/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Udskiftning af harddiske.
Fra : kennidk
Vist : 306 gange
50 point
Dato : 22-08-03 12:02

Jeg er interesseret i at udskifte min harddisk. Der er ingen data der skal overføres, så umiddelbart burde det vel være enkelt. Problemet er som følger:
Under opstart når systemet undersøger for hardware tilkoblet IDE, så går systemet i stå ved primary master, hvor den nye harddisk er installeret, selvom alle IDE-indstillinger i BIOS er sat til auto.
Hvis jeg i stedet trykker F4 for at skippe og senere prøver at køre FDISK, så får jeg en melding om at der ingen tilgængelig harddisk er.
Hvad gør jeg forkert?
Er det eventuelt kompatibilitetsproblemer mellem HD og bundkort.
HD er en ny 80GB Seagate Barracuda og bundkortet er et gammelt MS 6161. (Jeg ved godt jeg ikke får fuld hastighed på HD med dette bundkort, men jeg forventer at flytte HD til et nyt bundkort, når økonomien tillader det).

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 60 point
Dato : 22-08-03 13:04

Hejsa

Desværre så understøtter dette bundkort ikke harddiske over 41GB........
en bios opdatering kan heller ikke klarer det. ;-(

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 22-08-03 13:50

DK, Hvor fandt du den information ?

Kommentar
Fra : findovia

Dato : 22-08-03 14:06

Du skal sikre dig, at jumperne står korrekt og eventuelt sætte en begrænsnings-jumper på, så du kun kan bruge ca. 30 GB. Så kan dit bundkort sikkert godt bruge harddisken.
Du kan formodentlig også købe et kontroller card, som udvider bundkortets muligheder, så du kan bruge harddiskens fulde kapacitet; men så skal du naturligvis ikke bruge nogen begrænsnings-jumper.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 22-08-03 14:07

>>JensT
Vi har selv en MS 6161 stående som mail-server, som vi også gerne ville have opgraderet
hvor det er forsøgt med bla. pc133 sdram 256MB
eller 2 x 128 (giver kun 192mb totalt) og harddiske på 46 -60 - 80 GB uden resultat.

diske på under 41GB acceptere den uden problemer (også 4 x 41GB)

http://www.msi.com.tw/program/support/driver/dvr/spt_dvr_list.php

Godkendelse af svar
Fra : kennidk

Dato : 22-08-03 15:36

Tak for svaret dk.

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 22-08-03 21:48

Hallo , en harddisk kan stå som slave i jumber sætning eller master, det har sjælent noget at gøre med bios, men hvad ved jeg, jeg er kun en af mange nørder her på siderne, men kig lige efter om der på dine harddiske skulle være jumper der kan stå til master eller slave.jumber er små plastik dimser som kan flyttes.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 22-08-03 21:59

>>onkelkeld
uanset om den står som master eller slave kommer man ikke forbi 41GB grænsen....

Kommentar
Fra : kennidk

Dato : 26-08-03 13:53

Jeg har sat en begrænsningsjumper på, og nu er den godt nok kun 30gb men bundkortet kan da anerkende den.