/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Er "cirkulation" nok ?
Fra : Perhaps
Vist : 962 gange
40 point
Dato : 14-01-02 22:32

mit 65 l akv har en indv filterpumpe der pumper vandet rundt. men den kan også stilles til at blande luft i så der kommer bitte så bobler med rundt. mit problem er så at det ikke er så flot med disse mange små bobler og at pumpen så larmer en del mere. jeg talte så med en forhandler der sagde at jeg bare skulle fjerne slangen så der ikke kom luft med. Er der nogen der har erfaring med dette, Er det nok kun med cirkulation i vandet ? Jeg har 10 neon 10 lygtefisk 2 platy 3 guppie og 2 sugemaller ( og optimal tilplantning)
p.f.Tak MVH PerH

Accepteret svar
Fra : briani

Modtaget 50 point
Dato : 14-01-02 22:44

Hej Perhaps
Så længe dit akvarium ikke er større end 65l
er det nok at have cirkulation i vandet
så du kan rolig slå boblerne fra
Så længe din filterpumpe er så god at den kan pumpe vandet rundt-så skulle det give dine fisk ilt nok sammen med dine planter
MVH Brian

Kommentar
Fra : rcn

Dato : 14-01-02 22:47

Jeg har selv et 110 l. med neonfisk, kilepletbarber og forskellige bundfisk - og jeg har ingen pumpe!
Og både planter og fisk trives (Er der nogen akvarieentusiaster, der får kaffen galt i halsen nu?)

Det er en udpræget misforståelse af, det er pumpen, der tilfører vandet ilt. Det er planterne!
Lidt ilt kommer der ved at bruge pumpe, men dens vigtigste funktion er ikke ilt men netop cirkulation. Derved får du vandet forbi varmelegmet, så varmen bliver jævnt fordelt. Du øger omsætningen af affaldsstoffer, og du giver dine fisk noget nær de forhold, de oprindeligt kommer fra. Alle dine fisk kommer fra floder og kan derfor godt lide strøm i vandet.
Du skal dog ikke anskaffe dig flere fisk lige forløbigt. 65 l. er ikke meget til så forholdsvis mange fisk. De skider og tisser jo, og i så lille et akvarium kan planterne slet ikke følge med i næringsoptaget, så husk at skifte 1/4-1/3 af vandet hver 2.-3. uge. Derfor vil jeg anbefale dig at beholde pumpen, og når du ikke er hjemme, kan du evt. sætte slangen på for at få ekstra bevægelse i vandet.

Rikke

Kommentar
Fra : Perhaps

Dato : 14-01-02 22:59

Tak for din kommemtar Rikke !
Det vil jeg skrive mig bag øret !!

PerH

Kommentar
Fra : briani

Dato : 14-01-02 23:03

Hej Rikke
Hvis du ikke har nogle former for pumper i dit akvarium
så må du da evig og altid rende og skifte vand hele tiden for at holde vandet klart?
det er rigtig som du skriver at det meste ilt kommer fra ens planter af-men det kommer nu også en del ilt fra en rigtig god filterpumpe-og så har det den fordel, at den hvis den er rigtig god virkelig kan rense noget vand i timen-så man altid har et klart akvarium at se på.
MVH hilsen og en forsat god aften Brian

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-01-02 23:46

I "gamle" dage havde man kun luften (luftsten) til at danne lidt cirkulation
i akvariet.
I dag anses det for nærmest skadeligt med lufttilførsel. Det er negativt for
plantevæksten og kun positivt for fiskene hvis du har overbefolket dit
akvarium.
Hilsen
Jørgen
"Perhaps" <Perhaps.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:f%H08.14517$aS.1985189@news010.worldonline.dk...
> mit 65 l akv har en indv filterpumpe der pumper vandet rundt. men den
> kan også stilles til at blande luft i så der kommer bitte så bobler med
> rundt. mit problem er så at det ikke er så flot med disse mange små
> bobler og at pumpen så larmer en del mere. jeg talte så med en
> forhandler der sagde at jeg bare skulle fjerne slangen så der ikke kom
> luft med. Er der nogen der har erfaring med dette, Er det nok kun med
> cirkulation i vandet ? Jeg har 10 neon 10 lygtefisk 2 platy 3 guppie og
> 2 sugemaller ( og optimal tilplantning)
> p.f.Tak MVH PerH
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-01-02 23:59

"Jørgen Jørgensen" <jjgas@tdcadsl> wrote in
<3c435f9a$0$80539$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

>I "gamle" dage havde man kun luften (luftsten) til at danne lidt
>cirkulation i akvariet.
>I dag anses det for nærmest skadeligt med lufttilførsel. Det er negativt
>for plantevæksten og kun positivt for fiskene hvis du har overbefolket
>dit akvarium.
>Hilsen
>Jørgen

Ok...teoretisk spm....strøm uden bobler...er strøm ? og bobler er ? Ilt ?
Ved ikke..har prøvet at stille mine filtre/pumper kun til at blæse vand og
ikke bobler...der gik ikke lang tid før fisk hang i overfladen...slog bobler
til...og alt var normalt.
Lidt råt eksperiment...men burde fortælle noget...

/Aardvark

PS. Jaja...jeg renser ikke mine akvarier nok, men, det gør jeg, og nej...jeg
overfodrer ikke *G*

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-01-02 18:30

"Jørgen Jørgensen" <jjgas@tdcadsl> wrote in message
news:3c435f9a$0$80539$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> kun positivt for fiskene hvis du har overbefolket dit
> akvarium.

....mener nogle, mens bl.a. undertegnede ikke er helt enig. Men selvfølgeligt
er det et spørgsmål om, hvordan man definerer overbefolket.

mvh
Jan