger intet om China handel. Derimod klædehandel op til vores dage.
Mvh.

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 24-08-03 12:25

Hej!
Lige fra jeg så ordet "Suppercarge på China" har jeg tænkt på hvad det betød. Ved du det?

Hvis de har drevet klædehandel, kan det jo være at han importerede eller solgte silke fra Kina?

Er du så heldig at der findes skifter?

Jeg synes stadig, at du skal prøve om der er noget at hente i f.eks. "kopskattemandtaller"

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 26-08-03 11:16

Hej Jeannie.

Jeg tror at vedkommende der afskrev FL 1787 eller nok snarer den der skrev oplysning om hvad Ludevig var skrev forkert. Den rigtige tittel var "supercargoes" eller storkøbmand. Handel på Kina var Te, porcelæns og silke. Jeg er nu ved at undersøge om han har været derude. Han ligger ikke begravet derude, det har jeg undersøgt.
Viste du der var en dansk kirkegård derude?
Hilsen 2601