/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Opvaskemaskinen vasker ikke mine glas re~
Fra : jdynastiet
Vist : 9765 gange
200 point
Dato : 18-08-03 21:01

SUK!

Er der nogen der har erfaring med dårligt opvaskeresultat ?

Har prøvet: Maskinrens, dyre tabletter og regulere på hårdheden af vandet. Har også prøvet at hælde eddike i - det hjalp en lille smule.... men... Glasene er stadig grumsede

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 18-08-03 21:15

Det kan være fordi maskinen mangler sakt eller afspændingsmiddel. Kan også være fordi du bruger det forkerte salt, fint istedet for groft eller omvendt.

Kommentar
Fra : jonfs

Dato : 18-08-03 21:16

De fleste maskiner har 2 filtre et vandret "groft" filter og under det et "fint" filter ( cylindrisk )
Det fine filter er somregel et masket nylon eller lign.
Tag det ud og se om der ikke er lidt "tråde" på filteret.
Det skal vaskes og man kan evt. "nuldre" det af med fingrene.
Salt og afspændig skal der selvfølgelig også være på.

mvh JFS

Kommentar
Fra : JanneP

Dato : 18-08-03 21:20

tjek om propellerne kører ordentligt rundt - stikker det noget op, som standser en af dem, eller er propellerne stoppede til af snavs (ris er en hyg'li' synder)
JanneP

Kommentar
Fra : dk

Dato : 18-08-03 21:45

Hejsa

Vi har haft samme problem, glassene blev mælkefarvet og der sad grums fast i glassene,

hvidevare forhandleren sagde det var fordi glassene var for gamle eller ikke kunne tåle opvaskemaskinen.

Vi prøvede sågar også de dyrere tabs og afspændingsmiddel uden resultat.

måden vi har fået bugt med det på er ganske enkelt, at vi nu bruger "effect" maskin pulver
(fra super bedst) i stedet for tabs
og den billige afspændings-middel fra Aldi
både glas og porcelæn bliver nu igen skinende rene..............

instilling til afspænding står til "middel" salt og vand kan der ikke stilles på.

Kommentar
Fra : Gazi

Dato : 18-08-03 22:44

Put glassene i maskinen og vask med citronsyre. Kan købes ved matas og i byggeforretninger.
Hilsen Gazi

Kommentar
Fra : jdynastiet

Dato : 18-08-03 23:10

Gazi: Det med citronsyren - skal det forstås som en maskinrens, eller bruger du det sammen med opvaskemiddel ?

Kommentar
Fra : Gazi

Dato : 18-08-03 23:22

Nej ikke sammen med opvaskemiddel. Som maskinrens.

Hilsen Gazi

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 200 point
Dato : 18-08-03 23:46

Grå glas = kalk
mælkehvide = indtørret sæbe
Blålige glas = for meget afspænding
Kontroller om maskinen har vand nok - filter i magnetventilen - filter i slangen lige efter vandhanen. Og som sagt ovenfor, kan vaskearmene køre rundt, er de for slaskede så vandet sprøjter udenom. Bundsien kan også være tilstoppet.
Du bruger eventuelt for meget sæbe.
Grå og mælkehvide glas skal renses i håndopvask, hvis ikke det er "brændt" ind i glasset. Evt. ligge i blød i citronsyre
Emesen.

Kommentar
Fra : MouseKeeperX

Dato : 19-08-03 00:23

hmm - ville lige være kommet med en kommentar, men emesen kom først. kort og præcist og så har han ret...

Godkendelse af svar
Fra : jdynastiet

Dato : 19-08-03 22:23

Tak for svaret emesen.

Kunne vi give point til flere havde vi gjort det - Tak for de gode svar, nu går vi i "krig"

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 08-05-12 18:11

Du kan også forsøge at fejlsøge problemet med at opvaskemaskinen ikke vaske helt rent med denne guide: http://www.opvaskemaskinetilbud.dk/opvaskemaskine-vasker-ikke-rent/