/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Stearinlys - afstand ?
Fra : Busken
Vist : 1646 gange
200 point
Dato : 20-08-03 12:47

Jeg har købt nogle hvide kronelys i Netto.

Til en fest på lørdag har jeg planlagt på hvert bord at sætte 5 af disse i en klump blåler, som når at størkne, således at lysene står meget fast.
Jeg har lavet en test og det virker godt, man kan faktisk løfte blålerklumpen (og den er tung) uden at lysene løsnes.

Men i dag fik jeg så vendt lyspakken om, og på bagsiden står der, at tændte lys ikke må stå tættere end 10 cm - og det gør de jo i lerklumpen - hvorfor det? Vil de overtænde eller hvad er problemet?

Ifølge pakken består lysene af: fuldraffineret specialvoks.

Accepteret svar
Fra : srhansen

Modtaget 210 point
Dato : 20-08-03 13:04

Jeg tror de er bange for at de skal smelte siderne væk på hinanden, således stearinet løber ud -> vægerne bliver lange og vælter ned og antænder noget andet sammen med den udløbende stearin. De 10 cm er nok også rigeligt til den rigtige side.
Ps. Det er kun hvad jeg tror.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : allanjeppesen

Dato : 20-08-03 15:52

Sandsynligvis er lysene 10cm lange og hvis et lys vælter, vil dette kunne antænde andre lys.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-08-03 16:14

srhansen har ret. Lysene vil på grund af strålevarmen smelte de sider på nabolysene som vender indad. Men lav et forsøg i køkkenvasken! Der laver nedløbende "specialvoks ikke så mange ulykker. Du skal nok have en dyb tallerken at stille det hele på, ellers kommer du igen og skal have at vide, hvordan man renser vandlåsen for fuldraffineret specialvoks.
mvh pbp

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-08-03 17:32

Hvis lysene bliver tændt samtidig skulle det ikke være det store problem, de står tættere end 10 cm, da de så ikke kan brænde 'siderne' af hinanden. Tændes de ikke samtidige, men f.eks først de 2 og efter de er brændt halvt ned, de næste tre, får du problemet med strålevarme og væltede lys til følge.

Igen afhænger det også af kvaliteten af lysene. Brænder de med forskellig hastighed, har du problemet igen, selvom de bliver tændt samtidig.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-08-03 18:03

Hej, Busken. Du skal lige tænke på, at når blåleret tørrer, så vil det revne, og så kan du være uheldig at lysene vælter. Det er faktisk bedre, at vente med at sætte lysene i leret til på lørdag. Og evt. dække leret med stanniol, så det ikke tørrer for hurtigt. Nå, jeg ved godt, at det ikke var det, du spurgte om... Men, det med at lysene ikke må stå for tæt, det er fordi de vil smelte hinanden hvis de står tættere end 10 cm....... Eller omvendt: hvis der er MERE end 10 centimeters afstend, så risikerer du ikke, at de smelter hinanden. -Der er sikkert andre ting, der betyder noget, nemlig hvor varmt der er i stuen, -er der træk, står der andre ting tæt på, o.s.v. Jeg tror ikke, at der er fare for én eller anden mystisk overtænding, men du skal bruge din sunde fornuft: De skal ikke stå alt for tæt, og ALTID på et brandsikkert underlag. Men det er da en god ide, at lave en lille "Generalprøve" fredag, hvor du i god ro og orden kan sidde og kikke på, og følge med i, hvordan de der lys opfører sig under lige netop de forhold, som du byder dem..
-Og god fest..

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 25-08-03 11:04

ja, så er festen holdt og alt gik godt.
Onsdag lavede vi en prøve, som foreslået og der var ikke problemer, ganske vist revnede blåleret efterhånden som lysene brændte ned, men de sad alligevel fast, som var de støbt i beton. Ved forsøget lod vi det midterste lys være "utændt" og ganske rigtigt smeltede stearinen en smule på siden af dette lys, men det var langt fra at vægen væltede ud eller lyset knækkede, så vi besluttede, at forklaringen var fundet og at vi ville lægge et stykke sølvpapir (noget større end klumpen) under, og så i øvrigt holdt lidt øje med det hele.
Derefter lavede jeg alle klumperne med lys i klar og stillede dem på terrassen (det var inden Birgittas kommentar).
Lørdag var der revner i alle klumperne, men lysene sad stadig godt fast.
Vi gjorde som planlagt, og der var ingen problemer. Da festen var slut var lysene halvt til 2/3 brændt ned og de ret tunge lerstager kunne stadig løftes i hvilket som helst af lysene.
Så konklusionen er nok at I var på det helt rigtige spor (dog ikke den med de 10cm høje lys - de er nok 15-16 cm), men at advarslen på pakken er at den lidt overdrevne slags, som man selvfølgelig bryder på eget ansvar. Jeg ville ønske at jeg kunne dele pointene mellem srhansen, Molokyle, Birgitta og pbp_et, for I har alle bidraget med lidt til svaret.
Som salomonisk løsning, vælger jeg så den første, da jeg faktisk var lidt i tidnød, da spørgsmålet blev stillet - så værs'go og tak til srhansen...

Godkendelse af svar
Fra : Busken

Dato : 25-08-03 11:05

Tak for svaret srhansen. Jeg har skrevet en kommentar, hvor du kan læse hvordan det gik

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-08-03 18:55

Tak for accepten af mit svar. Pointsene er jeg ligeglad med, da jeg ikke er superbruger, og derfor ikke ville have fået nogen points alligevel.