/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Højde på flagstang
Fra : niels19
Vist : 5173 gange
100 point
Dato : 22-08-03 10:38

Hvor høj må en flagstang være i en privat have? Er der overhovedet regler for det?

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 22-08-03 11:21

Hej niels19
Det er der ingen regler for, men der regler for flagets størrelse i forhold til den flagstang det sidder på. Flaget skal fylde 1/5 del af stangens højde. Eks.

Højde på stang 10 meter Højde på flag 2 meter.

mh

S:oRen I Rskilde

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 22-08-03 11:25

UUUUppppppssssss

S:oRen I Rskilde = Sren I Rskilde

Kommentar
Fra : hedefelt

Dato : 22-08-03 11:27

Man måler det normalt i forhold til husets størrelse!

Normalt er det vist 8 m, placeret således at flaget kan se fra vejen!

Kommentar
Fra : hedefelt

Dato : 22-08-03 11:30
Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-08-03 12:07

Der er en tommelfingerregel, der siger at flagstangen har en passende højde, når den er 2 meter højere end husets tagryg.

Du kan læse mere her http://www.matematikbogen.dk/downoad/flagstang.pfd

Hvis min henvisning kke lykkes så søg på www.google.dk flagstang"højde" der er det første link.

mvh ans

Accepteret svar
Fra : ibasa

Modtaget 100 point
Dato : 22-08-03 12:22

niels19

Ingen regler for højden, men det kan være at din kommune har fastsat noget i en eventuel lokalplan eller at grundejerforeningen har vedtaget noget om det.

Et krav må være, at det er pænt at se på for andre, d.v.s. at en 20meter stang i en kolonihave vil virke noget malplaceret. Propotionerne skal være i orden. Den førnævnte 5.del af stangen er et minimum. Altså ingen "hurraflag" i toppen af en 20meter stang.

Når placering og højde vælges bør du sikre dig at naboen ikke får den i hovedet eller ned over sit tag, hvis den skulle gå hen og vælte / knække

Sren Rskilde

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-08-03 15:55

Kig på http://home1.stofanet.dk/bekkasin/flagregler_i_danmark%201.htm
Citat
Flagets højde bør altid være 1/5 af stangens højde.
Flagstangen bør altid være så høj, at underkanten af flaget er over det øverste punkt på huset.

Korrekt længde af vimpel er 1/2 delen af flagstangens længde.

Flaget hejses kl. 8.00 og nedhales ved solnedgang. På dage, hvor solen først står op efter kl. 8.00 hejses flaget ved solopgang.

Ved dødsfald hejses flaget først på hel, hvor det bliver et øjeblik, før det sættes på halv, dvs. nedhales så langt at flagets underkant befinder sig ud for midten af flagstangen. Når flaget skal hales ned, hejses det først til tops og forbliver oppe et øjeblik, hvorefter nedhalingen finder sted.

På bisættelsesdagen flages på halv, indtil bisættelsen har fundet sted. Derefter hejses flaget på hel, hvor det forbliver indtil solnedgang.

Du kan læse om en hulens masse regler for alt muligt omkring flag og stænger/maste på http://www.danomast.dk/default.asp?Id=163&Tkat=1

Direkte link til ALLE de mål du kan drømme om http://www.danomast.dk/default.asp?Id=109&Tkat=1 jeg tror det dækker ALT, hvad du ønsker at vide om mål.

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-08-03 15:58

Flagstang x Flag bredde Hus x højde
2 m 0,75 m -
3 m 1,00 m -
4 m 1,25 m -
5 m 1,50 m 3 m
6 m 1,75 m 4 m
7 m 2,00 m 5 m
8 m 2,25 m 6 m
9 m 2,50 m 7 m
10 m 2,75 m 7 m
11 m 3,00 m 8 m
12 m 3,25 m 9 m
13 m 3,50 m 10 m
14 m 3,75 m 11 m
15 m 4,00 m 11 m
16 m 4,25 m 12 m
17 m 4,50 m 13 m
18 m 4,75 m 14 m

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-08-03 16:03

Up! Det skulle være Flagstang x Flag bredde x Hus højde
Eksempel:
Flagstang = 18 m
Flag bredde = 4,75 m
Husets højde = 14 m
men oplysningerne stammer fra http://www.danomast.dk/default.asp?Id=109&Tkat=1 så der er regler for det hele

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 22-08-03 17:04

Det er jo lige før, at man går ned med flaget over alle de regler. Men tak for oplysninger, jeg er selv lige blevet den lykkelige ejer af en flagstang, men kender ikke højden, hvordan måler man den uden, først at lægge den ned??

mvh ole

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-08-03 17:24

He, he Ole... det spørgsmål må du stille selv (og ofre lidt points)

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-08-03 17:26

Et lille hint... Højdemåling af træer osv. vha. ligebenet trekant.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-08-03 17:32

Du ku' jo også hejse et målebånd til tops

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 22-08-03 17:38

Nu har jeg det Jeg ku' jo trække flagsnoren ud måle den og dividere med 2.

mvh ole

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-08-03 17:43

Right.... så skal du ha' flagstangen ned for at få snoren i igen
Kig hellere på side 69 http://130.227.242.101/hjemmesider/matema/16-26.pdf

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 22-08-03 19:02

http://www.kandu.dk/dk/tip/3598

et tip jeg engang skrev om netop flagstænger!!! Kig...måske er der en masse du kan bruge

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 22-08-03 19:25

Hej,
Jeg vil gerne give Christina/Skingur 50 point for hendes indlæg, hvordan gør man det???

Øhh det var vist et nyt spørgsmål
mvh ole

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 22-08-03 19:30

Over det indlæg, du vil vælge som svar, står der---cirka over datoen --- "accepter som svar" (det gør der over alle de indlæg, der er kommet til dit spørgsmål!) Men hvis du vil vælge mit, så klikker du "accepter som svar" over dét indlæg!!!
Mvh Christina

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 22-08-03 19:30

øh hov...vent med at trykke på noget!!!!!!!

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 22-08-03 19:34

nå, det var mig der var for hurtig her...troede at det var olarsen, der ville besvare spørgsmålet!!!!, men det var fra niels19..

hvis du gerne vil skænke point fordi tippet kunne bruges, skal du oprette dit eget spørgsmål, som du selv kan vælge at besvare...

find en kategori - hus og have fx, når det nu er flagstænger der er emnet, og opret et "spørgsmål".. kald det fx "tak for flagstangstips"!!!!

Kig iøvrigt under "kom godt i gang"..der skulle det meste stå beskrevet. God fornøjelse.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-08-03 19:43

Ja skingur, der var du for hurtig. olarsen ville nok ikke besvare spørgsmålet, men acceptere det, men det kunne han jo ikke.
Til det tip, som du henviser til står der der noget om højden af flagstangen. Det er jo det spørgsmålet drejer sig om?

mvh ans

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 22-08-03 20:08

Hej til jer alle

Hvor høj må en flagstang være ???????????????????????????????????????????????

Det er imponerende at det er i stand til at adføde 21-22 kommentarer. Jeg synes at det er skønt at så mange gider bruge tid på at hjælpe andre. Dejligt

Sren i Rskilde

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 22-08-03 20:18

hej ibasa-basse... ja,livet er da skønt, ikk?

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 22-08-03 20:30

Hej skingur-anti-basse

Det er da skønt når vi her kan hygge os og samtidig hjælpe en og anden...Forresten hvor hel**de er Niels19 blevet af. Mener ikke at have set nogen reaktion,

Sren Basse I Rskilde

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 22-08-03 20:54

..han er ved at vælte sin flagstang!!!!!!

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 23-08-03 12:30

Ja han ligger under den og kan ikke komme fri!

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 23-08-03 12:36

Nåeee...........Alting har en fornuftig forklaring

Sren i Rskilde

Kommentar
Fra : niels19

Dato : 24-08-03 12:13

Jeg må indrømme at antallet af svar er kommet bag på mig. Jeg har nu fået svar på mit spørgsmål - og nej, jeg har ikke selv en flagstang; det var et emne som dukkede op på min arbejdsplads og ingen kendte svaret. Tak til de der gad bruge tid på det.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 24-08-03 14:31

Hvis du har fået svar på dit spørgsmål kan det være, du vil lukke det?
Mvh

Godkendelse af svar
Fra : niels19

Dato : 25-08-03 13:21

Tak for svaret ibasa.