/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Netværks Kit
Fra : Engum
Vist : 959 gange
100 point
Dato : 23-08-03 09:49

Hejsa
Jeg har købt et netværks kit med kabler, stik og vægdåse. Mit problem er at efter jeg har trukket kabler og monteret vægstik ikke kan få nogen forbindelse, dvs. nu skal jeg ha fundet udaf hvor fejlen er. Kan man evt. måle en strøm i kablet eller hav?
Nogen der har et forslag til havd jeg kan gøre?

Mvh.
Thomas

Accepteret svar
Fra : srhansen

Modtaget 110 point
Dato : 23-08-03 10:22

Hej Thomas

Du kan måle gennemgangen af hver enkelt leder med et almindeligt multimeter. Det giver det bedste resultat

1. Køb/brug et færdigt netkabel du ved der virker og stik det i det ene vægstik.
Tag den anden ende af kablet med ind til det andet vægstik og ohm alle ledere igennem.
2. Er der for langt mellem de to vægstik benyt da et batteri, hvor minus f.eks hele tiden er sort. Så sætter du bare plusen på alle de andre ledere neten på en gang eller en ad gangen og måler i den anden ende.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-08-03 10:54

Her kan du se hvordan kablerne skal forbindes:
http://hwb.sunsite.dk/ >hardware>connectors>rul ned til neworking>10base-t & 100base-t
Dine kabler fra pc til vægdåse er de færdige kabler, eller laver du dem selv, for så skal det være bløde kabler og de skal skubbes HELT frem før du klemmer.
Fra pc til pc skal et af de bløde kabler være "krydset"
Er det til en hub/switch/ruter skal de være "lige"
Er din vægdåse med et grønt "klemme ned over stikdåse" skal enderne ikke klippes af før den er klemt sammen. Har den en a og b løsning så brug den samme i begge ender.
Emesen.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 23-08-03 11:08

Ja, det slog mig lige

Hvis du ikke benytter en switch eller hub skal kablet mellem den en pc og vægstikket være et crossover kabel hvor flere af lederne er byttet ved 100base-t, dette virker også ved 10base-t og 1000base-t (påstås det) så dette er et allround kabel. Du kan kigge her hvordan det laves:
http://www.hardwarebook.net/cable/network/ethernet10basetcrossover.html

mvh srhansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-08-03 11:12

Er der noget det lyser på netkortet ved siden af stikket.
Hvilket styresystem bruger du.
Win 98 skal have netbeui installeret fra '98 skiven.
Emesen.

Kommentar
Fra : Engum

Dato : 23-08-03 11:58

Super svar srhansen er allerede igang.
(der er ikke problemere med at for forbindelse mellem mine computere det er udelukkende etspørgsmål om at finde en løs forbindelse i mit fysiske netværk)

Extra spg. Betyder det noget havordan ledningeren er forbundet i stikkene hvis bare det er ens i begge ender? Kan man forbinde stikdåserne i serie? skal de termineres eller lig.?

Mvh.
Thomas

Godkendelse af svar
Fra : Engum

Dato : 23-08-03 12:26

Tak for svaret srhansen.
Det virkede bare super godt mange tak

Kommentar
Fra : Engum

Dato : 23-08-03 12:28

Har selv svaret på de 3 extra spg. svaret er som følger nej, ja og nej.

Mvh.
Thomas