/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ligusterlarver - hvor er I?
Fra : vildskud
Vist : 2590 gange
40 point
Dato : 22-08-03 10:23

Har stillet dette spørgsmål for 3 dage siden, men jeg kan ikke se det nogen steder...
Så nu spørger jeg igen...
Hvor er ligusterlarverne?
Da jeg var lille ( for 9 - 10 år siden), legede jeg med ligusterlarver hver sommer. Larverne bor, som navnet antyder, i ligusterhække. De er nærmest neon - grønne, med lilla striber og en sort pig bagpå.
Jeg kan ikke finde dem. Hver sommer siden jeg var lille, har jeg ledt efter dem. Uden held. Er der nogle bestemte tidspunkter, man skal lede? Forår, sommer, efterår? Findes de kun bestemte steder i landet ( dengang boede jeg nær Ålborg)? Eller er de forsvundet?
Glæder mig til svar!
Vh. vildskud

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-08-03 16:07

Hos skov og naturstyrelsen melder de i år om mange ligstersværmere :

[citat]
Kæmpe natsommerfugl kan ses nu
Telefonerne har om ikke glødet, så i hvert fald kimet ekstra hos Skov- og Naturstyrelsens medarbejdere i den senere tid. Hvad er det for en kæmpe-natsværmer som findes i haverne netop nu. En enkelt iagttager har taget billeder af natsværmeren og sendt dem til Skov- og Naturstyrelsens spørgekasse: Spørg om Skov og Natur.

Den ikke helt almindelige natsom- merfugl, som sværmer i øjeblikket, kan sagtens få et vingefang på om-kring 10 centimeter. Den hedder på dansk en Ligustersværmer, latin: Sphinx Ligustri. Den flyver typisk i juni og juli. Larven er vingum-migrøn med sort/hvide skråstriber på siderne. Man finder den af og til i ligusterhække, deraf navnet.
[/code]

Her er et billede : http://www.skovognaturstyrelsen.dk/Fyn/nyt/Ligustersvaermer.htm

..så mon ikke du nogle til næste år?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-08-03 16:08

UPS.. der skulle have stået : ..så mon ikke du finder nogen til næste år?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-08-03 18:35

Jeg husker godt de der utrolige irgrønne kæmpelarver med sort horn i rumpen fra da jeg var barn. Men jeg ved ikke rigtig, om man finde dem FØR ligustersværmerne, altså i maj måned, eller EFTER de voksne har lagt æg, der er blevet til larver...-altså i juli, august... Og de æder jo altså hækkens blade, så hæk-ejerne vil da nok gøre hvad de kan for at udrydde dem.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 22-08-03 19:07

Jeg så to sidste år, og jeg mener da at det var på denne tid..cirka...
Den ene så jeg ved Store Blåkilde, den anden i baghaven (I Haverslev!) under et paradisæbletræ. Der er ikke liguster nogle af stederne, så larverne er åbenbart ikke så "trofaste" overfor ligustere som navnet ellers antyder.
Nå...men på lokaliteterne (Store Blåkilde) at dømme, fornemmer du jo nok at det er på Ålborg-egnen...ihvertfald Nordjylland, men jeg kan da ikke tro at de ikke er andre steder? På den anden side...før de to basser, jeg mødte her, er det ca 26 år siden jeg sidst har set een... og da var jeg 4 år og gik i børnehave i Brabrand ved Århus!!!
Mvh Christina

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 22-08-03 19:14

KOPI fra nedenstående link:
ligustersværmerlarven kan findes i liguster og syren
http://www.naturcenterfosdalen.dk/Month/August.htm

...så helt fejl tog jeg ikke!!! Meget sød oversigt iøvrigt over hvad der sker i naturen i august.

Mvh Christina

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-08-03 20:15

skingur -> Sikke en dejlig og informativ side du har fundet der. Den snupper jeg. Takker.

Her lidt om Ligustersværmere i vore nabolande og længere væk :

http://www.funet.fi/pub/sci/bio/life/insecta/lepidoptera/ditrysia/sphingoidea/sphingidae/sphinginae/sphinx/

..og et billede mer' : http://www.danskesommerfugle.dk/sommerfugle/billede.php?jpg=ligustri

Lidt om sommerfugleobservationer i almindelighed : http://www.ida.his.se/ida/htbin/breport-dk

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : lonerod

Dato : 27-08-03 21:36

Kære vildskud.
Jeg har p.t. ligusterlarver i haven-de befinder sig i spireæhækkene. Og der er mange. Jeg bor i Kongerslev men har også set dem i Aalborg... Så de er her altså stadigvæk... Og de er kæmpestore...

Venligst

Lonerod

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-07-04 10:33

Anybody home ? I'm gone ...forever </MOLOKYLE>