/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
ORM
Fra : sroentved
Vist : 2944 gange
100 point
Dato : 23-08-03 12:50

Min kæreste har for noget tid siden lavet en krans af diverse tørrede ting. Den blev straks hængt op i stuen.
Efter noget tid kunne vi se at der var orm i kransen, og de er så småt begyndt at angribe vores egetræ reol der står under kransen. Resten af vores bøbler i stuen er også af eg. Spørgsmålet er så om det er nok at flytte kransen, eller om den skal smides ud. Desuden om hvordan jeg behandler reolen, inden den bliver helt angrebet. Vores egetræs møbler er ubehandlede så de er meget modtagelige ovetrfor fedtpletter osv.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 23-08-03 12:57

Hejsa
Jeg ved ikke hvilken slags "orm" der er tale om, men i de fleste tilfælde angribes træ af borebiller.
Jeg har tidligere besvaret noget om borebiller på http://www.kandu.dk/dk/spg/15018 (d. 08/05-2003)
Her er et lille udklip:
Citat:
Du kan læse om "træorm" eller borebillen på Statens Skadedyrslaboratorium http://www.dpil.dk/spomskad.htm

Den almindelige borebille (Anobium punctatum) kaldes også for træorm, og der er spor efter den i de fleste ældre huse her i landet. Den voksne borebille er 3-5 mm lang, den er brun og har punktstriber på dækvingerne.
Hyppigst sker klækningen fra sidst i juni og til begyndelsen af juli. Billerne lever kun et par uger. De kravler rundt på det træ, hvor de er klækket fra, men kan også flyve, og ofte havner de i stort antal i vindueskarmene. Borebillerne lever også udendørs, i plankeværker, stolper og andet træværk, hvor fugtigheden i træet er tilstrækkelig høj.
Overfladebehandling med et træbeskyttelsesmiddel, der er godkendt til bekæmpelse af borebiller, er den mest anvendelige metode, og der findes en række præparater specielt beregnet til formålet. Midlet påføres med pensel eller sprøjte i 2 til 3 omgange, indtil den angivne dosis er nået.
Drejer det sig om mindre, malede ting kan man eventuelt benytte en injektionssprøjte til at få væsken ind igennem hullerne. Det kan være nødvendigt at behandle én gang årligt, helst lige før flyvetiden (altså i maj) i flere år i træk.
[/citat]

Af andre nyttige links kan jeg give dig følgende:
* http://www.dpil.dk/HTML/almbore0200.htm
* http://www.mst.dk/Bekaemp/default.htm
Hygge med billerne
Søren

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-08-03 13:43

Dette middel er formentlig ikke godkendt til hverken det ene eller det andet, men det bremser ALT, som kan finde på at æde dit træværk, det være sig ægte hussvamp, tømmersvamp, pæleorm, borebiller, herkulsesmyrer, træbier, ja selv brand virker det bremsende på. Og opskriften: Til en liter kølervæske (den rigtige af glycol) sætter du 200 gram borax og 200 gram borsyre. Først skal du nok varme glycolen op til små 100 grader, men så opløser de to hvide pulvere sig ret let under omrøring. Blandingen kan du så pensle på/sprøjte ind i træet, men jeg vil råde dig til at eksperimentere på et diskret sted, for jeg aner ikke om egetræ bliver misfarvet af stadset! Jeg har selv brugt det på gulvplanker under et utæt tag. Der var kommet hvide vattotter på - væk på to dage og plankerne fuldt intakte efter to år. Desuden på nyanskaffede havemøbler af fyr eller gran. De blev blågrønne af glycolen, men det var suget ind i løbet af et par dage (egetræ er tættere, så det tager nok en uge). Midlet suger perfekt ind i selv fugtigt træ. Desværre bliver det også skyllet ud af vand, så havemøbler skal have noget med olie udenpå. Borebiller og pæleorm dør næsten momentant af stadset, så du skal ikke tygge på træet, men dødelig dosis for mennesker er vel en god kopfuld for glycolens vedkommende, og borax og borsyre har været brugt som husråd til hud- og mundpleje i generationer og er begge frygtelig beske, så risikoen for utilsigtede forgiftninger er lille. Midlet har forøvrigt været brugt til beskyttelse af træskibe og telefgraf- og telefonpæle

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-08-03 13:44

Øøh forresten: kransen kan sagtens få en tur også

Kommentar
Fra : arlo.PE

Dato : 25-10-03 18:16

Et godt gammelt triks er: du køber en injektionssprøjte + en kanyle på apoteket og fylder sprøjten med petroleum, dette sprøjter du ind i ormehullerne, og ormene dør, med garanti.
m.v.h. arlo.PE

Kommentar
Fra : Dark_Magician

Dato : 05-11-03 14:24

Heyy

Du kan prøve at afsyre det ??

Hilsen Dark_Magician

Accepteret svar
Fra : lars_helle

Modtaget 100 point
Dato : 28-12-03 20:26

nej nej nej.

jeg er møbelsnekeder og her er hvad du kal gøre

Du smørrer dine møbler ind i sæbe (sæbespæner i vand der bliver overmættet så der er sæbe rester i bunden) lader det tøre i en ½ time ved stuetemp. og sliber det med meget fint sand papir. træet er nu mættet og har samme udseende som før.

arlo.pe har ret med hensyn til bekæmbelse af orm.

held og lykke

Godkendelse af svar
Fra : sroentved

Dato : 29-12-03 11:14

Tak for svaret lars_helle.

Kommentar
Fra : lars_helle

Dato : 29-12-03 14:17

selv tak skriv på nody@ofir hvis der er noget