/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Staveplader
Fra : Dennis85
Vist : 659 gange
1 point
Dato : 21-08-03 15:03

Er det mig eller bliver folk dårligere og dårligere til at stave ?
Bare tag et kig ned af de seneste 25, der er allerede de første fejl, og læser man nogle af dem er der endnu flere..
Bliver vi dårligere til at stave, skal vi jo snart sidde med staveplader alle sammen...
Jeg føler mig mpske bare lidt irriteret over det, jeg ved da godt at det er svært at stave fremmedord osv..
Men at folk ikke snart har lært at stave til (at) køre, høre osv osv.. med alle dem der..

Er jeg alene om det?

Mvh Dennis

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-08-03 15:06

Nej

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 21-08-03 15:08

Om folk bliver dårligere og dårligere til at stave, nej det vil jeg ikke mene, problemet er bare at chatsproget er kommet, og det er kommet for at blive, indrømmer gerne at jeg tit er en af dem med mange fejl i min indlæg, men det er fordi jeg skriver rimelig hurtig, og det er ikke altid jeg lige får dem rettet med, men forsøger dog på det imens jeg skriver, men den kan jo smutte nogen gange...

SÅ jeg tror bare det er fordi folk er blevet hurtigere til at skrive, så det bliver til tyrkfejl i stedet for.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 21-08-03 15:08

"mig mpske bare" (KOPI)

Nogle gange går det måske bare for stærkt, når folk skal skrive?

Mvh

Kommentar
Fra : allanjeppesen

Dato : 21-08-03 15:10

Som du kan se af dit eget svar er det også muligt at lave "tyrkfejl", uanset at man er nok så god til at stave. "mpske"!

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 21-08-03 15:11

iøvrigt er jeg tilbøjelig til at give dig ret Dennis. Mange har ikke styr på endelserne, på store bogstaver mv. men....gør du noget ved det eller brokker du bare?
Mvh Christina

Kommentar
Fra : allanjeppesen

Dato : 21-08-03 15:11

Som du kan se af dit eget indlæg er det også muligt at lave "tyrkfejl", uanset at man er nok så god til at stave. "mpske"!

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 21-08-03 15:11

Tja nogengange går det lidt for stærkt.. Det gør det da osse med mig selv.. (Mch Dennis findes i flere indlæg), men det er bare ikke altid at det ville være en logisk løsning at det gik for stærkt ???

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-08-03 15:38

Der går nogen gange 'sport' i svartider og så sker den slags ting bare. Et andet fænomen er; når man har skrevet en kommentar, man af hele sit hjerte vil gerne vil komme med, så 'ser' hjernen det rigtigt. Den fylder 'ind' og fylder 'ud' for stavefejl og manglende ord. Oftest opdager man det selv først, når der er trykket [Send Indlæg] og så er det for sent. Man grimmer sig, gør man. (..Jeg gør !!!)

Så længe meningen ikke går tabt i skyndingen, synes jeg egentlig ikke det gør så meget. Højst såret forfængelighed.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 21-08-03 15:51

Citat
Nogle gange går det måske bare for stærkt, når folk skal skrive?

Kalder man den slags sjusk? eller er det ved at blive en tendens. Måske bare en dårlig vane.

Det er en skam, da den moderne teknik med stavekontrol m. v. gør det så let at undgå. Skriv indlæg i et tekstprogram og kopier så indlægget over. Så risikerer man heller ikke så let, at der kommer 1 eller flere indlæg ind mellem sit eget indlæg, og det indlæg man vil svare på. Det kan også virke meget forvirrende.

Jeg har forståelse for at til decideret chat er man nødt til at bruge alle disse (for nogle aldeles uforståelige) forkortelser p.g.a. pladsbegrænsning.

Men her er ingen begrænsninger, og det tager ikke lang tid at kontrollere sit indlæg for fejl, som vi vel alle begår.

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 21-08-03 16:54

Hejsa..

Ved ikke helt hvorfor at folk, skal hænge sig i andres fejl..
Jeg ved, for mit eget vedkommende at jeg er endelses-blind som det så fint blev kaldt. Jeg kan ikke se om der skal stå mure eller murer.. Jeg kan heller ikke se om det hedder køre eller kører.. Så for mit eget vedkommende er det ikke fordi at jeg er sjusket.. Jeg kan squtte se det, så det er for mig belvet letter at bare stave derud af. Så fatter folk meningen med det jeg skriver så er der ikke noget problem.
Sådan syntes jeg at det skulle være alle steder, så folk bær over med jeres medmennesker, om de laver den ene eller den anden fejl, det er da uden betydning.. Det samme gør sig gældende for kommaer og punktummer.

MVH
Anni/RKK

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-08-03 17:48

Hwa' er den a'
Er vi her ikke alle sammen for at hjælpe dem som stiller spørgsmål vi er her ikke for at score et 13-tal eller lege klasselærer med den røde kuglepen og som molokyle rigtigt nok er inde på så flyder det hele sammen en gang imellem

Hov! Glemte punktummer og kommaer samt diverse andre tegn (vedhæfter dem lige, så kan I jo selv fordele dem)
..... ,,,,, ?? !! der er vist et par stykker i overskud; men de går til Røde Kors, Afrika og andre trængende instanser
Søren

NB: Jeg ku' altså ik' la' vær' Sorry!

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 21-08-03 17:56

Angående AnniRKK's eksempel, har jeg lige lavet et tip: http://www.kandu.dk/dk/tip/4957 så andre der også er i tvivl måske kan få noget ud af det...
Men jeg blander mig sådan set heller ikke i andres fejl.. Jeg ville bare vide om vi danskere generelt er blevet dårligere eller mere dovne til at stave..
Jeg kan jo sagtens forstå et indlæg med stavefejl, det er bare forvirrende...

Mvh Dennis

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-08-03 17:56

Staveplader eller ej.

Der er jo også de personer, som er ordblinde, handicappede eller på et senere tidspunkt er kommet til Danmark, som kan have svært ved at formulere sig korrekt.

Der skal være plads til alle uanset om man kan stave korrekt eller ej.

Hvis det ikke skulle være tilfældet, hvor mange kandubrugere ville der så være?

mvh ans

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 21-08-03 18:03

>Dennis85

Der har på et tidspunkt været talt om at foreslå Kandu at indbygge en stavekontrol, så man slap for de værste "bøffer" når spørgsmål og indlæg blev sendt.

Stavefejl i sp. og indlæg kan inddeles i kategorier:

Ord/endelsesblinde
Slåfejl
Alm. stavefejl
Sjusk

En indbygget stavekontrol ville selvfølgelig ikke være til megen hjælp, for folk der er ordblinde eller endelsesblinde (den har jeg ikke hørt før), men slåfejl og de stavefejl vi alle kommer til at lave, ville kunne afhjælpes med denne stavekontrol.

Den sidste gruppe - Sjusk - er den gruppe der sender det signal, at de er pi... ligeglade med, hvad de sender af sted. Der vist ingen fare for, at den gruppe er bange for at komme til at lide af såret forfængelighed, som Molo antyder, og dem er der vist desværre ikke noget at gøre ved.

Personligt lægger jeg vægt på, at sende et indlæg af sted der er i orden. Når jeg skal sende et længere indlæg, gør jeg som Rfou skriver - opretter et worddokument - laver stavekontrol, og retter endeligt de evt. fejl, som kontrollen ikke finder. Ud over at teksten så i rimeligt omfang er renset for "Bøffer" er jeg samtidig fri for den dybe frustration, som det er, når man har lagt arbejde og tid i et indlæg, at se det forsvinde ud i den blå luft, på grund af en eller anden fejl hos Kandu, netudbyderen, eller …. hvad der nu kan ske.

Selvfølgelig gør jeg det ikke i mindre indlæg, men det er da også i dem jeg efterfølgende, irriteret på mig selv, finder de fleste af de fejl jeg leverer.

Det havde virket lidt stærkere, hvis du netop i dette spørgsmål havde fejet for egen dør først, for som Skingur skriver, så gik det vist lidt vel stærkt, da du skrev dit spørgsmål:

[citat]
Jeg føler mig mpske bare lidt irriteret over det
[/code]

Denne ”Bøf” som er en klassisk slåfejl, ville en satvekontrol have fundet

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 21-08-03 18:08

Jeg lægger også meget vægt på at lave ordentlige indlæg, men der vil jo altid være diverse småfejl... Dem har jeg heller ikke noget imod, men er der ikke nogen der vil give mig ret i at det kan være irriterende at læse et indlæg med "flere" stavefejl??

By the way.. Hvordan laver citater og andre sjove ting ??

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 21-08-03 18:12

>Dennis85

SÅ lige dit tip, og fik heldigvis muligheden for at gi' det 0 stjerner

[citat[
Er du i tvivl om det er med eller uden 'r' tilsidst så prøv med prøve.. Eks.:
Jeg vil køre hjem = jeg vil prøve hjem - Jeg kører hjem nu = jeg prøver hjem nu...
Det lyder sjovt, men det virker..

Mvh Dennis
[/code]

Det kan godt være at det er sjovt, men sikke dog en gang vrøvl

Citater mv. kan du læse om under "Kom godt i gang".

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-08-03 18:13

Dennis85

Du kan jo ikke vide om personen gør sit bedste.

Nu har du måske fået mulighed for at dem, der ikke kan stave korrekt, bliver væk fra kandu.

Det er en skræmmekampagne, du har ført.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 21-08-03 18:14

Nå...... der kiksede citetteknikken - vendte en parantes forkert

Ram

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 21-08-03 18:17

Hej

De´ka´got være vi er bleven dårligere te stavning men hæng jer ikk´i bageteller. BRUG RANDERS REV.

Spøg til side. Os / Vi der er så heldige at være foruden ordblindhed eller som skrevet før "endelsesblind" forstår vel nok, hvad der menes med dit eller dat. Der er plads til os alle sammen.

Sren i Rskilde

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 21-08-03 18:18

Hvad vrøvl er der i det ?? Du kan da se på prøve(r) om der er 'r' tilsidst eller ej...
Kan du ikke forklare det nærmere??

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 21-08-03 18:23

>Dennis85

Kan da godt være at jeg er lidt tung idet, men jeg fatter ikke dit test system. Kan være at du eller andre lige kan forklare mig det. Prøv at simulere, at jeg er endelsesblind. Det er jo dem, der skal kunne forstå det.

Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 21-08-03 18:25

>AnniRKK

Forstod du som endelsesblind det tip Dennis85 gav??

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-08-03 18:26

Mit sidste indlæg i denne tråd:"Der skal være plads til alle på kandu, bare de ikke snyder."

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 21-08-03 18:30

Enig i højeste grad

Søren i Roskilde og slut herfra

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 21-08-03 18:41

Ja bare folk ikke snyder så er der ikke noget i vejen...

Tippet skal forstås sådan:

Hvis man er i tvivl om man skal skrive kører eller køre i en sætning indsætter man ordet prøve/prøver i stedet eks:

Original: jeg vil køre en tur.. Er man i tvivl så prøver man med prøve/prøver som sådan:
prøve/prøver: jeg vil prøve en tur.. Da man tydeligt kan høre forskel på prøve og prøver kan man dermed høre hvordan køre(r) staves..

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 1 point
Dato : 21-08-03 20:26

Efter min mening er der meget stor forskel på, hvordan folk staver. De unge fra flere årgange i skolen lærte ikke at stave særligt godt, simpelthen fordi skolen ikke syntes, det var vigtigt????? Derudover er der ordblinde m.v. og så, som molokyle skriver, man "ser det man mener". Og så er der en masse trykfejl. Mange, incl. mig selv, læser ofter ikke sit indlæg igennem, inden man sender det, og der kunne man have stoppet mange fejl, hvis man havde gjort det. Men når iveren tager overhånd, går det for stærkt. For mit eget vedkommende var skolen skrap med at vi skulle lære at stave/skrive rigtigt, men underligt nok, så er det som om man glemmer hvordan man gør med alderen. For nogle år siden var jeg som regel aldrig i tvivl om, hvordan et ord skulle staves, men det er jeg ofte nu. Alderen eller senil??? Hvem ved?
Men under alle omstændigheder synes jeg som hovedregel ikke, det er så vigtigt hvordan folk staver, selv om det kan virke irriterende, når det er fyldt med fejl. Ind imellem sidder man mere og undrer sig over stavemåden end indholdet. Og det er jo ikke lige det, der er meningen.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-08-03 20:39

Dennis85 -> Nej, nu må du altså slutte dette 'flueknepperi', sproget er frit; ordet er dit : Også her !!!

Min mening? Se ovenfor !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 22-08-03 16:45

Hej ram2...
Nej det gjorde jeg ikke.. Mange siger at man bare kan bruge elsker og prøver.. Men hvem har lyst til at sidde i 10 timer for at rette en tekst igennem for at tilfredsstille folk.

Jeg gidder ikke.

Jeg er af den opfattelse at forstår folk det jeg mener, så er jeg meget tilfreds..

Så hvorfor kunne andre folk ikke også bare være det. Idag handler det, for mig at se, om der er muligheder for at hakke på andre, både på grund af deres etniske baggrund, eller på deres religion, eller så har man det forkerte tøj eller det forkerte udseene.

Nå men det var da ikke lige her man skulle komme med sit sure opstød så jeg må hellere smutte igen..

Kan i have det hyggeligt..

Anni

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 22-08-03 17:16

> AnniRKK

Tak. Grunden til at jeg spurgte dig, var fordi at det er svært for mig at efterprøve om Dennis85 råd var brugbart for folk der er endelsesblinde.

Jeg synes da det er i orden at du lige bøvser af, så har man det meget bedre bagefter. Go weekend

>Dennis85. Nu har du jo selvsyn for, hvor brugbart dit råd er til folk der har problemer med endelser.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 22-08-03 21:07

Måske ville det være nemmere for dem der gerne vil stave rigtige endelser at prøve med "at" og "jeg"??? Fx. at køre - jeg kører. Men jeg har ikke proevet at koere det hele vejen igennem. Beklager, mit tastatur er blevet maerkeligt, det kan ikke skrive dansk mere. Det skriver underlige tegn og gerninger, naar jeg proever.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 23-08-03 09:20

Hej igen

Jeg kan forstå på det her at det ingen vejne kommer, eftersom der ikke er forståelse for folk der har prøvet og prøvet og prøvet, men af en eller anden grund ikke kan fise ind. Men for jer der jo kan skrive og stave ordenligt, er det jo let nok. I kan komme med så mange fiiiine hjælperedskaber, men for os der ikke kan er der altså bare ingen hjælp...

Og Jernladyen, prøv at stille dit tastatur om til dansk, så er der ingen problemer...

MVH
Anni

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 23-08-03 09:29

hej Anni..muligvis et rigtig dumt spørgsmål, men hvordan tror du, det ville kunne forklares? jeg skal være dansklærer og er interesseret i at gøre det så godt som muligt..
Mvh Christina

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 23-08-03 13:00

Hej skingur/Christina

Havde jeg haft den endelige forklaring til det havde jeg ikke siddet hvor jeg sidder idag... ;)
Men det er individuelt, for mit eget vedkommende har jeg brugt siden jeg startede i skole på at lære det, men jeg har aldrig lært det, så jeg er glad for at på kontoret hvor jeg er, er der hjælp at hente når der er noget der skal "Ud af huset".

Men den lære der kan lære sine elever hvordan man gør det rigtigt vil jeg tage hatten af for. Så det er med at føle sig frem, da der ikke er en løsning til at lære det på. Og med at tvinge eleverne til at lære det går bare i vasken...

MVH
Anni

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 23-08-03 15:25

AnniRKK. Mit tastatur står skam på dansk. Hvis du havde set efter ville du se, at alt det andet jeg havde skrevet, var på "normalt" dansk. Men ind imellem sker der et eller andet, og så vil det ikke mere. Når jeg så genstarter, er der ikke noget i vejen, bortset fra i går. Da fandt den en "alvorlig fejl", men desværre skrev den ikke noget om, hvad det var.
For at vende tilbage til emnet, forstår jeg godt, du er ved at blive vanvittig af alle de forslag, du må have modtaget i tidens løb. Men godt, du ikke lader dig hæmme af dit handicap. Sådan skal det være.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 23-08-03 17:30

Hejsa Jette/Jernladyen

Det var lige et forslag, har det nemlig sådan at når jeg har "pilleroderage"t for meget ved min maskine, såe kommer den ligepluslig til at stå på engelsk...

Men oki.. Var bare et forslag...

Anni

Kan i alle have en rar weekend...

Godkendelse af svar
Fra : Dennis85

Dato : 09-10-03 08:58

Tak for svaret Jernladyen.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 09-10-03 09:02

og dennis, smut så ind under seneste 25... der er et spørgsmål til dig.