/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
pgo dr big der knalder tændrør
Fra : cclaus63
Vist : 2754 gange
150 point
Dato : 19-08-03 03:00

en pgo dr big der kører ca 30 km så er der ikke mere liv i tændrøret
den er mont med 19mm amal, men jeg mener nu den hedder noget andet
men den ligner den. pollini 70 ccm3. orginal udstødning hvor blindrøret er
fjernet. tændrør ngk b 9es har prøvet her sidst bp 9es. nu kører jeg med
et bp 8es det virker umildbart til at gå bedre men den har heller ikke kørt
andet end 15 km. der er bestilt en anden udstødnig en pollini star traffic
tændrørene ser ud til at have fået for meget at leve af, men igen firtakt
men cylinderen skal jo lige køres til, heller for meget ind for lidt.
hvad ohm skal der være i tændrørshætten? 1k eller 5k
venlig hilsen Claus

Kommentar
Fra : thomse

Dato : 25-08-03 22:27

Hehehe....

Tændrørshætten har overhovedt ik noget med det at gøre.. Hvis du siger du har problemmer med tændrøret, hvordan set det ud ? Husk at køre med speciel tændrør når din scooter kører forstærk /tunet må den ik køre med et tændrør til lovlig kørsel, da de skal have andet varmeværdi osv.

Mvh
Thomas

Kommentar
Fra : cclaus63

Dato : 26-08-03 13:19

hej thomse origanalt skal den kører med b 7hs kort gevind. når det er polini er det med langt gevind
og jeg har læst lidt i manualen over polini mont.vejlednig de foreskriver som det orginale. det vil så sige
b 7es hvor e står for længde, men nu har den kørt over 100 km så misseren er funden, så 9 var for
kold den kunne ikke holdes ren, men jeg troe det var omvendt at den fes af på grund af varme
det er sku lidt af en videnskab, men nu går dyret
pollini sport, pollini star traffik, amal 19 mm og luftfilter boret op i indsugningstragt til 19mm(org 16)
org vario med 7 grams ruller =(8000omdr også trækker den rent)skide sjovt selv om den er tung
alle tændrør heri er ngk. min køre nu med bp 8es=p er platin, så knalder den igen må jeg prøve med en 7
Mvh
claus

Kommentar
Fra : cclaus63

Dato : 12-10-03 14:42

ja nu er der et nyt poblem, når den skal startes er der ingen gnist (med selvstarter)
har prøvet med ny tændrør, tændrørshætte, tændspole.
Men den kan godt sparkes i gang med kickstarteren.
Den kan startes engang imellem med selvstarteren når den er varm.
Har så fået af vide ved cykelhandleren(ikke meget fidus til ham)at den skal
have en ny stator, Da stoplyset tager for meget strøm, der sidder 2 stk 21/5w på den gammle model
hvor den nye bruger 10/3W så der er bestilt sådan to, jeg er godt nok mekaniker, jeg prøvede for
20 år siden hvor jeg havde en 4 gears gilera at der gik kuk i det elektriske og den ikke ville starte
ingen gnist, vendte de to ledninger på tændspolden, to huk på kickstarteren, vente ledningerne igen
og den kunne kører ca 1 km også nul gnist. ja de skal sku kildes det rigtige sted
venlig hilsen scooterhoved

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-10-03 14:54

Et højt tal på tændrøret angiver at den bedre kan lede varmen væk, det er nødvendig på motorer med høj kompression og mange omdr.
Men du er jo ved at køre den til og har jo ikke presset den, yderligere har du jo nok kørt med extra olie, så er det jo klart at den soder lidt til på tændrøret. Så får den svært ved at tænde, det kan jo let afhjælpes med en stålbørste. Et tændrør med et højt nummer (som leder varmen hurtigt væk), tager ikke skade ved normal kørsel, og hvis du har været uheldig med det må det skyldes andre ting.
Varmen fra en motor, er meget afhængig af benzinmængden (strålespidsstørrelse). Jo større strålespids, jo bedre køling. Så man kan faktikst se på tændrøret om motoren bliver for varm (tændrøret bliver nedsmeltet i små dråber, og stempelet er tæt på at smelte)
Du kan først bestemme tændrørets varmegrad, når du nu skal til at køre stærk, og så finder du nok ud af at en 9 passer (den er også med til at fjerne varmen hurtigere fra cyl/stempel)
Med hensyn til ruller: Lette ruller giver hurtigt optræk, men langtsom fra ca 1/2 hastighed til maxhastighed.
Maxhastighed er den samme med lette eller tunge ruller (Der skal nok være nogen der skriver det ikke passer, men så er det fordi de ikke har sat sig ind i det)

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : cclaus63

Dato : 12-10-03 16:35

Hej palle hansen. Nu var det nok forkert af mig at sætte det ind under tændrørs knalleri, men
det, det drejer sig om står oven for dit svar.Ingen tænding
Lige en kommentar til det med ruller, det hænger også sammen med koblingsfjederen (antal kg)
så har vi centifugalkraften og er den stor nok kontra ruller så får man fuld power(max gering) max hastighed
Nu har jeg jo omdr.t. så der gælder det jo om at finde den vægt på rullerne, så den holder sig 500-1500
omdr. under max tophastighed, og så lade varioen gør arbejdet, så går det stærkest, og man vil
ikke føle nogen døde områder, de døde områder kommer hvor man går ned i de områder hvor der ikke er
moment i motoeren fordi man enten har en udstødnig på, eller en cylinder der køre med mange omdr.
jeg kørte med org. udstødning og den trak bredt men ik specilt vildt, men det er jo en 100 kg maskine
top efter speedo. 95km/t. Så sat jeg en pollini star traffik på, det lavede fuldstændig om på trækket
men så er den også sjov fra 8000 omdr. kommer kørerede 80 og dreje optil ca 10500 omdr.
Men det korte af det lange vi har hk,er også har vi moment, og det er jo det prøver at få mest mulig ud af
venlig hilsen claus

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-10-03 17:22

Ja du har ret, meget afhænger også af koblingsfjederen, det er jo det hele det drejer sig om, men vil man have maxpower, så kan man ikke lave noget om uden det får indflydelse på andre ting, feks hvis udstødningen tillader mere fri passage, vil det som regel også kræve større strålespids.
Men til dit spørgsmål? Har du fin gnist nu, hvor du har udskiftet tændrør? Og dit eneste problem er det at de ikke holder så lang tid?
Eller er spørgsmålet besvaret
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : cclaus63

Dato : 12-10-03 18:50

Tændrøret holder fint, men der er ingen tænding når den har stået, der er strøm nok den kører
fint i selvstarteren men ingen gnist, du skal lige læse min kommentar fra 12-10-03 kl. 14.42.
det hele drejer sig ikke om tændrør men tænding, jeg har fået at vide den skal have en ny stator, det
er den klump der sidder inde i svinghjulet og laver strøm, lys og alt virker perfekt på nær at der ikke
er tænding på, når jeg kører med selvstarteren for at starte den, ingen gnist, ny tændrør, ny tændrørshætte, prøvet med flere, ny tændspole.
Men den kan sagtens sparkes i gang med kickstarteren, som regel i først hug
Jeg er klar over at den mangler strøm, men kan ikke forstå hvor....Hvorfor vil den med kickstarteren.
Det er jo lidt mere håndgriblig hvis det slet ingen ting vil.
men mange tak P H
Venlig hilsen cc

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-10-03 21:24

Ja så starter vi igen.
Når svinghjulet (magnetisk) drejer rundt, bevæges magneten forbi spoler med mange vindinger. Derved induktioneres der strømme i vindingerne, disse strømme sendes gennem en spændingsregulator, der nomalt giver 13-14Volt (batteriet er lidt over 12 volt når det er opladet fuldt), hvis batteriet er fuldt opladet, løber der næsten ingen strøm til dette, og omvendt.......
Nogle af de vedligeholdsfri batterier kan ikke tåle alm. billadere, men kræver en speciellader og selvfølgelig laderen fra PGOèn da den ikke overstiger en vis spænding. Hvis batteriet får motoren til at rotere med normale omdr. må man tro at også at tændingen får strøm, men åbenbart ikke nok. For når batteriet ikke belastes, starter den jo.
Jeg har kun 2 mistanker, det ene er ensretteren, det andet er hvis rotoren er med en speciel spole for tændingen og den er gået.
Spændingsregulator: http://www.thansen.dk/products.asp?c=175399199&n=426576111#xy
Rotor: http://www.thansen.dk/products.asp?c=175399199&n=919005251#xy
Man kan lave test sådan: Der skal være en gnist længde uden tændrør på knap 1cm. Man kan også slå tændrøret meget tæt sammen, men det kan være svært at se gnist medens man prøver at starte, så er det en god ide at bruge et start kabel mellem batteristel/knallertstel og til gevindet på tændrør.
Jeg formoder at tændingslåsen er ok, dvs den kan kun starte når nøglen er drejet, og ikke dreje rundt når den ikke er drejet.
Man skal selvfølgelig tjekke sine forbindelser, batteri, cdi stel osv.
Det med baglygten er noget sludder, om det er 3 eller 5W er uden betydning.
Man kan se om spændingsregulator er i orden, når man kører tomgang i forhold til lidt hurtigere så skal lyset ikke ændre sig meget.
I øvrigt har du prøvet at lade en hel nat på batteriet, og lad laderen stå tændt når du prøver start.
I hvilken landsdel bor du?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : cclaus63

Dato : 20-10-03 14:11

hej Palle H.
Det med pærene er på grund af når du starter bruger du jo stoplyset og da de er på 21w og der er 2
er der et forbrug på 42 w=3.5 amp. men jeg pillede bare den ene ud, men det gjorde nu ingen forskel.
Men jeg har ikke lige fået gjort så meget i det da det jo lige har været efterårsferie.
Men havde det nu været platiner og kondensatoer,eller elektronisk tænding så var det lidt nemmere
at lave fejlsøgning på, men jeg har været inde og finde lidt om cdi tænding, men med sådan noget
elektronik vil jeg jo have at enten dur det eller også gør det ikke, så jeg vil prøve og se om jeg kan finde en dårlig forbindelse, det kan jo lave meget rav i den, hvad jeg ikke var klar over er at det virker på vekselstrømsvis
cdi boks, og at der er en impulsspole som giver signal til boksen, så det kan måske være der sider skidt på den.
Jeg kommer fra herning email cclaus63@hotmail.com
venlig hilsen claus

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 150 point
Dato : 20-10-03 14:48

2 stk 21/5w, betyder at den brugte 2*21W når du brugte stoplys (det er jo ikke det man bruger mest), de 5w er normallys dvs et forbrug på 2*5W=10W, nu får du et normalt kørelysforbrug bagpå på 2*3W=6W, du har sparet 4w, det er nul og nix, det er det man skal se på efter min mening (selvfølgelig skal maskinen kunne lade mere end der forbrugers, ellers går det galt)
Hvad du bruger et kort øjeblik til stoplys når du starter, er uvæsentlig, ellers er batteriet for lille, og det er det ikke, hvis det kan lave en del startforsøg. (se det i forhold til starterens strømforbrug som er ca 300W)
Jeg har mistanke til tændingslåsen, giv den et spray WD 40 eller pronto på kontakterne, hvis du kan komme til, selvfølgelig kan det også være forbindelser eller stator. En stator fåes til ca 500kr hos www.thansen.dk
Men prøv lige at ringe til et stort knallertværksted, ham her er dygtig (specielt ham selv)
Svend Poder Jensen ApS Horsens 75625305

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : cclaus63

Dato : 21-10-03 01:16

Hej palle det jeg mente med de to pære var at de tog 3,5amp når startmotoeren kører+ du skriver ca
300w for startmotoeren= ca et forbrug på 350 w =29 amp. jeg har så funden ud af at cdi er vekselstrøm og køre helt for sig selv med en impulsspole som giver signal til cdi boksen om at give tænding
så den har ikke rigtig relation til det andet. Men der er et eller andet der ikke er som det skal være.
omdrtælleren viser også forskelligt, det leder jo så hen mod forskellig spænding=spændingsregulatoren.
men det tror jeg så ikke der hjælper på tændingen, når der ikke er nogen, det kan også bare være en lille dum dårlig forbindelse. Nu prøver jeg lige at gå lidt grundiger tilværks imorgen, evt kører jeg til den anden knallertmekaniker vi har i byen om han har et bud.
Jeg har kikket efter en svinghjulsaftrækker til sådan en pgo/minnarali motor men har ikke set nogen
Men han har nok ret for jeg fornemmer den bliver svære og svære at banke liv i. men når så først der
er liv så køre "svinet sgq" den farer bare op på 110 som en sveske, den skal bare lig have 6 grams ruller
for den har lige en lille død periode på 3-500 omdr
venlig hilsen knigtrøven Claus

Kommentar
Fra : cclaus63

Dato : 16-12-03 01:28

Hej Palle Hansen
Nu er svinet ved mekaniker og får en ny stator
så jeg regner med at få den tilbage her i løbet af
ugen så den her bliver lukket når jeg har klarhed
over at så dur den igen, det ryger ud til din fordel
for du har gjort hvad du kunne, det var bare lige
det
Venlig hilsen Claus

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-12-03 01:29

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : cclaus63

Dato : 29-12-03 02:15

Tak for svaret pallebhansen.
du gav en god forklaring om ting jeg ikke havde klarhed over, men havde vi snakket sammen i stedet for
det her "fuck" var vi kommen hinanden nærmer mekaniker, elektrik-mekaniker
men tak for dine gode trick, som hviste du ved noget om det elektriske
venlig hilsen claus