/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Fagforening kontra a-kasse
Fra : notatoy
Vist : 1570 gange
50 point
Dato : 23-08-03 09:52

Hej.
Jeg er forøjeblikke medlem af en fagforening og dermed selvfølgelig også en a-kasse.
Nu skal jeg studere de næste 31/2 år (sygeplejeske). De to første år får jeg dagpenge, de sidste 11/2 skal jeg på SU. Nu tænker jeg på at melde mig ud af fagforeningen og kun betale til a-kassen. Kan jeg det?
Hej fra Notatoy

Kommentar
Fra : Interkriller

Dato : 23-08-03 09:58

Ja det kan du da, bare kontakt din fagforening (som dog ikke hjælper dit hvis du kommer ud for problemer, hvis du kun er medlem af A-kassen).

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 23-08-03 10:15

Hej notaboy

Ja det kan du sagtens gøre og du kan også melde dig ud af A-kassen ved samme lejlighed. Du får nemlig ikke brug for dem når du studerer. A-kassen er jo for folk der, mister sit arbejde af en eller anden grund og da du jo skal på S.U. kan du ligeså lade den hvile 3 år til du er næsten færdig med dine studier. Det heder sig at fagforeningen vil hjælpe med twister, mellem elev og uddanelsesinstitution, men jeg har aldrig hørt om nogle. Der er jo heller ingen overenskomst, så det bliver nok meget svært.

Som supplement, syntes jeg da du skal spørge din kommende studivejleder. På S.U. har man nok at bruge sine penge til, så det er med at udnytte pengene bedst.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-08-03 10:24

ja du kan selv vælge om du kun vil være medlem af en af delene eller begge. der er noget om at man ikke skal betale fuld fagforening eller a-kasse da man er under uddanelse. eller kig her http://www.foa.dk/

Kommentar
Fra : ingole

Dato : 23-08-03 11:25

Det er en god ide at bibeholde sit medlemskab til sin fagforening, her taler jeg om de LO; tilknyttede forbund. Hvis du er i arbejde nu eller på dagpenge på max. sats og evntuelt overgår til uddannelse kan du eventuelt få uddannelsesstøtte det er så hvidt jeg forstår mere end SU.SU er vel også mindre end bistandshjælp. det er måske også muligt at få lavet en handlingsplan så du kan bibeholde den samme dagpengesats som du er berettiget NU. alle disse regler er så kringlede og vedrører selfølgelig dig helt personlig,samt at der er mange ting du ikke kan skrive her.
Reglerne ændre sig hele tiden og der er ingen her på KANDU der kan vejlede dig på en kvalifiseret måde medmindre han sidder som sagsbehandler på det pågældende område.Jeg håber at jeg har givet dig lidt inspiration og vil foreslå at ; Du henvender dig i din fagforening og får talt tingene igennem med dine tillidsmænd i afdelingen, som tillægs gevinst har alle LO forbund en scoalrådgiver ansat som også kan vejlede dig
Med venlig hilsen *forhenværende bestyrelsesmedlem i et LO forbund*

Kommentar
Fra : fulla

Dato : 23-08-03 11:35

Hej notatoy
Det er korrekt, at du kan udmelde dig af den faglige del og kun være medlem af a-kassen. De fleste fagforeninger har en forsikring gruppeliv/fritids-ulykke som en del af det faglige kontingent - og det skal du være opmærksom på, at du mister.Nogle fagforeninger har et nedsat fagligt kontingent for studerende, så du faktisk ikke betaler ret meget for disse fordele.
Mht. om du helt udmelder dig af a-kassen, når din uddannelsesgodtgørelse ophører, skal du tage med i betragtning, om du stadig har dagpengeret tilbage. Det kan få betydning, hvis du af en eller anden grund ophører i uddannelsen. Ligeledes vil det være sådan, at hvis du f.eks. bliver gravid inden uddannelsen slutter, vil du kunne få barselsdagpenge, hvis du stadig er dagpengebrettiget i A-kassen.
Når du bliver færdig som sygeplejerske, vil du iflg. de nugældende regler kunne nyoptages i a-kassen med dagpengeret efter en måned. Hvis du stadig har dagpengeret, vil du være dagpengeberettiget med det samme. Dvs. at det du betaler i kontingent de 1½ år vil kunne være indtjent ved den ekstra måneds dagpengeret.
Jeg vil derfor råde dig til at spørge i din a-kasse, hvad der bedst kan betale sig i din situation. A-kassen kan måske være dit sikkerhedsnet, såfremt der sker noget uforudset i den sidste del af din uddannelse.
mvh
fulla

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 23-08-03 11:43

Det er rigtigt som fulla skriver, sker der noget uforudset der gør at du må stoppe studierne inden tid, er det måske en god ide at have en A-kasse. Du skal have i mente at et A-kasse kontingent gør et voldsomt indhug i din SU. Der skal købes: bøger, studiture, transport og meget mere. Så du kunne måske blive ved med at indbetale til du er sikker på studiet virkeligt er noget for dig, så har du noget at falde tilbage på.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : hedefelt

Dato : 23-08-03 11:51

Som flere af de ovenstående har skrevet, kan du IKKE finde det rigtige svar her.

Enkelte har ligefrem skrevet indlæg som kan betyde at du mister din efterlønsret. Det er bare en af de fælder mange falder i når de spørger her. Der er kun et at gøre og det er gå i din afdeling, fremlig din situation, og de kan se hvad der er bedst i din situation!

Betaler du efterlønskontingent er der nemlig mulighed for det der hedder frikontingent til A-kassen, men det er betinget af at du bl.a. ikke får hjælp til forsørgelse eller dagpenge. Resten af reglerne kan jeg ikke huske i hovedet!

Om du skal melde dig ud af fagforeningen er helt op til dig selv, men du får jo det samme som dine ledige kollegaer, så hvorfor skal du have det billigere end dem? Eller regner du med at du får svar på alt fagligt her på Kandu.

Når du kommer på SU har du en reel indtægtsnedgang, og får derfor nogle muligheder for nedsættelse af det ene eller andet.

Michael
(Undskyld evt. spydige indkast!)

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 24-08-03 14:38

Først henvendt til Hedefelt, det er ikke fordi jeg forventer at få mere end andre på nogen både.
Jeg har ikke overvejet at melde mig ud af a-kassen på noget tidspunkt. Det jeg ville var at melde mig ud af fagforeningen i de 31/2 år jeg skal studere. Ikke for at få mere end andre på nogen måde, simpelhen for jeg ikke føler der bliver penge til det som studerende, enlig med to børn. Selvfølgelig vil jeg melde mig ind igen så snart jeg er færdig. jeg kender ikke prisen præcis men har ført at det er ca 500 kr. i måneden jeg vil kunne spare. Detb betyder rent faktisk jeg vil have 21000 kr. mere efter skat i de år.
Notatoy

Kommentar
Fra : fulla

Dato : 24-08-03 14:47

Hej notatoy

De 500 kr. du kan spare pr. md. må være før skat. Da du så heller ikke får skattefordelen, vil det efter mit skøn kun være ca. det halve.
Fulla

Kommentar
Fra : hedefelt

Dato : 24-08-03 15:37

Hvad man nu har hørt - der går rigtigt mange rygter om hvad man kan spare og ikke kan spare, spørg afdelingen direkte, det giver et svar man kan bruge til noget!

Såfremt prisen falder med 500 om måned, er besparelsen 4200 om året, beregnet udfra at skatten betaler de 30%. Det er helt andre tal end 21000.

Hvis du sammenligner med priserne for de foreninger der reklamere i kuponnyhederne og lignende, skal du nok trække lidt fra!

Som tidligere nævnt, spørg i din afdeling, der kan være konsekvenser i din afdeling, som vi andre ikke kender til.

Michael

Kommentar
Fra : engell

Dato : 10-09-03 16:02

Med udgangspunkt i det oprindelige spørgsmål vil jeg svare følgende:

Med et hurtigt kik på DSR hjemmeside, kan man se at studerende kun skal betale 370 kr. om året for at være medlem under deres uddannelse. Ud over at det fradrags berettiget, er det også sikkert også et medlemsskab der indeholde mange nyttige ting som sygeplejeske studerende. Jeg er ansat i en anden fagforening og ved ikke præcist hvad.

Derudover kender jeg en smule til det faglige sammenhold blandt sygeplejesker, og dem skal du ud i praktik sammen med, du vil blive spurgt om du er medlem og uden at vide helt præcist hvad der sker, tror jeg ikke der vil være den store forståelse blandt dine fremtidige kolleger overfor dit valg om at stå udenfor.

Så det ville være lidt dum ikke at tage studenter tilbuddet hos DSR.

Jeppe Engell

Kommentar
Fra : smut

Dato : 23-01-04 12:23

så vidt jeg husker betaler min kæreste ca 90 kr til fagforeningen (dansksygeplejerråd) om måneden uden akasse hun er på su så jeg tror ikke du sparer så meget at det kan betale sig og lade være du har jo ikke samme "sikkerhed" hvis du ikke er medlem

Kommentar
Fra : defung

Dato : 05-04-04 23:08

Som hoved regel skal man ikke være medlem af en akasse under uddannelse, da næsten alle uddannelser er dimentent sat, dvs. at efter gældene regler kan få dagpenge efter uddannelse (kontakt a-kassen/fagforeningen). Men har du allerede optjent noget annicentet så kan det være en god ide at blive passivt medlem af A-kassen, hvis lade sig gøreligt.

MEN forbliv helst medlem af fagforeningen, det kan svare sig. Da du ikke bare får mulighed for at komme gratis på kursus, men også har en forening i baghånden der kan hjælpe dig. De er jo også med til at planlægge din udd.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 30-10-04 08:21

så afslut venligst dette spørgsmål

Kommentar
Fra : hedefelt

Dato : 30-10-04 14:04

enig med forestående - 50 points - så må du vist have fået svar for de points - ønsker du yderligere hjælp - er du nødt til at henvende dig til en kompetent forsamling!