/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Cempexo/Kalk
Fra : Claes13
Vist : 2820 gange
43 point
Dato : 19-08-03 14:03

Jeg har et meget stort hus på ca. 800 kvm. Og det er praktisk taget umuligt at kalke det hvert år da det er meget højt og man skal leje en lift til formålet.. (der er teresser der umuliggør andre ting end lift) Derfor ovevejer jeg brugen af Cempexo da jeg har ladet mig fortælle at det holder meget længere end kalk.. Nogle der ved noget om dette???

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 19-08-03 14:18

Jeg har ikke så meget erfaring med Cempexo, når det først er smurt på holder det jo i lang tid. Jeg tror at der er nogle andre bindemidler i som gør at det holder længere end kalk. Jeg ville vælge Cempexo frem for 'plastic' maling typerne. Anvendelsesbegrænsninger
Her er et klip fra OPTIROC's hjemmeside http://www.optiroc.dk/indhold/produktprogram/

Cempexo Murfarve anbefales ikke anvendt på underlag af træ, plast eller metal samt overflader, som tidligere er behandlet med kalk eller plast- og akrylmaling. Ren kalkpuds er ikke stærk nok til påføring med Cempexo Murfarve.
Prøøøøvv det!

Accepteret svar
Fra : summer

Modtaget 53 point
Dato : 19-08-03 15:14

Hvis murene ellers er i rimelig god stand, og overfladen er kalk, så er cempexo fremragende, da det er et produkt specielt beregnet til vedhæftning på kalkbaserede mure/vægge. Har selv brugt det mange gange i mit erhver, og har gode erfaringer med det. Som du kan se af olarsens link, kan det fås i flere farver.

Godkendelse af svar
Fra : Claes13

Dato : 19-08-03 15:21

Tak for svaret summer.
Men Optiroc selv siger da at det ikke er tilrådeligt at male oven på kalk??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-08-03 15:23

Det kommer til at skalle af, hvis ikke du får renset helt i bund, inden du giver cempexo.

Kulekalk holder væsentlig bedre end læsket kalk.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 19-08-03 15:28

Kulekalk fåes i øvrigt i forskellige årgange. Jeg har selv brugt 5 år gl. kulekalk til at ludbehandle mine gamle gulve. Gamle Kirker må f.eks. kun behandles med 15 år (så vidt jeg husker) gammel kulekalk. Det du'r

ole

Kommentar
Fra : Claes13

Dato : 19-08-03 15:29

Er det mon ikke bare fordi Optiroc ikke kan garantere at det ikke holder på kalk at de skriver sådan? Altså så at folk ikke kommer og vil have pengene igen hvis det skaller af... Jeg har set mange eksempler på at det holder rigtig godt uden på 100 års kalklag...

Kommentar
Fra : summer

Dato : 19-08-03 17:47

Claes13 jo selvfølgelig. Man kan ikke få nogen garanti der holder vand. Det ville kræve et hav af forundersøgelser og forbehold, hvis et tilsvarende firma lover garanti.