/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
For meget betalt husleje
Fra : MTR
Vist : 883 gange
20 point
Dato : 22-08-03 21:12

Jeg har netop i 1 år lejet et værelse i en andelsbolig, hvor jeg har delt køkken og bad med udlejer.
Hvilke muligheder er der for at klage over, at huslejen har været for høj?
Er der en regl om, hvor meget udlejer må tage i forhold til andelsboligafgiften / værdien på boligen?
Er der en regl om, at man senest kan klage ét år efter at første husleje er betalt, i så fald ville det være for sent nu!
Men selv om det er for sent, kan man vel klage eftersom udlejer, har forlangt mere end det tilladte?? Det er vel ulovligt? eller??

Tak :0)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-08-03 21:40

Du kan rette henvendelse til Huslejenævnet i kommunen.

mvh ans

Accepteret svar
Fra : lillespir

Modtaget 30 point
Dato : 22-08-03 21:42

Hej MaleneH

Jeg vil foreslå, at du henvender dig til huslejenævnet i den kommune du bor i,
der vil de kunne svare dig helt konkret på dine spørgsmål, da de kender priserne på markedet og samtidig modtage din klage angående for høj husleje.

Hilsen Rita.

Kommentar
Fra : gal

Dato : 23-08-03 12:38

du viste vel hvad prisen var inden du lejede værelset
så kunne du jo bare sige nej tak hvis du syntes det var formeget
mvh gal

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-08-03 12:46

> MaleneH, der er regler for hvor meget, der må kræves i husleje. Derfor mener jeg stadig at du skal rette henvendelse til huslejenævnet i kommunen.

mvh ans

Kommentar
Fra : MTR

Dato : 24-08-03 13:59

Tak for svar.
Huslejenævnet havde desværre ikke mulighed for at kunne besvarer spørgsmål, eftersom jeg ikke var medlem.
Jeg vil prøve at rette henvendelse til Kbh's retshjælp, og høre hvad de har af juridiske oplæg dertil.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-08-03 14:06

Medlem af hvad? Enhver kan rette henvendelse til huslejenævnet.

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 24-08-03 18:54

Hej MaleneH.

Jeg tror at du forveksler Lejerenes Landsorganisation ( LLO ) Hvor du skal være medlem.
Og så Huslejenævnet der er i offentlig regi, hvor alle kan henvende sig.
Og det er den både Ans og jeg har henvist til.
Jeg håber at du har mod på at prøve igen.
MEN husk! Deres sagsbehandlingstid kan være lang. Ca 3-4 mdr. I min kommune er der et ½ års ventetid.

Mange hilsner Rita.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-08-03 19:28

Det er åbenbart i København du bor. Det er der du vil rette henvendelse i retshjælpen. Det kan du roligt gøre, men de behandler ikke sagen, men henviser dig til andre instanser, som behandler sagen og det er huslejenævnet. Du kan læse lidt om huslejenævnet her http://dfk/rettigheder/rettigheder/0000000d.htm

mvh ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-08-03 19:33

http://dflk.dk/rettigheder/_rettigheder/0000000d.htm

nu håber jeg på at det er rigtigt

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-08-03 19:37
Kommentar
Fra : gal

Dato : 24-08-03 20:19

hvis du går ned i brugsen og ser en dåse flåede tomater til 100 kr så syntes du nok den er for dyr
så det må være det samme med værelset
det må¨selfølgelig ikke stige 100% fra den ene dag til den anden

gal

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-08-03 20:39

gal> er det dig, der har lejet værelset ud. Du er da så negativ.

Kommentar
Fra : gal

Dato : 24-08-03 22:15

nej det er ikke mig der har lejet værelset ud
hvis hun har lejet værelset og det er 100% i orden kan jeg ikke se at hun har noget at klage over
hun accepterede jo prisen da hun lejede værelset

gal

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-08-03 22:26

MaleneH du kan klage over huslejens størrelse, hvis du mener at den er for høj.

Kommentar
Fra : gal

Dato : 24-08-03 22:40

har du ikke accepteret prisen da du lejede værelset

gal

Kommentar
Fra : MTR

Dato : 25-08-03 08:33

Jeg har ikke klaget over værelset, blot undersøge rettigheder derfor.
Prisen har hele tiden været accepteret, men alligevel har jeg hørt at der er en regl om, at lejer ikke må være med til at afbetale på udlejers lån.
Jeg forsøger mig med retshjælpen idag.
Huslejenævnet ville IKKE besvarer spørgsmål, trods jeg også troede det var offentlig.

Tak for alle svar...:0)

Kommentar
Fra : ingole

Dato : 25-08-03 11:38

Kæer Marlene,jeg har fulgt dit opkast her siden; siden den 22/8 , dit nervesystem er vist ved at bryde sammen med alle de negative bølger du udsender.Nu er det på tide at du kommer ud af busken og fortæller hvorfor du er raget uklar med din udlejer i har da trods alt gået op af hinanden et het år som du fortæller uden at du har gjort nogen som helst indsigelse, der må da være grænser for hvor luset man må & kan være

Godkendelse af svar
Fra : MTR

Dato : 25-08-03 14:26

Tak for svaret lillespir.

Kommentar
Fra : MTR

Dato : 27-08-03 07:39

Til andres information.
Enkeltværelser indgår ikke under andelsboligloven, hvilket vil sige at udlejer faktisk må forlange det som han/hun ønsker indenfor rimelighedens grænser.
Lejen af et enkelt værelse indgår under den alm. lejelov, og det vil derfor sige at m2-prisen (i Kbh.) ligger i mellem kr. 100 og 150 pr./.mdr.
Som lejer kan man klage til huslejenævnet, men sagerne kan tager helt op 2-3 år (alt afhængig af sagens omfang og kommune). Huslejenævnet vil komme ud og belyse lejemålet, vurdere og fastsætte en pris, hvorefter det afgøres af en domstol (boligretten).
Disse oplysninger jeg har fået efter henvendelse til: Ungdomsinformationen, LLO, huslejnævnet samt Andelsboligforeningernes lejeorganisation.

Kommentar
Fra : begga

Dato : 29-08-03 12:11

Hej
Der er nogle ret ufordelagtige skatteregler for udlejning af andelsboliger som adskiller sig meget fra lejeboliger. Derfor kan huslejen blive høj, da udlejer har et meget lille fradrag. Det fører for vidt at forklare sammenhængen her, men jeg kan illustrere med min egen sag. Jeg har en ældre andelslejlighed med en lav boligafgift og betaler samtidig ned på mit banklån. Skulle jeg fremleje min lejlighed i 10mdr. i forb. med et studieophold ville forskellen i forhold til at lade den stå tom være 400kr pr. mdr., som jo så kunne bruges på opmagasinering. Det er de samme skatteregler, der bruges i forb. med udlejning af et værelse. Altså er bliver lejen høj fordi, skatten er høj. En måde at komme omkring dette på er ved at lade lejer have folkeregisteradresse et andet sted, og dermed lade lejen være sort, men det er ikke sikkert foreningen er med på det. Det, jeg prøver at sige her, er, at det ikke er sikkert, at din udlejer har prøvet at tjene tykt på dig.
M.v.h Begga

Kommentar
Fra : MTR

Dato : 30-08-03 08:28

Der er forskel på, om det er hele lejeligheden man udlejer, for så går det under andre regler. Men en det blot ét enkelt værelse, indgår dette under lejeloven. Når man blot udlejer et værelse har man jo et årligt bundfradrag på kr. 24000; jeg ved ikke hvordan det hænger sammen, hvis det er hele lejeligheden?!
Tak for alle svar...

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 30-08-03 09:03

Hej MaleneH.

Først tak for at du valgte min kommentar.
Det var en uhyggelig lang sagsbehandlingstid i Kbh.
Man kan jo nå at flytte mange gange inden for et sådan tidsrum,og inden sagen når at blive færdigbehandlet.

Men jeg vil ønske dig held med din sag.
Mange hilsner Rita.