/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Udlån Hjælp !!
Fra : lec
Vist : 393 gange
40 point
Dato : 19-08-03 16:39

lånebeløb er 100.000
Årlig nominel rente er 8 % 1/4 årlig tilskrivning dvs. 2 % pr. kvartal
samlede etab.omk. 3.000
Lånet afvikles over 6 år.
Find den kvartårlige ydelse ?

Pv = 100.000, n = 24, FV = 0, Pmt = ?
Der er en betegnelse der hedder i - svarer dette til I/Y ?

Er lidt på herrens mark ? nogen der kan hjælpe mig..

Kommentar
Fra : arkibald

Dato : 19-08-03 17:33

Hej lec

Pv=Nutidsværdi=100.000+3.000=103.000
Fv=fremtidsværdi=skal ikke bruges i dette tilfælde
N=løbetid=24
Y/I=renten=2
Pmt=ydelsen=skal beregnes

Håber at det kan hjælpe

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 19-08-03 23:06

Nope - det er ikke helt rigtigt :

Pv=Nutidsværdi - men den er angivet til 100.000. Altså lånes der ikke 103.000 - der lånes kun 100.000 (men med etableringsomkostninger udbetales 97.000 kr

n er IKKE løbetid - det er antal terminer (4 terminer/år x 6 år = 24 terminer)

Fv er rigtigt fremtidsværdi. Denne er angivet til 0 for at vise, at hele lånet er afviklet (ingen fremtidig værdi) - svarer til at der i teksten står, at det afvikles over 6 år.

i er formentlig, som du selv gætter = I/Y = Interest/year = årlig rente = 8%

Den kvartårlige ydelse giver kr. 5.287,11 pr. kvartal (under forudsætning af, at ydelserne betales bagud - det normale)

Mvh Erling

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 40 point
Dato : 19-08-03 23:06

Nope - det er ikke helt rigtigt :

Pv=Nutidsværdi - men den er angivet til 100.000. Altså lånes der ikke 103.000 - der lånes kun 100.000 (men med etableringsomkostninger udbetales 97.000 kr

n er IKKE løbetid - det er antal terminer (4 terminer/år x 6 år = 24 terminer)

Fv er rigtigt fremtidsværdi. Denne er angivet til 0 for at vise, at hele lånet er afviklet (ingen fremtidig værdi) - svarer til at der i teksten står, at det afvikles over 6 år.

i er formentlig, som du selv gætter = I/Y = Interest/year = årlig rente = 8%

Den kvartårlige ydelse giver kr. 5.287,11 pr. kvartal (under forudsætning af, at ydelserne betales bagud - det normale)

Mvh Erling

Godkendelse af svar
Fra : lec

Dato : 20-08-03 16:23

Tak for svaret erling_l.

Det var pænt af dig at hjælpe mig.