/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Vægtafgift.
Fra : lundefar
Vist : 748 gange
50 point
Dato : 20-08-03 22:10

Hej.

Er der nogen der ved om man betaler vægtafgift, efter bilens egenvægt eller bilens totalvægt?

Det drejer sig om en Mercedes 309 varevogn fra '86. Den vejer 1875kg og må totalt veje 3500kg.

Er der evt. nogen der ved hvor man kan få det oplyst? Tlf. nr. eller webside?

Kommentar
Fra : niss45

Dato : 20-08-03 22:21

Mig bekendt er det for personvogne egenvægt og varevogne totalvægten man beregner efter.. men mon ikke du kan findes på siden for bilsyn eller bilinspektionen...
http://www.nummerplader.dk/nummerplader/
https://www.bilsyn.dk/aut/public/index2.htm
på disse sider står der det du skal bruge ellers er der links til andre sider.

Accepteret svar
Fra : Boozer

Modtaget 60 point
Dato : 20-08-03 22:25

Det er totalvægten der betales for...se her http://www.skat.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/242.html

Håber du kan bruge det.

Boozer

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-08-03 22:34

Det er bilens totalvægt www.bilnet.dk/vaegt-b-stat-vare-99.htm

mvh ans

Kommentar
Fra : lundefar

Dato : 20-08-03 22:35

Der ramte du sgu rigtigt Boozer. Der var lige de tal jeg skulle bruge... Du skulle vel ikke tilfældigvis vide hvem man skal henvende sig til, eller hvor, hvis man vil have en bil vejet ned?

Kommentar
Fra : Boozer

Dato : 20-08-03 22:46

Jeg er ikke så meget inde i det...så hvad mener du med vejet ned?

Kommentar
Fra : lundefar

Dato : 20-08-03 22:55

Bilen har en totalvægt på 3500kg. Med den totalvægt må den læsse 1625kg
Hvis jeg vejer totalvægten ned til 2500kg, må den kun læsse 625kg, men så er den samtidig billigere i vægtafgift. 625kg er alt rigeligt for mig.
Det er sådan man vejer en varevogn ned, men jeg ved ikke hvem man skal henvende sig til.
Det kan være at jeg skal oprette et nyt spørgsmål på det.

Kommentar
Fra : Boozer

Dato : 20-08-03 23:10

Jeg havde sådan set regnet ud at det var noget med at få den ned i vægt for at komme ned i afgift. Men er det noget fysisk der sker med bilen eller er det bare noget papir du skriver under på, om ikke at læsse mere 625 kg?

Måske et dumt spørgsmål...Men hva'.

Kommentar
Fra : lundefar

Dato : 21-08-03 08:59

Ja, det er sådan set bare papirene der bliver lavet om, så der ikke må læsses mere end 625kg.

Godkendelse af svar
Fra : lundefar

Dato : 21-08-03 09:00

Tak for svaret Boozer.