/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Forgrening af (flex)rør
Fra : damskov
Vist : 1959 gange
50 point
Dato : 21-08-03 11:59

kan/må man lave forgreninger af flexrør inde i muren (f.eks i en rørdåse) eller skal det altid laves i en indmuringsdåse?

-det gør det selvfølgelig umuligt at trække nye ledere til/fra rørdåsen uden at banke pudset af ind til rørdåsen, men hvis alternativet er 20m frem/tilbage-føring på samme stræk er det nok til at leve med...

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 60 point
Dato : 21-08-03 12:31

NEEEEEEEJ !!!!!!!

Får knopper af noget sådant - som gammel elektriker har jeg mange gange oplevet diverse mærkelige, hjemmestrikkede løsning, og det ender altid med, at det hele skal laves om, og det bliver dobbelt så dyrt.

Der er i princippet ikke noget til hinder for det (rent lovmæssigt), hvis du bruger et t-stykke. I gamle dage (med stive rør), så man det ofte med et T-stykke (men heldigvis som oftest i synlig installation). MEN DU MÅ ALDRIG ALDIG MURE EN DÅSE IND MED SAMLINGER. Det er ulovligt - og du bliver selv bonnet ved kasse 1 ved salg. Om 3 år har du glemt, hvor du har duret dåsen over, og en af samlemufferne er faldet af/ en ledning er knækket - hvad gør du så ?? (Eller endnu værre - hvad gør en ny mand, der ikke ved, dåsen er der) ?

Men det er altså noget fusk. Min anbefaling er derfor: Tænk kreativt. Kunne det ikke tænkes, at du kunne bruge et ekstra lampested eller en ekstra stikkontakt på stedet. Så får du en dåse, der gør, at du kan komme ind til det senere - men uden at det bare bliver en irriterende dåse at kigge på.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 21-08-03 12:47

Er du gal mand *S* - Hvordan vil du så senere kunne komme til den uden at ødelægge muren mere eller mindre - hvis man da overhovedet kan finde dåsen med samlingerne.

//Knud

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 21-08-03 12:53

Fuldstændig gak. Det er da 100 gange smartere at lave en synlig dåse camoufleret som stik eller loftsdåse eller et blinddæksel om du vil.
For 20 år siden fik jeg lagt nyt el og antenne rørføring i hele huset under renovering af huset.
Der blev sat ekstra flexrør og dåser op for at være fremtidssikret.
Det er længe siden alle er brugt og vi står nu og mangler tomme flexrør til edb, telefoner m.m. Du kan aldrig få nok flexrør og synlige samlesteder

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 21-08-03 12:56

Sporer en vi form for enighed i panelet

Erling

Godkendelse af svar
Fra : damskov

Dato : 21-08-03 14:18

Tak for svaret erling_l.