/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
kolde, våde hundesnuder
Fra : skingur
Vist : 4323 gange
300 point
Dato : 23-08-03 09:14

Hvor tåbeligt det end lyder er følgende spørgsmål seriøst ment:

Hvordan kan en hundenæse være iskold og fugtig? Hvordan kan den blive så afkølet..og er det afkølingen der gør, at den bliver fugtig? (ligesom når der dannes kondens på en kølig rude i en varm stue?)

Gode forklaringer belønnes rigeligt!!!!

Mvh Christina

Kommentar
Fra : TEXXXAZZ

Dato : 23-08-03 09:23

det afhænger meget af omgivelserne, transportationen af luft foregår primært gennem hundens næse, men i tilfælde af overophedning tar hunden munden til brug ( 2 step udluft ) indånding foregår gennem snude og udånding gennem mund.
1. næsen er kold og fugtig : er som du faktisk selv beskriver det med ruden i en varm stue..
2. næsen varm og tør : når hundens vejrtrækning blir hyppig, vil den tørre ud, og kan være sympton på væskemangel...

Håber du kan bruge det til noget

hilsen Michael ( sussi ) = min golden Retriever ( Buller ) = min Labrador

to glade hunde og en glad hundeejer...

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 23-08-03 09:31

men det forklarer ikke, hvorfor hundens næse i første omgang er iskold..eller er det mig der ikke forstår det helt?
kh Christina og langhåret gravhund med MEGET LANG iskold næse, der virkelig kan bore sig ind i folks armhuler...

Kommentar
Fra : TEXXXAZZ

Dato : 23-08-03 09:35

hehee
indvendig i hundes næse er der en form for små huller, som fungerer som afkølere og i de fleste tilfælde vil det resulterer i at igennem hundens næse kommer der så meget afkølet luft at den blir kold og at der dannes afkølet vand ( som på en iskold øl du sætter en i stuen )...

bedre kan jeg vist ik beskrive det...

smider lige et ben ind til Gravhunden..

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 23-08-03 09:40

Det lykkedes mig at blamere mig selv 100 % på seminariet i sidste uge, da jeg stillede spørgsmålet...fokl er nu helt sikre på, at jeg er alternativt begavet!!! Derfor ville det give mig oprejsning, hvis jeg på tavlen kunne redegøre præcist for, hvad der sker...kunne du mon finde et link eller andet, der kan sætte mig i stand til på videnskabelig og "fessor-agtig" vis at blære mig totalt med min nye viden, mens jeg tegner og fortæller?

Takker for det fine ben...hunden er nu ikke stået op endnu, men ligger i arm med Manden!!

Kommentar
Fra : TEXXXAZZ

Dato : 23-08-03 09:49
Kommentar
Fra : skingur

Dato : 23-08-03 09:54

hm..de var ikke så gode...

Kommentar
Fra : Interkriller

Dato : 23-08-03 10:10
Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 310 point
Dato : 23-08-03 10:33

Hej Christina.... hvad pokker fik dig på den idé
Din udåndingsluft indeholder "damp / vædske". Luftfugtigheden er meget høj... kommer fra dine lunger. Samtidigt er kropstemperaturen (i de fleste tilfælde) noget højere end "udetemperaturen", dette er også med til at danne fænomenet kondens... li'som når du ånder på en blank overflade.
Årsagen til at næsen så bliver kold, er p.g.a. fordampning af vædske (den våde snude). Lufthastigheden igennem hundens næse øger denne effekt... noget der hedder venturieffekt (for vidløftigt at komme ind på her), men i bund og grund skyldes den kolde næse fordampning.
Fordampning kan f.eks også afkøle en øl (host... sodavand), når man ligger på stranden. Gå ned til vandet og smid dit håndklæde i bølgen blå. Flasken mvikles så med det våde håndklæde, og stil det hele i solen... ja solen! Efter 5-10 min. har du en dejlig kølig flaske. Tjow'jow'... så'n er det bare
Hygge... Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 23-08-03 10:34

Up! Væske... ikke vædske - stik mig en staveplade osv. (også til alle de andre fejl)

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 23-08-03 10:57

Bevis på at fordampning skaber kulde. Kom lidt vand på din hånd og pust så på det.
En af årsagerne til at vi sveder er netop at kroppen ønsker afkøling. Det er b.la derfor de dersens hvidløgstrolde nede syd på, nogle gange laver noget HULENS stærkt mad... så fremprovokeres sved, og du afkøles herved.
Et køleanlæg har også en "fordamper", her er det dog ikke sved, men freon, amoniak og i nogle anlæg også vand.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 23-08-03 11:28

Ogggg til sidst. Det er netop fordampningen som gør næsen kold, også når næsen er tør. Årsagen til at næsen er tør skyldes, eller kan skyldes et par ting.
1. Luftfugtigheden i omgivelserne er så lav at alt fugten forsvinder.
2. Hunden har ikke behov for mere afkøling - næsen er jo hundens radiator / air condition. Hunden "sveder" ikke mere.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 23-08-03 15:31

Ka' pokker ta' mig ikke la' vær
Den ku' jo også ha' haft dyppet "snablen" i en afskydig kold drink
Citat
http://www.kells.dk/drinks/default.asp?page=visdrink&id=51
Hundens næse (Longdrink).

Også kendt som: Dog's Nose

Ingredienser: Gin og øl

Opskrift: 4 cl. gin hældes i et glad med isterninger. Fyldes med kold øl.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-08-03 18:32

Hver gang man bevæger sig omdannes nogle af kalorierne fra vores næring til varme. Hvis vi ikke kunne slippe af med den varme, så ville vi dø af feber. For at omdanne et gram vand ved én temperatur til damp ved samme temperatur, skal der bruges en vis mængde kalorier (Underskolens fysikundervisning). Derfor udskiller kroppen hele tiden sved over det hele gennem huden. Når sveden fordamper, så forbruges der kalorier, og du føler dig afkølet på huden, fordi processen (Fordampning af sveden) forbruger varmen i din hud. -Som regel lægger man ikke mærke til det, før man giver sig til at knokle med ét eller andet, så "sveden springer". Så kan man blive helt klam over det hele.
Hunden har jo ikke svedkirtler over hele kroppen ligesom vi, men kun -hovedsageligt på poter og ---snude. Når den er i ro, så er der ikke brug for så meget fordampning, og så er det nok med en fugtig snude, som altså bliver kold på grund af fordampning. Hvis det er køligt i stuen, og hunden ligger stille og sover, så kan snuden faktisk godt være tør og lun, for så har hunden jo ikke brug for afkøling ved hjælp af fordampning. Men så snart den render rundt og hilser eller søger opmærksomhed, så bliver snuden fugtig igen, -og dermed kold.
---og til sidst, som du sikkert ved, når hunden farer af sted i sommervarmen, så er det ikke nok med fordampning fra snude og poter. Så tager den tunge og savl til hjælp.
Kolde hundesnuder har IKKE spor med kondens at gøre!!! Kondens er vand, der fortættes på en -i forvejen - kold overflade, f. eks. indersiden af en rude . Varm luft kan indeholde mere vanddamp end kold luft. Så når stuens varme luft med meget vanddamp når hen til den kolde rude, så bliver luften afkølet og kan derfor ikke indeholde lige så meget vanddamp. Vanddampen bliver så fortættet til små vanddråber, som sætter sig på den kolde rude. Denne proces er faktisk det modsatte af en fordampning, og den afgiver derfor varme, hvilken man vist ikke mærker noget særligt til under de forhold, men det ville da ikke være så smart for en hundesnude...

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 24-08-03 07:45

Det tager 1 Kcal til at fordampe 1 g. vand

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 24-08-03 07:58

Brigitta -> Vel har det med kondens at gøre, hvor stor luftfugtighed er der f.eks i din udåndingsluft? Det er denne fugtighed, som afgiver "the wet nose".
Når en hurtig luftstrøm føres over en blænde (indsnævring), så sker der altså en afkøling ifølge fysikkens love. Ved at næsen så er våd, så sker der endnu en afkøling (fordampning), "håndklæde historien". Denne fordampning øges så p.g.a. den høje lufthastighed... blænden er så hundens næsebor.
En hun "sveder" igennem tungen og poterne, se:
Citat
http://130.227.242.101/hjemmesider/dyr_paa_gaard/dyrgaard3.doc
6. Hvordan sveder en hund?
6. Den sveder gennem poterne og tungen hænger ud af munden og afgiver varme.

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 24-08-03 08:57

Lidt om fordampning og entalpi mv.
Væskers fordampning og kondensation
http://www.michaelmc.hjem.wanadoo.dk/Fordampning.htm
Men nu begynder vi at bevæge os lidt væk fra hundens næse, selv om princippet er det samme. Fordampning og kondensation er den samme, uanset hvor den forekommer - også på næsen af en hund!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-08-03 18:55

Hej, Søren. Din antagelse med kondensationen på hundens snude er helt urimelig. Som der jo også står på den hjemmeside, du henviser til, så afgives der 540 cal/g vand ved kondensation, ligesom der forbruges 540 cal/g vand ved fordampning. Så er status quo, og du får da ikke afkølet snuden!
Og 1 kcal er den mængde varme, der skal til for at opvarme 1 kg vand én grad. Har du aldrig lavet kalorimeterforsøg fysik i skolen??
Men som sagt, der skal en hulens masse varme til at fordampe ét gram vand (540 cal, og kun 1 cal til at opvarme ét gram vand én grad). Derfor er det så effektivt at svede, uanset hvor eller hvordan man gør det.
Og den med "slipstrømmen" holder altså heller ikke rigtig. Jeg tror, du tænker på noget med tryk og rumfang og temperatur, som også har en fin ligning, jeg tror, det er noget i retning af: PxV = K -hvor K er temperaturafhængig, så når du lader en luftart fise ud af en trykflaske, så sker der en nedkøling lige ved ventilen fordi trykfaldet er større end rumfangsændringen..

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-08-03 08:47

Christina... lad lige den her stå åben lidt endnu (kommer tilbage senere - har lidt travlt)
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-08-03 09:21

Lige netop... trykfaldsændring, rumfang og temperatur
Trykket i hundens lunger er større end omgivelserne (ellers ville der ikke forekomme udåndingsluft). Trykfald igennem næsen (blænden eller ventilen om du vil). Temperaturen vil være delta t. siden hundens lunger har en anden temperatur end udeluften. Selvfølgelig er det ikke så drastisk, som ved en trykflaske, men den er der. Fordampning er der også, når snuden er våd. Men det besvarer jo ikke Christinas spørgsmål 100%, vi er begge ved at "diskutere" spørgsmålet sønder og sammen p.g.a. andre teorier, som vi nok i bund og grund nok er enige om. Vi formår bare ikke at snakke "samme sprog" og ønsker åbentbart ikke at "overse" evt. småfejl - princippet er der, og måske lidt fejlfortolket.
For at slå et STORT søm igennem dette, så har undertegnede rettet henvendelse til fagkundskaben om hunde. Afventer deres svar, som jeg så vil bringe her, når det engang indløber - hvis Christina ikke lukker og slukker inden.
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 25-08-03 15:04

jamen jeg kunne ikke drømme om at lukke og slukke når fagkundskaben er på vej...venter i spænding
Kh

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-08-03 17:35

Afventer stadig svar fra http://www.hunde-info.dk/ og et par flere i samme gruppe
Kan i øvrigt anbefale dette link

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-08-03 18:45

Jeg er ret overbevist om, at fugten på hundens snude stammer fra en art svedkirtler på snudehuden. Og så får fordampningen snuden til at blive kold. Men jeg vil da spørge min dyrlæge ved lejlighed... forhåbentlig ikke lige en af de nærmeste dage..... (vi brugte 4oo kr på øresvamp i sidste uge...)

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 25-08-03 21:14

snudehud...øresvamp... Det er skøøønt at have dyr

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-08-03 08:18

Hmmm! Så'n lige for at opdatere, så har hverken Dansk Kennel Klub, Hunde-Info, Naturvidenskabs-formidlingen eller nogle af de andre, som jeg har rettet henvendelse til "gidet" ulejlige sig med et svar på våde- og kolde- hundesnuder... så meget for dem, men lad os se hvad der dukker op... tålmodighed er en dyd (ikke noget jeg lider meget af, hverken hvad angår tålmodighed eller dyder)
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-08-03 08:54

Hovsa... når man taler om f.....
Retursvar No. 1
Hej Søren !

Et hurtigt svar:

Hunde kan ikke svede på kroppen som mennesker. Derfor udskiller de varme og fordamper dermed væske fra luftvejene. Snuden bliver hermed fugtig.
Den vil være tør såfremt hunden ikke "sveder" så meget......
Er våd næse føles kold og en tør næse føles varm.

OK ?

Med venlig hilsen

DANSK KENNEL KLUB

Dyrlæge Peter von Rosen Vange
Veterinærkonsulent
Tlf.: 5618-8147.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-08-03 09:49

Hmmmm! Ikke mere endnu... tripper med fusserne i gulvet
Af svaret fra Peter
Citat
Hunde kan ikke svede på kroppen som mennesker. Derfor udskiller de varme og fordamper dermed væske fra luftvejene. Snuden bliver hermed fugtig.
Den vil være tør såfremt hunden ikke "sveder" så meget......
Er våd næse føles kold og en tør næse føles varm.

kan vi ind til nu konkludere følgende:
1. Fugtigheden er "sved" (varm luft) fra luftvejene, altså lungerne inkl. som nævnt tidligere.
2. Den kolde næse skyldes fordampning = håndklæde historien + alt det andet, som i og for sig er irrelevant (fyld).
3. En varm/lun og tør næse = hunden sveder ikke.
Lad os se hvad mere der indløber
Søren

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 26-08-03 18:39

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 26-08-03 18:41

har forøget point fordi jeg er så glad for at blive taget seriøst

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-08-03 19:09

Hej Christina
Hvorfor i alverden skulle du dog ikke blive taget seriøst? Det fatter jeg ikke en meter af
Jeg har ikke fået svar fra andre end Peter (Dansk Kennel Klub), og må efterhånden indrømme, at jeg har min tvivl til alle de andre. Heraf konkludere jeg (for egen regning), at hvis man spørger om simple ting... ahhhh! Ikke helt så simpel hvis man kigger på denne streng. Nå men hvor-om alt er... så er DKK de eneste, som inden for 48 timer kunne ulejlige sig med et retursvar. Da jeg ikke ønsker at reklamere, med noget jeg er utilfreds med, så nøjes jeg med at bringe linket til DKK http://www.dansk-kennel-klub.dk/ 'de har i hvert tilfælde formået "at yde service".
Hvad er service? Det er at modtage mere, end man havde forventet
Skulle der komme flere mails retur... så skal jeg nok bringe dem, men jeg tvivler!
En stille tak til DKK og Dyrlæge Peter von Rosen Vange.
Skulle nogen imod forventning tvivle på svaret fra Peter er ægte, så skal I være velkommen til at skrive til mig på EST@danop.dk og jeg skal med glæde fremsende jer hans e-mail/retursvar. Jeg er ombord t.o.m. 03/09-2003.
Inden jeg bliver dømt for at snakke f***** et øre af så må jeg vist hellere holde inde med skytset.
Hygge... til jer alle
Søren på jobbet

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-08-03 19:12

Hmmm! Ikke alle fungere efter hensigten (hvis den gør nu... så aner jeg ikke hvorfor)

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 26-08-03 20:37

Det med seriøsiteten var egentlig et hint til mine onde medstuderende, der vist efterhånden er sikre på at jeg ikke tænker heeelt som andre mennesker!!! Men det er sg* da et interessant spørgsmål!!!!

Vi giver de andre tid lidt endnu til at svare...

Kh

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-08-03 21:14

Ahhhh! Det forklare jo lidt... jeg kunne da SLET ikke forstå, at du ikke blev taget alvorligt på Kandu (det gør du skam!).

Onde medstuderende stamper du ned i er syltetøjsglas og efterfylder med sprit. Så kan du studere dem på dine gamle dage *GG * så kan du kalde dem Bonzai-students in spirit.

Lidt skuffet (jeg er jo en utålmodig rad), og imod mine principper... så kommer de "sløve padder" her:
http://sn.formidling.dk/newest.php har ikke engang medtaget spørgsmålet endnu.
http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/sprog=1/grp=1/menu=1/ under Debat (øverst TH). Der er den ej heller medtaget endnu.
http://www.hunde-info.dk/ har heller ikke svaret retur (har helt glemt hwo'n jeg sendte spørgsmålet).
meeeeeen vi løfter fligen på tæppet, kigger ind engang imellem... og venter spændt

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 27-08-03 16:37

Intet nyt i dag... har rystet tæppet, for at se om der faldt noget ud... men nej... Suk!
Søren

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 27-08-03 16:39

og hundens snude er stadig kold og våd....

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 27-08-03 17:58

Så "sveder" den... altså hunden

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-08-03 18:17

Hej, Søren. Jeg er ikke så imponeret som du over det svar. Det er rigtig nok, at hunden ikke kan svede på kroppen, ligesom vi gør. Men den kan da også svede under poterne. Det ved enhver hundeejer, som har set sin hund gå på et blankt gulv på en varm sommerdag. Hunden laver duggede potespor på det blanke gulv. Det er jo i hvert fald ikke kondensvand fra luftvejene. Og jeg er ret sikker på, at den også har svedkirtler på snuden. Det virker helt urimeligt, at fugte snuden ved hjælp af kondens, som skaber varme, -bare for at skabe en fordampning, som fjerner den samme mængde varme igen (kondensvarmen = fordampningsvarmen med modsat fortegn). Da snuden er iskold, må der jo nødvendigvis være andet væske til stede end den påståede kondens, som ville opvarme snuden.
Jeg har oplevet før, at hurtige svar er overfladiske svar. -Har engang stillet et spørgsmål om hundetræning(husker ikke mere hvor), der gik på læsten "må man det til en prøve....?"-hvor jeg ret hurtigt fik det svar fra én der skulle være ekspert, at måske måtte man, måske ikke.

Men helt bortset fra det, Søren, så kan jeg ikke finde ud af, hvor på dkk's hjemmeside man kan stille sådan et spørgsmål? Kan du ikke forklare mig hvor du har spurgt?

Og Christina. Lad være med at forhøje pointtallet mere. For hvis du engang lukker spørgsmålet, så bliver det jo tilsvarende dyrt for udefrakommende at se vores kloge bemærkninger, hvis de skulle være interesserede i problematikken.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 27-08-03 18:18

jamen det tror jeg simpelthen ikke på...så ville dens næse ikke være kold om vinteren. Eller som nu, hvor der er minusgrader på mit væresle, fordi jeg er nødt til at ryge for åbne vinduer...fordi manden er holdt op!!!!!!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-08-03 18:37

Hvis min teori er rigtig, så er den våde kolde snude et "vågeblus".Så snart hunden er vågen og rør sig lidt, så skal den af med noget varme (Forestil dig, at du selv havde en tætsiddende pelsdragt på) og så sveder den helt ligesom os, men kun på snuden, som så bliver kold på grund af fordampningen. Når så det kære dyr halser efter en tennisbold, så er det ikke mere nok med den lille våde snude, -da slet ikke til en sct. bernhard, f. eks. Og så lader den savlet tapløbe ned af en meterlang tunge, Så er den våd på hele indersiden af hals og svælg og hiver samtidig luft frem og tilbage gennem den røde, savlende grotte. -det fremmer fordampningen, der igen fremmer afkølingen. -Hvis din lille hund ligger og sover sødt på det bare gulv i dit iskolde værelse, så kan du prøve, om den lille snude stadig er lige så kold. Min hund kan godt have en tør, lun næse, når hun lige har sovet.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 27-08-03 19:03

Brigitta -> Jeg lader mig ikke imponere over Peters svar, jeg acceptere bare, at det ved han nok mere om, end både du og jeg til sammen.
Jeg bringer lige retursvaret igen
Citat
Hej Søren !

Et hurtigt svar:

Hunde kan ikke svede på kroppen som mennesker. Derfor udskiller de varme og fordamper dermed væske fra luftvejene. Snuden bliver hermed fugtig.
Den vil være tør såfremt hunden ikke "sveder" så meget......
Er våd næse føles kold og en tør næse føles varm.

OK ?

Med venlig hilsen

DANSK KENNEL KLUB

Dyrlæge Peter von Rosen Vange
Veterinærkonsulent
Tlf.: 5618-8147.

Min konklution er stadigvæk (og som vi har været inde på ovenfor):
1. Fugtigheden er "sved" (varm fugtholdig luft) fra luftvejene.
2. Den kolde næse skyldes fordampning = håndklæde historien + alt det andet, som i og for sig er irrelevant (fyld).
3. En varm/lun og tør næse = hunden sveder ikke.

Hvis jeg ikke "tror på", hvad en dyrlæge fortæller om emnet, hvem pokker skulle jeg så spørge? Hvis jeg ønsker at vide noget om rumsonder osv. så ville jeg henvende mig til NASA eller DRI (dansk), og ikke den lokale fiskehandler.

Jeg tror det er på tide, at jeg melder mig ud af denne streng, da jeg efterhånden syntes den/vi bevæger sig hen efter tovtrækkeri som intet hensigtsmæssigt medføre emnet... eller Christinas spørgsmål.

Hygge til jer alle... og tak for en god debat (må indrømme, at jeg har bidt mig i hånden et par gange for stadigvæk at optræde høfligt).
Søren

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 27-08-03 19:05

nej for pokker søren, bliv her nu!!! Du VOVER på at fjerne fluebenet. Og I har vel plaster, derude på platformen, hvis der skulle gå hul i din hånd!!!!!

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 27-08-03 19:08

og hvad er "håndklædehistorien" forresten????

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 27-08-03 20:08

Hej Christina Bare rolig...
Øhhhh! Håndklæde historien, det var jo den jeg lagde ud med 28-08-03 10:33
Citat
Hej Christina.... hvad pokker fik dig på den idé ?
Din udåndingsluft indeholder "damp / vædske". Luftfugtigheden er meget høj... kommer fra dine lunger. Samtidigt er kropstemperaturen (i de fleste tilfælde) noget højere end "udetemperaturen", dette er også med til at danne fænomenet kondens... li'som når du ånder på en blank overflade.
Årsagen til at næsen så bliver kold, er p.g.a. fordampning af vædske (den våde snude). Lufthastigheden igennem hundens næse øger denne effekt... noget der hedder venturieffekt (for vidløftigt at komme ind på her), men i bund og grund skyldes den kolde næse fordampning.
Fordampning kan f.eks også afkøle en øl (host... sodavand), når man ligger på stranden. Gå ned til vandet og smid dit håndklæde i bølgen blå. Flasken mvikles så med det våde håndklæde, og stil det hele i solen... ja solen! Efter 5-10 min. har du en dejlig kølig flaske. Tjow'jow'... så'n er det bare
Hygge... Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 27-08-03 20:27

NB: Jeg har ikke aktivt "flueben" på nogle af mine kommentarer, når jeg er på arbejde
Jeg får ikke svar / nota fra kandu på min mail herude på jobbet (platformen)... ved godt jeg bare kan ændre i min profil.
Her arbejder jeg... Du kan se lidt mere om platformen (den jeg er på) via http://www.enscous.com/RigSpecification.asp?RigNum=70&Panel=&Section=

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 27-08-03 20:31

NB: ikke 28-08-03 der er vi jo ikke endnu men den jeg skrev 23-08-03 10:33
Der var også et par små snave-stave fejl, men du fik nok meningen a'li'veller

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 27-08-03 20:38

Nå... 'den overså jeg altså, den med hvor på DKK's hjemmeside man kan skrive. Simpelt KIG RIGTIGT godt på siden (jeg bruger enda briller).... minsanten' om man ikke opdager følgende tekst
Citat
Velkommen til Dansk Kennel Klub
Danmarks største klub for hundeejere
Siden opdateres dagligt
Copyright © 2000 Dansk Kennel Klub. All rights reserved
post@dansk-kennel-klub.dk
Parkvej 1, 2680 Solrød Strand, Tlf. 56 18 81 00, Fax 56 18 81 91

Resten behøver jeg vel ikke forklare ????

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 27-08-03 20:44

Brigitta... hwa' for en deo bruger du på snuden af din hund?
Dit indslag 25-08-03 18:45
Citat
Jeg er ret overbevist om, at fugten på hundens snude stammer fra en art svedkirtler på snudehuden

'Den har bragt megen morskab herude på Nordsøen

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 27-08-03 20:51

Huuiiiiiiiiiiiiii en kakaofugl kom forbi >>-------------------> http://www.kandu.dk/dk/spg/16336

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 27-08-03 21:03

Til sidst... hvis I andre skulle få brug for fagkundskabens kløgt, så har Dyrlæge Peter von Rosen Vange hos D.K.K. direkte e-mail: peter-vange@dansk-kennel-klub.dk
Som et lille hint, hvis der skulle være tvivl ved troværdigheden.... det fandt jeg ud af fra hans retursvar til mig

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 27-08-03 21:36

vuf

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-08-03 15:07

Lille Søren, jeg skal da prøve på ikke at såre dig så voldsomt, at du melder dig ud af klubben. Men jeg kan altså stadig ikke falde på maven for et sjusket og overfladisk svar, -uanset hvor hurtigt det er leveret og uanset hvor meget afsenderen er dyrlæge.
A)Vi er enige dertil, at en hund ikke kan svede på kroppen.
B)Vi er enige i, at det er fordampning af 1 eller 2 kropsvæsker, der skaber afkølingen. Du siger, at det er kun spyt, ikke sved. -Jeg siger, at hunden sveder på snuden, men når den bliver yderligere opvarmet, så bruger den fordampning af spyt til afkøling.
C) Vi er lodret uenige i, hvorvidt kondens skulle spille nogen som helst rolle for afkølingen af hundens snude. Som der står på den hjemmeside, du selv har henvist til, så AFGIVER processen kondesering, varme.
Det må vi så bare leve med.... JEG kan godt, håber, at du og Christina også kan. -Men det havde da været rarest for Christina, hvis vi bare var helt enige.. Sådan er det jo bare sjældent her på kandu.
Jeg melder mig ikk' ud, men hvis spørgsmålet bliver lukket, så gider jeg næppe betale 30p for at følge strengen fortsat.... Hej, Christina, hvorfor blev din ikke til en smiley??

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 28-08-03 18:15

-> Brigitta
Hmmm! Så lille er jeg nu ikke, men tak for roserne... gid jeg var (slæber nok rundt på ca. 10 Kg. for meget)
Jeg ved efterhånden ikke, hvor enige vi er. Spyt?? Hvor får du den fra ?? Jeg skal da gerne revidere udskriften på mit første svar 23-08-03 10:33 (HØJT oppe på denne side)... som følger - rettet version:

Citat
Din udåndingsluft indeholder "damp / vædske". Luftfugtigheden er meget høj... kommer fra dine lunger. Samtidigt er kropstemperaturen (i de fleste tilfælde) noget højere end "udetemperaturen", dette er også med til at danne fænomenet kondens... li'som når du ånder på en blank overflade.

Årsagen til at næsen så bliver kold, er p.g.a. fordampningen af vædsken på næsen (den våde snude). Lufthastigheden igennem hundens næse øger denne effekt, i bund og grund skyldes den kolde næse fordampning.

Fordampning kan f.eks også afkøle en øl (host... sodavand), når man ligger på stranden. Gå ned til vandet og smid dit håndklæde i bølgen blå, så det bliver gennemblødt (sjask-våd) . Flasken omvikles så med det våde håndklæde, og stil det hele i solen... ja solen! Du læste rigtigt. Efter 5-10 min. har du en dejlig kølig flaske "sodavand".

Jeg ved ikke hvor længe, du gider dette tovtrækkeri, for mit vedkommende kan vi blive ved til Christina har fået nok... og lukker og slukker for spørgsmålet, men du må da indrømme at dyrlægen (som ikke aner en skid om, hvad han selv snakker om) kom med et retur-svar, som ligner meget hen af det, jeg svarede tidligere... om sanheden er ilde hørt, ja det skal jeg ikke kunne svare på - men jeg syntes du reagere hen i den retning (står for min egen regning, og som jeg opfatter det).

Kondensering er en fortætning af damp som resultere i væske. Kan også skrives som den temperatur, hvor luft med et givet indhold af vanddamp bliver mættet, og vanddampen begynder at kondensere. Luftens beskaffenhed har nået sit "dugpunkt". Dugpunkt, den temperatur, hvor luft med et givet indhold af vanddamp bliver mættet, og vanddampen begynder at kondensere. Når luft afkøles til dets dugpunkt, kan der dannes dug, tåge, skyer eller regn.
Hundens ånde er varm og fugtholdig... den sveder jo (så fat det dog for pokker)

Når fugten (den kondenserede væske) fordamper igen, ja så opstår der altså KULDE. Det er det samme princip som sker i et køleanlæg. Du kan jo selv prøve at tage et brusebad og stille dig foran en blæser... så er det ikke varmen du får. Du kommer til at fryse som bare fan***. Det er det princip jeg henviser til som "håndklæde historien"... det gjorde jeg selv tit på stranden - da vores børn var yngre, og deres sodavand var blevet lunken af at stå i solen.

OK! Jeg har da begået fejl på denne streng. Jeg tastede lidt hals over hoved' den der med kcal, det indrømmer jeg da gerne... men det har jo rent faktisk ikke noget med emnet her at gøre - ikke med mindre der skal laves en højere matematisk udregning af emnet. Jeg ser ingen grund til at finde mine gamle kedelpasser bøger frem og gi' en længere lektion i fordampning, entalpi, kondensering, vandanalyse mv.

At du ikke ønsker at falde på halen over fagkundskabens udtalelser. Det kan jeg kun respektere (og det mener jeg). Det er kun sundt at stille sig tvivlende til svar og teorier. Modsat er det også usundt at stirre sig blind på tvivlen - life must go on! Der må være en balance imm. tingene.

Hvorfor ikke betale 30 points for at følge strengen? Betyder points så meget for dig? Hvis... så syntes jeg da at Christina skal acceptere dig, som den der kom med det rigtige svar, og så skal jeg da med glæde betale de snolle 30 eller 50 points (hvis hun skulle hæve den til 500). Der var engang jeg var her for points skyld... men det er jeg vokset fra + jeg har så riiiigeligt af dem. Hvis jeg kunne, så gav jeg med glæde Molokyle så mange points, at han vandt en printer i denne måned - er der nogen som har fortjent den, så er det ham.

Nå inden DONGs (og alle jer skatteyderes) tastatur bliver nedslidt af alt det her skriveri, så må jeg vist hellere holde inde med min svada... kan i nu holde jer muntre - alle sammen!
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 28-08-03 18:23

Wouff !

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 28-08-03 19:06

NB: Som svar på Christinas oprindelige spørgsmål
Citat
Hvordan kan en hundenæse være iskold og fugtig? Hvordan kan den blive så afkølet..og er det afkølingen der gør, at den bliver fugtig? (ligesom når der dannes kondens på en kølig rude i en varm stue?)

1. Hundens næse er kold p.g.a. fordampning.
2. Hundens næse er fugtig p.g.a. at hunden "sveder" (kondens).
3. Nej! Det er ikke p.g.a. afkøling at næsen er våd (jævnfør pkt. 2).

En yderligere let forklaring fra D.K.K. anskueliggøre også problematikken i dit spørgsmål (se nedenfor).

Citat
Hunde kan ikke svede på kroppen som mennesker. Derfor udskiller de varme og fordamper dermed væske fra luftvejene. Snuden bliver hermed fugtig.
Den vil være tør såfremt hunden ikke "sveder" så meget......
Er våd næse føles kold og en tør næse føles varm.

I øvrigt henviser jeg til mit redigerede svar (fra 23-08-03 10:33) på 28-08-03 18:15

Søren

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 28-08-03 20:20

pyha.....

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 28-08-03 20:37

Nåhh-ja... men nok er altså nok (hvis du forstår hvad jeg mener)
Så slap jeg også for at bruge plaster

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 28-08-03 20:40
Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-08-03 18:16

Hej, her osse, Søren
Jeg er ikke superbruger, og får derfor ingen points når mine svar bliver accepteret. Så mine surt sammensparede daglige lommepenge skal bruges både til at stille og købe spørgsmål med.
Kik lige i din kedelbog. Så ser du, at kondensvarmen (den varme, der udskilles når vand fortættes) er den samme som fordampningsvarmen (den varme, der forbruges ved fordampning) bare med modsat fortegn.
Sved og kondens er da ikke det samme. -Sved kommer indefra, kondens udefra...........

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-08-03 19:14

Brigitta... tilgiv mig, jeg var lidt i "Grrrr.." humør i går
* Mit kondensat er den fugt, som er på hundens næse.
* Varmen som forbruges til fordampningen køler hunden + fremstiller den fugtige luft, som til sidst når sit dugpunkt, når det forlader hundens næse (møder omgivelserne).

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-08-03 19:16

NB: Kondens kan sandelig også forekomme "inde"... sker tit i tankanlæg (desværre alt for ofte i min branche).

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-08-03 19:34

Alt i alt, så er alle mine svar helt og holdent for egen regning. Det er teorier, jeg selv har... og Peters svar, var lige en appelsin ned i min turban. De stemmer åbentbart ikke helt over ens med dine teorier... og det er i og for sig godt. Hvis vi ikke var lidt uenige, så opstod der jo slet ikke en debat.
Herfra og videre frem, så tror jeg ikke vi fremmer Christinas spørgsmål om "hundens næse" ved at kævles om hvor meget energi der forbruges af hunden til at fremstille vanddamp i luftvejene, men vi er da forhåbentlig enige om, at denne proces kræver energi... det får måske enda hunden til at svede endnu mere (jeg ved det ikke). Vi er forhåbentlig også enige om, at når væske fordamper, så opstår der kulde (den med brusebadet og blæseren + sodavanden i det våde håndklæde).
Nu er det jo lidt svært at lave et tværsnit ned igennem en hund, isætte en glasplade så vi kan se / studere det hele på lidt tættere hold (i hvert tilfælde hvis hunden skal fungere)... og så er vi vel henvist lidt til vores egne teorier og input fra dem som "burde" vide noget om emnet.
Hygge...
Søren

ogggg jeg kan slet ikke la' vær
Hunden får våd næse af fugtig luft, som kondensere på og udenfor hundens næse.
Hundens næse er kold p.g.a. fordampning af den vædske (kondensat) som er på næsen.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-08-03 19:40

NB: Varme er relativ... i minus 30 grader er minus 25 varmt

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-08-03 22:32

og 1200 grader C. er koldt i 2500 grader C.
G'nat og rigtig god weekend til jer ale sammen, min køje trækker i mig
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-08-03 22:37

NB: Lige inden sengen
Herude kondensere vi vandamp ved ca. 40 grader C. og bringer havvandet i kog ved ca. samme temperatur.
Tyg lidt på hvordan 'det kan lade sig gøre... forklaring følger senere, og det KAN lade sig gøre. Et lille hint... ind og kig i damptrykstabeller.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 29-08-03 23:41

noget med at havvand er saltholdigt og at under tryk skal temperaturen ikke så højt op? spurgte den håbefulde natur & tekniklærer in spe....

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 29-08-03 23:42

hov og vent nu lidt... apropos salt...enhver der med eller uden vilje har kysset en hundenæse ved, at den er salt....

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-08-03 16:08

Næææh og jo
Processen sker under vakuum i en såkaldt ferskvandsgenerator.
Først ledes saltvandet igennem en varmevæksler, denne befinder sig under ca. 99% vacuum. Ved gennemstrømning af havvand i varmevæksleren opvarmes vandet til +/- 45 grader C. ved hjælp af spildvarme fra vores dieselmotore.
Da barometertrykket er negativt (vakuum) er kogepunktet således sænket til omkring 38 grader C. Det er lige som historien om bjerget. Vand koger ved en højere temperatur ved bjergets fod end det gør på toppen af bjerget. Her gør vi det bare kunstigt ved hjælp af et enormt vakuum. Herefter kondensere vi dampene, det regner faktisk inde i ferskvandsgeneratoren. Det opsamles og pumpes ud til vores ferskvandstanke, hvorefter det behandles med bla. klor så det kan drikkes (klorindholdet ligger på omkring 1-3 ppm). Med den ferskvandsgenerator vi har kan vi på den måde producere omkring 35 ton ferskvand på 24 timer.
Der findes også en anden metode. Det er hvor man presser saltvand under et enormt tryk igennem et MEGET fint filter. I filteret udskilles saltene. Dette princip kaldes omvendt osmoses.

Det var meget kort fortalt... og jeg har rodet med så'n noget skidt i mange år.

Du kan læse mere... hvis interessen er for hvrodan man laver ferskvand ud af saltvand på
http://www.alfalaval.com/scripts/WebObjects.dll/ecore.woa/wa/showNode?siteNodeID=1717&contentID=8929&languageID=1
Citat
Fresh water generation at sea

Thousands of ocean going cargo vessels and working boats have installed Alfa Laval's seawater distillers powered by waste heat from main and auxiliary engines on board. The main features of these units and systems are the exceptionally simple operation and robust construction integrating the highest quality of material. Our range of marine distillers covers all need for fresh water on board whether for process or drinking purposes.
Vacuum distillation
The freshwater generators from Alfa Laval are designed for automatic operation with continuous control of freshwater supply. They are built with titanium heat exchanger plates and other seawater resistant, non-coated materials.

Multi-effect distillation is used to convert seawater to high purity water for domestic and industrial use. Designed to recover waste heat from sources such as hot water, steam or cooling circuits, the multi-effect distillers from Alfa Laval are capable of generating large volumes of high quality fresh water with salinity of less than 5 ppm.

Hot water heating and circulation
This application secures continuous maximum freshwater production. To ensure constant temperature and flow, it can also be used for other heating and pre-heating purposes, e.g. pre-heating of the main engine during stop.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-08-03 16:20

Christina... under tryk kan du hæve temperaturen på dampene. Det er det der i kedeltermonologien kaldet overophedet damp. Det er noget farligt skidt for 1- Det er oppe på temperaturet langt over 100 grader. 2- Det er under et stort tryk (for at hæve temperaturen). 3- Det er usynligt ved lækager... altså kan du vade lige igennem en dampstråle uden at se det og så få en 3-grads forbrænding så let som ingen ting (i det fleste tilfælde dør den pågældende).
Også noget skidt jeg har rodet med i mange år.
OK jeg arbejder ikke længere som maskinmester og reperatør på de her boreplatforme, men har gjort det i rigtigt mange år hos Lauritzen Offshore. Nu er jeg inden for logistik og boreudstyr (så'n på mellemleder plan).

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-08-03 16:28

ogggg så lige for at mane den der med kondens i jorden. Her er en tabel over luftfugtighed og den temperatur hvor kondens indtræffer (uanset om det er ude eller inde). Kondens er ikke bundet af at være "ude" eller "inde" basta!
http://www.sitecenter.dk/magix/scrapbog5/view_all.nhtml

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-08-03 16:31

En endnu bedre side http://www.icopal.dk/icopal/icohome.nsf/0/4131972ac410e435c1256a24003470d8?OpenDocument
Citat
Vanddamp i luft
På kolde genstande, der befinder sig i varme, fugtige omgivelser, vil der let kunne dannes kondens på overfladen. Det vil være uheldigt, hvis en sådan genstand er en vinterkold tagdækning, der på undersiden er kommet i kontakt med den varme og fugtholdige luft fra indeklimaet. I dette afsnit redegøres derfor for hvor meget vanddamp, der kan være i luften under forskellige betingelser, så risikoen for kondensdannelse kan vurderes.
Luften i vores omgivelser er en blanding af forskellige luftarter - først og fremmest kvælstof og ilt. Luften indeholder også en vis mængde vanddamp, men denne andel kan være meget varierende og afhænger af hvilken tilførsel af vanddamp til luften, der finder sted, og hvor hurtigt luften opblandes med luft fra andre omgivelser.

Mættet fugtig luft
Der er en grænse for hvor meget vanddamp luften kan indeholde, og denne grænse er stærkt afhængig af luftens temperatur.
Ved 20 °C kan luften højst indeholde 17,3 gram vanddamp per kubikmeter. Ved 10 °C er grænsen 9,4 g/m³, og ved 0 °C bare 4,8 g/m³. Luft, der ikke kan indeholde mere vanddamp, siges at være mættet med vanddamp. Hvis der tilføres mere vanddamp, vil en tilsvarende mængde vand kondensere som tåge eller som dråber på de vægge, der afgrænser luften. Den krumme linie for 100% i figur 4.1 viser indholdet af vanddamp i mættet luft som funktion af temperaturen.
Tabel 11 i kapitel 11 viser indholdet af mættet vanddamp ved forskellige temperaturer.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-08-03 18:19

YESSSSS!! Christina! Jeg kunne kysse dig på næsen! Jeg har gået i dag og tænkt på, at det må kunne afgøres ved at slikke på hundens snude og smage efter, om den er salt ( sved), eller fersk (spyt eller fortættet vanddamp fra lungerne).
Selvfølgelig har jeg kysset min hund, men jeg har ikke tænkt over, hvordan det smagte. Så ville jeg lige prøve at smage efter i eftermiddag inden jeg satte mig til computeren. Men da vi kom hjem fra eftermiddagsturen, så gylpede det søde dyr en mægtig brunlig slimet masse op på køkkengulvet. Jeg tror, hun har spist rævelort IGEN! -Så havde jeg ikke rigtig lyst til det der kysseri....
Men så har du jo selv løst gåden: Hunden udskiller sved på snuden og når sveden fordamper, afkøles snuden. 300 points til Christina!
Og Søren, du VIL da misforstå! Jeg mener da ikke, at kondens kun kan opstå ude i den frie natur eller lignende. Men at sveden er fugtighed, der pibler ud af huden fra svedkirtler. Og kondens er vanddamp, der fortættes på ydersiden af huden.
IIIIIh, altså, det er da barnelærdom at vand har lavere kogepunkt ved lavt tryk. Og alle dine forklaringer om fremstilling af ferskvand udfra saltvand kan vel koges ned til, at du også mener, at kondenseret vand er fersk? ikk' ? Så Christina har selv løst gåden med et kys, ikk'? -Peter skriver jo heller ingen steder om kondens...

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 30-08-03 19:10

*lol* Birgitta.. ser det for mig!

Men jeg ville stadig ønske at man kunne få en fysiologisk gennemgang af hundens næse.. men måske er det med de våde hundenæser som det er med kattens spinden, - det er så vidt jeg ved heller aldrig forklaret til bunds!

KOPI:Christina har selv løst gåden med et kys, ikk'?

Smukt

kh Christina

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-08-03 20:45

NB: Snot er også salt

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-08-03 20:54

Jeg har det som Christina
Citat
Men jeg ville stadig ønske at man kunne få en fysiologisk gennemgang af hundens næse.. men måske er det med de våde hundenæser som det er med kattens spinden, - det er så vidt jeg ved heller aldrig forklaret til bunds!

Derfor er det også som skrevet før (intet med Peter at gøre) for min egen regning det med kondens på vovsenæsen
Nu var gennemgangen af ferskvandsgeneratoren altså ikke noget med hundens næse at gøre... derimod Christinas spørgsmål
[citat]
noget med at havvand er saltholdigt og at under tryk skal temperaturen ikke så højt op? spurgte den håbefulde natur & tekniklærer in spe....
[citat]
Jeg foretrækker kondensering af procentholdige dampe
Det var i øvrigt således Cognac opstod. Munkene havde laver vildgæret og sur vin, og skidtet skulle altså bruges, så de destillerede det
Salt smag fra hundens næse... nu er næsen engang et "filter" og sekretet "snot" findes i vid udstrækning i så'n tingest. Så den holder ikke vand den med svedkirtlerne. Den er jeg ikke enig i.

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-08-03 20:56

Fuc* de der [ "citat" ] tingester, nå I fatter nok meningen

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-08-03 21:07

Føler mig nu lidt uretfærdigt behandlet af
Citat
IIIIIh, altså, det er da barnelærdom at vand har lavere kogepunkt ved lavt tryk. Og alle dine forklaringer om fremstilling af ferskvand udfra saltvand kan vel koges ned til, at du også mener, at kondenseret vand er fersk? ikk'

Kondenseret havvand ligger på under 5 ppm NaCl (Sodum Klorid) eller salt når det kondenseres i en ferskvandsgenerator, og så smager vandet af ferskvand. Det vand vi fremstiller lige nu (af saltvand) giver "ferskvand" på under 1,5 ppm (har lige været henne og kigge).

Brigitta... barnelærdom! Hmmm... var der ikke engang en kineser, som sagde: Den som tror at vide alt, ved slet ingen ting.
Hvor vil du hen med dine "rettelser" eller nedgørende punkter?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-08-03 21:53

Lige et lille spørgsmål... hvad kaldes det, når dampform overgår til flydende form, det at vandtåge (uanset temperatur) overgår til væske - så burde den diskussion være overstået!
Vi har vendt den før... så kig en km. eller to oppe på denne streng.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 30-08-03 22:09

adw... det med snottet har jeg ikke tænkt på før nu! MEN: så ved vi da hvorfor de er våde i det mindste! OG hvis vi nu ta´r den på engelsk, så er en forkølelese = " a cold", = kold... ergo er en forkølet hundenæse det samme som en kold næse

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-08-03 22:17

What do we know Your nose is running, no it's snot
Jeg har lidt pokkers travlt (lidt krise herude) så jeg vil kort slutte med den her på udenby'sk
What did the Hurricane say to the Coconut tree??
Hang on to your nuts this is not an ordinary blowjob
Ta' den

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-08-03 22:20

Fuc* Your nose is running, no it-s-not
Never mind... 'U' got the point

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-08-03 23:37

Brigitta -> Hvordan skulle jeg ellers forstå dit "-Sved kommer indefra, kondens udefra........... " oppe under din 29-08-03 18:16. Det kan da godt være jeg opfatter det forkert, men siger du ikke, at kondens kommer udefra???
Under dit 30-08-03 18:19 begynder du så at lave om på det - ja jeg er forvirret!
Er vi enige om at luft med et højt fugtindhold på et tidspunkt kondensere ved en given temperatur? Er vi også enige om at den væske som dannes kaldes kondensat? Hvis vi er enige, så er der INGEN af os to der ved hvornår dugpunktet er nået imm. lunger og enden af hundens næse... vel? Det kan lige så godt ske 0,5 cm. FØR det forlader næsen, som det kan forekomme EFTER det forlader næsen. Jeg tror (for egen regning og logisk set) at dette sker INDEN eller LIGE når det forlader næsen. Teori... når den fugtige luft fra hundens lunger eksempeltvis er 30 grader C. og med en eksempelvis luftfugtighed på 75% så KONDENSERE denne fugtholdige luft ved ca. 25 grader C. Altså vil en kølig næse på 25 grader C. blive våd... fordampningen af den væske som er på næsen vil yderligere nedkøle næsen, lad os bare sige teoretisk ned til 20 grader C. herved sænkes dugpunktet til en relativ fugtighed på 55% og så fortættes eller kondenseres ENDNU mere væske og næsen bliver endnu mere våd.... men det er alt sammen MINE teorier og logik. Sikkert ikke for andre, men så vil jeg da gerne se et modbevis. på at jeg ikke har ret.

Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-08-03 23:38

NB: Og så gi'r jeg fuck og fanden (host...) i hvor meget energi der går til denne process.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 30-08-03 23:40

Og jeg følger spændt med på sidelinien som sædvanlig!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-08-03 18:04

Så tar vi den én gang til for prins Knud.....
Kondens er vanddamp, der fortætter når luft afkøles. For kold luft kan ikke rumme lige så meget vanddamp som varm luft. Kondens er noget, der dannes udenfor huden.
Sved er et vand- og saltholdigt sekret, der dannes i svedkirtler inde i huden.
Når jeg taler om "indenfor" og "udenfor" så er det ikke i relevans til dit hus, din kedel eller din boreplatform, men selvfølgelig i forhold til huden på hundens snude.
Og jeg synes, det er noget smart og noget uforståeligt, når en fagmand som dig selv siger "fuck og fanden" til hvor meget energi, der udvikles ved kondenseringen af vanddamp. Du véd jo udmærket, at det ikke relativt små mængder varme, der er tale om i den proces. Jeg kan ikke se andet, end at du giver køb på din faglighed for at få ret.
Den kølige næse ville blive opvarmet, hvis der kondenseredes væske på den.
Og hvorfor svæver de mættede vanddampe ud og slår en sløjfe og fortættes til små vanddråber OVENPÅ den fine snude? Hvis jeg var mættet vanddamp, der mødte køligere himmelstrøg, så ville jeg da fortættes i luften lige uden for næseborene.
Og, ja hvad er liiige din forklaring på, at vi ikke allesammen render rundt med kolde våde næser (ved almindelige temperaturer)?

Hvordan får vi giver Christina hendes points? Accepterer du hendes svar, Søren, så kunne du få pointsene og give dem tilbage til hende? -Jeg er jo ikke superbruger, så jeg kan ikke tilbyde mig som assistent i den sammenhæng.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 31-08-03 21:45

Dig: Kondens er vanddamp, der fortætter når luft afkøles. For kold luft kan ikke rumme lige så meget vanddamp som varm luft. Kondens er noget, der dannes udenfor huden.
Mig: Du har ret.. og også lige uden for snuden af hunden (måske enda lidt inde i snuden).

Dig: Sved er et vand- og saltholdigt sekret, der dannes i svedkirtler inde i huden.
Mig: Meget muligt men det er ikke svedkirtler jeg snakker om.

Dig: Når jeg taler om "indenfor" og "udenfor" så er det ikke i relevans til dit hus, din kedel eller din boreplatform, men selvfølgelig i forhold til huden på hundens snude.
Mig: Kan du bevise hvor og hvordan din teoretiske process sker? Sikkert lige så lidt som jeg kan bevise min!

Dig: Og jeg synes, det er noget smart og noget uforståeligt, når en fagmand som dig selv siger "fuck og fanden" til hvor meget energi, der udvikles ved kondenseringen af vanddamp. Du véd jo udmærket, at det ikke relativt små mængder varme, der er tale om i den proces. Jeg kan ikke se andet, end at du giver køb på din faglighed for at få ret.
Mig: Vrøvl! Mener jeg også at redegøre for under mit 30-08-03 23:37 Den energi der evt. skulle være tale om for kondenseringen i dette tilfælde er fra den fri atmosfære... og den er der rigeligt af.

Dig: Den kølige næse ville blive opvarmet, hvis der kondenseredes væske på den.
Mig: Vrøvl! Hvis du kan bevise det, så vil jeg opgive at bore efter olie - du har lige opfundet evighedsopvarmning. Bliver dine vinduer varme om vinteren, når der dannes kondensering på dit vindue - nope! Men ret så fed en tankegang - gid den passede Tror du misforstår udtrykket fordampningsvarme i den sammenhæng.

Dig: Og hvorfor svæver de mættede vanddampe ud og slår en sløjfe og fortættes til små vanddråber OVENPÅ den fine snude?
Mig: Hvis din næse løber, så lader du nok ikke bare stå til, og efter som en hund ikke har et lommetørklæde, så slikker den sig sikkert om snuden (bare noget jeg forestiller mig).

Dig:Hvis jeg var mættet vanddamp, der mødte køligere himmelstrøg, så ville jeg da fortættes i luften lige uden for næseborene.
Mig: BINGO! Men hvor langt inde i næsen på en vaps er temperaturen den samme som "ude"? Det ved hverken du eller jeg, men jeg (min teori) kunne da forestille mig at det var et par cm. inde i snuden. Samme teori som fremført under mit 30-08-03 23:37

Dig: Og, ja hvad er liiige din forklaring på, at vi ikke allesammen render rundt med kolde våde næser (ved almindelige temperaturer)?
Mig: Af den simple årsag at vi ikke sveder igennem luftvejene, men er det koldt nok ja så fortættes eller kondenseres vores ånde med forholdsvis lavt fugtindhold. Vores snude løber så... og den bliver saft susenme IKKE varm af at det fordamper igen.

Dig: Hvordan får vi giver Christina hendes points? Accepterer du hendes svar, Søren, så kunne du få pointsene og give dem tilbage til hende?
Mig: I'm confused! Hvad angå points, så tror jeg ikke Christina ønsker dem retur... hun har (hvis jeg kender hende ret) moret sig kosteligt over dit og mit "diskuteren frem og tilbage". Hvis hun ønsker 300 points retur, så kan hun bare sende mig en lille hilsen, så får hun da med glæde de 300 retur. Points bekymre mig ikke så meget - ikke mere.

Dig: -Jeg er jo ikke superbruger, så jeg kan ikke tilbyde mig som assistent i den sammenhæng.
Mig: Så bliv da for pokker superbruger, så får du lidt ekstra points i posen samtidigt... og så kan jeg samtidigt spørge kandu, om der ikke er to IP adr. som passer sammen (det kan jeg vist nok a'liveller).

Brigitta -> Jeg tror sagtens vi kunne komme til en enighed over en dunk rødvin eller to + mine MM bøger, men lige her på denne streng tror jeg vi begge bør opgive... vi er nok begge to lige stædige og holder hver især på sit

Christina... sig endelig til, hvis du ønsker dine 300. Accepter Brigitta så vi stopper det der points ævl, og du får med glæde 300 kvit og frit af mig... jeg har nemlig også "hygget mig".

Hygge
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 31-08-03 21:52

NB: Og så snakker vi vist også forbi hinanden en gang imm. (lige så meget mig som dig).
Så'n hvis man liiige nærlæser de forrsk. indslag

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 31-08-03 23:03

OM jeg morer mig? Got it! Jeg nænner faktisk næsten ikke at lukke denne tråd, men jeg gør det alligevel hvis du lover at lave en ny, hvis der kommer flere svar dumpende fra fagkundskaben. Der popper stort set kun mails om denne tråd ind i min mailbox, så der blir nok frygtelig stille nu...med mindre jeg liiige knalder et ? ud i smalltalk, og det gør jeg nok!

Tak til Jer begge to for denne skønne debat.

Og Søren... glem den med IP`en, du ser spøgelser hvor ingen spøgelser er.

Søren får pointene til sin tank... for at have været mest ihærdig, uddybende og saglig samt søgt fagkundskaben om hjælp. Birgitta skulle nu næsten godt nok osse have nogen for at have opfundet ordet "snudehud" .....

Kærligst, Christina

Godkendelse af svar
Fra : skingur

Dato : 31-08-03 23:31

Tak for svaret CLAN og I andre. Det har været medrivende og spændende læsning .

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-09-03 13:19

Hej Christina
Takker så meget for points til tanken. Jeg vil bruge dem (eller nogle af dem i tanken) til at genoprette det her spørgsmål om hvorfor en vapsetud er våd og kold, når jeg kommer hjem... og ohhh've' de stakkels brevkasser fra vovsewoodoomekanikkere på nettet. Der vil blive skudt med skarpt i det indlæg, jeg vil vende vrangen ud på dem alle sammen. Det irriterer nemlig også mig, at man ikke kan få et konkret svar... Peter på peter-vange@dansk-kennel-klub.dk var faktisk den eneste, som gad ulejlige sig, måske jeg kan vride lidt mere ud af ham - hatten af for ham.

Ja du må ha' hygget dig kosteligt Ditto her

Takker for en god streng... vi vender frygteligt tilbage

Søren på vej hjem... torsdag

NB: Brigitta ta' dog og registrer dig som superbruger. Det er der mange fordele i, du kan f.eks være heldig og vinde månedens præmie, som både Christina og undertegnede har prøvet.

NNBB:
Gider ikke jage spøgelser... og har ikke spekuleret så meget på det (også med på min egen streng).

Søren... igen, igen