/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
lime en granitsøjle?
Fra : jensalexander
Vist : 719 gange
100 point
Dato : 22-08-03 07:04

Jeg har en granitsøjle i min indkørsel, som er knækket.
Kan jeg "lime" den sammen igen?
Den skal kunne bære en jernlåge.

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 22-08-03 07:32

Med to komponent lim kan det sagtens lade sig gøre ,har limet et bil dør hængsel for et års tid siden,det holder da endnu,men en brolægger el en stenhugger eller LETH,der har fået en side hos EKSTRA BLADET,kan nok vejlede dig helt rigtigt.
Mvh Ole

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 110 point
Dato : 22-08-03 07:57

Lav et par huller som du kan sætte et par "jerndyrvler" i, gerne ca 10 cm til hver side. Kom dem i sammen med 2 komponentlim eller fliseklæb. fladen dækkes med det du bruger, og den anden del af søjlen sættes på. bank det hele sammen. Vibrationerne er vigtigere end kraften i slagene.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 22-08-03 08:04

Ps. Fliseklæb har en tøretid på 48 timer, 2 komponent på 15 minutter.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-08-03 08:20

Hej
Jerndyrvel løsningen fra A.C.Rosmon er nok den stærkeste løsning, især hvor den skal bære en jernlåge (points til A.C.Rosmon for den løsning).
Gem evt. granitstøvet fra udboringen, dette kan du blande op med 2-komponents lim (Araldit) og bruge til at lappe evt. sprækker med. Bland rigeligt med støv i, det er ikke holdbarheden som er vigtigst til dette, men mere en "kosmetisk ting".
Held og lykke med projektet
Søren

Godkendelse af svar
Fra : jensalexander

Dato : 23-08-03 09:25

Tak for svaret A.C.Rosmon.
      Nu er jeg klar til at gå igang
      Jeg kan se at med jernamering og 2 kom.lim vil det ikke gå helt
galt.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 23-08-03 16:52

Hvis det bliver nødvendigt at slibe lidt, han du i første omgang bruge alm. sandpapir. Jeg sliper tit i sten, og har derfor købt Diamant-slibeklodser og meget andet sjovt til sten ved Vest diamant (86 83 63 77). Det er ikke dyrt i forhold til det man får.

Jeg viser næsten intet med sten på min hjemmeside, men kik alligevel forbi www.rosmon.dk