/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kartoffelsalat
Fra : Mallie
Vist : 910 gange
50 point
Dato : 20-08-03 09:49

Kan nogen hjælpe med en opskrift på en super kartoffelsalat, til et ta'selv bord med bl.a. glaseret skinke og små frikadeller ?

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 20-08-03 09:53

Kogte kartofler, bland creme fraiche, yoghurt, lidt salt og peber, samt sennep og porreløg. Pynt med radisser eller tomatbåde.

Velbekomme

Kommentar
Fra : Mallie

Dato : 20-08-03 09:57

Lyder godt, men hvor meget af hvert ?

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 20-08-03 10:12

Hvor mange bliver I?

Til 4 personer beregner jeg ca 500 - 750 gram kogte kartofler, 1 lille bæger creme fraiche, samme mængde yoghurt, og smager til med krydderier. Som et extra lille pif kan du jo tilsætte lidt karry eller paprika. Skal du have andre kartofler også?

Accepteret svar
Fra : gizom

Modtaget 60 point
Dato : 20-08-03 10:22

ca. 4 personer.
3/4 kg. kartofler (kogte kartofler)
2 spsk. vand
½ spsk. sukker
½ spsk. salt
1 knivspids karry
1/4 spsk. peber
1 lille løg (fint hakket)
1/4 dl Græsk yogurt eller ymer
1/4 dl mayo

bland det hele sammen og vend forsigtigt kartoffelskiverne i
Laves dagen i forvejen, så kartoflerne kan nå at tage smag.

Kommentar
Fra : Mallie

Dato : 20-08-03 10:31

Vi bliver 6 voksne og 3 børn. Vi skal ikke have andre kartofler, men jeg regner med broccolisalat og glaseret skinke og små frikadeller. Desuden laver jeg nok en tærte med porrer og kylling.

Andre forslag er meget velkomne.....

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 20-08-03 10:41

Husk rigeligt med salat som folk kan blande selv, det er en god ting..

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 20-08-03 10:41

Husk rigeligt med salat som folk kan blande selv, det er en god ting..

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 20-08-03 10:42

Husk rigeligt med salat som folk kan blande selv, det er en god ting..

Kommentar
Fra : gizom

Dato : 20-08-03 11:10

6 voksne og 3 børn så ville jeg nok lave 1½ gang af min opskrift, som i øvrigt er en opskrift der i 22 år blev brugt på frokost restauranten Hos Inger & William i København.
Bare lidt minder fra engang!

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 20-08-03 11:59

Jeg har en opskrift til 30 pers. som bare er super god og meget velegnet til frikadeller.

5 kg. kartofler (du kan sagtens bruge glaskartofler, som er meget nemmere at skære i skiver)
2 l. Ymer
2 l. Creme Fraiche 18%
3 store løg
Hvidløg efter smag
8 tsk. groft salt
2 tsk. peber
8 tsk. sød fransk sennep
5 tsk. citronsaft
15 spsk. hakket Persille (eller purløg, hvis du bedre kan lide det)

Bland først alle ingredienserne -kartoflerne. Smag til, og vend derefter kartoflerne i.

Kommentar
Fra : Gazi

Dato : 20-08-03 16:15

1 kg kartofler i skiver
3 spsk mayonaise
1 tsk dijon sennep
1 lille finthakket løg
½ l cremefraiche
1 fed hvidløg
1 tsk sukker
citronsaft
salt
peber
masser af dild

Rør mayonaise med dijonsennep.Rør resten af ingredienserne i. Smag dig frem med citronsaft, salt og peber.
Kom kartoffelskiverne i dressingen. Men gem lidt af dressingen.Lad det hele trække 3 timer. Inden serveringen kommer du resten af dressingen i. På den måde bliver kartoffelsalaten ikke "tør".

Hilsen Gazi

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 20-08-03 18:15

1 kg kogte nye kartofler
1 bæger ymer
ca 1 spsk mayonaise
1 tsk dijon sennep
lidt citronsaft
lidt paprika
salt, peber
Der kan også blandes tomater, agurk, salat og radisser i.

Eller
1 kg kogte kartofler
en marinade af:
olie
vineddike (eller min yndling: hindbæreddike)
hvidløg
dijonsennep
salt, peber

Bland friske krydderurter i.
F,eks. brøndkarse eller purløg

Frieda

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 23-08-03 14:53

Hej Mallie

her er mit forslag:

1½ kilo asparges kartofler
1 mellem stort rødløg finthakket
Ca ½ liter creme fraise
100-150 gram god mayonaise
1-3 fed hvidløg
Salt og peber
Ca . 200 gram fine ærter ( helst friske )

kog kartoflerne ,køl af , skær i stykker og bland alle de andre engredienser og rør forsigtigt kartoflerne i ,lad salaten trække et par timer og server den .
mvh mcloud

Godkendelse af svar
Fra : Mallie

Dato : 25-08-03 13:59

Uhmmm det smager sørme godt

Tak for opskriften.

/Mallie

Kommentar
Fra : gizom

Dato : 25-08-03 18:34

Værs'go og tak for point.

Du kan med stor succes lave den om til pastasalat ved at erstatte karry med paprike og lidt chili og erstatte kartoflerne med kogte pasta.

Kommentar
Fra : gizom

Dato : 25-08-03 18:34

Værs'go og tak for point.

Du kan med stor succes lave den om til pastasalat ved at erstatte karry med paprike og lidt chili og erstatte kartoflerne med kogte pasta.