/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvor stammer jeg fra ?; Hoffensets
Fra : Hoffensets
Vist : 1323 gange
20 point
Dato : 19-08-03 10:31

Slægten Hoffensets(z) ?

Har forbindelse til en guldsmed i Odense (farbroder ?).
Jeg vil meget gerne starte på slægtsforskning.

Nu er jeg efterlønner og må tage mig sammen til at få gjort noget ved det.

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 19-08-03 17:11

Hej Hoffensets(z)
Prøv på http://www.familysearch.org
Gå ind i den Fane7menu der hedder search at skrive Hoffensetz i lastname og væld denmark i country.

så får du mange med det navn. Du ved formentlig hvad dine forlædre hed, og kan måske finde dem i Folketællingerne enten på nette eller på arkiverne, og på den måde finde ud af hvor de er født.

Lis

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 20 point
Dato : 19-08-03 17:49

Disse Hoffensetz er fra København , så prøv selv at søge på navnet, du ved selv hvem du søger efter, det er svært at hjælpe når du ingen data har oplyst.

Senta

http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp?PAGE=igi/search_IGI.asp&clear_form=true

You searched for: Hoffensetz, Kobenhavn, Denmark, Denmark
Exact Spelling: Off
[refine search]
Prepare selected records for download

International Genealogical Index / Denmark - 8
Select records to download - (50 maximum)
1. EMMA NIELSINE HOFFENSETZ - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 08 DEC 1833 Helligaands Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

2. HULDA NIELSINE HOFFENSETZ - International Genealogical Index
Gender: Female Birth: 24 JUN 1859

3. HULDA NIELSINE HOFFENSETZ - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 21 AUG 1859 Frederiksberg, Kobenhavn, Denmark

4. Thyra Rose HOFFENSETZ - International Genealogical Index
Gender: Female Birth: 27 MAR 1900 , Kobenhavn, Denmark

5. Marius Peter Ferdinand Hoffensetz - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: 16 JAN 1900 Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

6. Marius Peter Ferdinand Hoffensetz - International Genealogical Index
Gender: Male Death: 31 MAR 1987

7. EMMA NIELSINE HOFFENSETZ - International Genealogical Index
Gender: Female Marriage: 27 FEB 1859 Frederiksberg, Kobenhavn, Denmark

8. EMIL FERDINAND HOFFENSETZ - International Genealogical Index
Gender: Male Marriage: 22 OCT 1867 Sankt Pauls Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

prev | next Prepare selected records for download

Return to top of page

Kommentar
Fra : senta

Dato : 19-08-03 17:57

Folketællinger fra Odense 1845

prøv selv at finde det du søger og så afsted til arkiverne for at finde mere.
Held og lykke
Senta
http://ddd.dda.dk/asp/dddform.asp

4 post(er) opfylder søgekriterium
Kilde: FT-1845
Navn: Andrea Hoffensetz
Alder: 35 Civilstand: Ugift
Erhverv: Syer Hansker
Fødested: Aarhuus
Sogn: Odense Købstad Herred: Odense
Amt: Odense Stednavn: Uden for Frederichsbroen
Husstands-/familienr: 1385 Matr.nr/adresse: Nr. 738 og 739
Antal familier/hus: 5
Indtastningsnr: B1959 Løbenr.: 7226

--------------------------------------------------------------------------------
Kilde: FT-1845
Navn: Johan Hoffensetz
Alder: 45 Civilstand: Gift
Erhverv: Guldsmed
Fødested: Aarhuus
Sogn: Odense Købstad Herred: Odense
Amt: Odense Stednavn: Overgade
Husstands-/familienr: 2102 Matr.nr/adresse: Nr. 57
Antal familier/hus: 1
Indtastningsnr: B1959 Løbenr.: 8240

--------------------------------------------------------------------------------
Kilde: FT-1850
Navn: Johannes Hoffensetz
Alder: 49 Civilstand: Gift
Erhverv: guldsmedmester
Sogn: Odense Købstad Herred: Odense
Amt: Odense Stednavn: Odense Kiøbstad
Matr.nr/adresse: Overgade no 57
Antal familier/hus: 1
Indtastningsnr: B5984 Løbenr.: 9205

--------------------------------------------------------------------------------
Kilde: FT-1850
Navn: R. Hoffensetz
Alder: 52 Civilstand: Gift
Erhverv: hans kone
Sogn: Odense Købstad Herred: Odense
Amt: Odense Stednavn: Odense Kiøbstad
Matr.nr/adresse: Vesterport Forstad, 352 litr. D
Antal familier/hus: 1
Indtastningsnr: B5984 Løbenr.: 3736

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-08-03 21:55

Hej Aage,

hvis du fortæller lidt mere om dine familie data,
(Hoffensetz/Hoffensets og hvor I kommer fra i nyere dansk tid)

kan vi bedre hjælpe,
(eksempelvis, hvad hed guldsmeden i Odense og hvor/hvornår er han født.

Med det Germansk klingende navn stammer du jo sandsynligvis fra Tyskland,
så invandrer databaser herfra må især have din interesse,

hvem kender til sådanne?

og er der en byer / steder ved navn Hoffensetz i vort store naboland mod syd??

mfg Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-08-03 23:06

Hej igen Aage,

hvis du i google skriver +hoffensets +guldsmed får du intet svar,
men hvis du søger på +hoffensetz +guldsmed får du denne:

http://www.virgo-fyn.dk/html/kirkehtm/vfru97a.html

hvoraf fremgår at en Johannes Hoffensetz døde i Odense i 1865;

sikke en gammel farbror du har?
og ikke Hoffensets men Hoffensetz??

hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-08-03 09:38

Hej igen,
af denne folketælling fra Odense fremgår at guldsmeden er født i Aarhus

"
Odense, Odense, Odense Købstad, Overgade, , Nr. 57, 2102, FT-1845
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Johan Hoffensetz, 45, Gift, , Guldsmed, Aarhuus
Marie Gilse, 45, Gift, , Hans Kone, Aalborg
Fritz Christian Rømer, 12, Ugift, , Decipel, Kjeldstrup
Fritz Hansen, 33, Ugift, , Guldsmedesvend, Kallundborg
Johanne Bech, 33, Ugift, , Tjenestepige, Brændekilde
"

Iøvrigt findes af Hoffensets vist kun din nære familie på nettet?
Mens det vrimler med Hoffensetz:

Fra sportsmænd i hovedstaden til vinavlere i Australien,
(jeg ville gerne kende Dr. Barry Hoffensetz).

"www.hoffensets.dk" er besat, af hundeelskere,
der er en Hoffensetz slægtsforsker nævnt i Hvem Forsker Hvad år 2000,
en svensker efterlyser Hoffensets slægtninge,
og der findes Hoffensetz slægtstræer både i USA og Australien.

Håber det kan hjælpe dig videre,
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-08-03 09:47

Sidste support for i dag,
en folketælling fra hovedstaden:

"
København, København (Staden), Studiestræde, Nørre Kvarter, , Studiestræde nr 42 - Matr. 77 Baghus 3.sal, 21, FT-1885
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Nielsine Hoffensetz f. Lund, 52, Enke, Husmoder, Bogtrykkerarbejde,
Dagmar Hoffensetz, 17, Ugift, Datter, Uden tjeneste,
Carl Petersen, 11, Ugift, Pleiebarn, ,

"
fandt ikke nogen Hoffensetz i Aarhus?
hilsen igen Svend

Godkendelse af svar
Fra : Hoffensets

Dato : 21-08-03 18:53

Tak for svaret senta.

Kommentar
Fra : volden

Dato : 23-08-03 22:40

Hej, efterlønner.
En lidt sen kommentar:
Hvis du seriøst vil til at arbejde med slægtsforskning ud fra spørgsmålet "hvor stammer jeg fra" - så kig på din fødsels/dåbsattest. I bedste fald finder du to navne(som hurtigt kan blive til 4-8-.. osv.) samt datoer og årstal, og nogle stednavne(sogne) på dine forældre/aner. Alt dette kan hjælpe dig videre.
Jeg vil anbefale dig at kigge på "www. Dis-Danmark.dk" og se hvordan det går til der- rul ned og find "disforum", prøv at kigge på alle fora.
Læs vejledningen, og hvis du har brug for hjælp til at komme i gang, er det en god ide at spørge i det forum, som hedder "slægtsforskning - metode og teknik"

Det er dog også vigtigt at gøre sig klart, om man selv vil i gang med at arbejde med slægtsforskning og søger hjælp til at komme videre, eller om man bare gerne vil have svar fra andre.
venlig hilsen Kirsten