/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
hvor låner jeg penge
Fra : puttemus666
Vist : 4043 gange
20 point
Dato : 18-08-03 12:14

hejsa
jeg skal bruge 17000kr til et indskud hurtigt men ingen vil låne mig dem da jeg kun får 3800 om md. og det hjælper ikke at jeg siger at min kæreste og hjælper med at betale tilbage får han er i rki så er der jo ingen der vil låne mig penge en der kender et sted????

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 18-08-03 12:22

Man låner generelt penge i banken - og det mener jeg.... At gå på "det grå marked" er skruen uden ende: højere renter en nødvendigt og dermed fare for, at du ikke kan betale, så du skal ud at låne igen osv.

Derfor:

Sæt dig ned og lav et budget så seriøst som muligt: Husleje, tøj, mad, avis, personlig hygiejne osv. samt naturligvis indtægtskilder (SU eller hvad du nu har). Hvis din kæreste vil hjælpe til at betale, så tag regnskabet for ham med også.

Hvis du kan se, at du ikke kan få det til at hænge sammen, er mit råd: Lad være.

Ser det derimod fornuftigt ud, så tag det med i banken og vis dem, at I har mulighederne, viljen og evnerne til at betale. De fleste banker er faktisk ret lydhøre overfor kunderne - men naturligvis skal de også have en tro på, at det er realistisk, at de får deres penge igen.

God jagt

Mvh Erling

Kommentar
Fra : stormfeldt

Dato : 18-08-03 12:25

Hvis det er i en boligforening du har fået lejlighed. Kan du søge om kommunegaranteret lån gennem kommunen. Det kan de fleste få. har faktisk aldrig hørt om det modsatte.
Jeg ved ikke hvordan reglerne er hvis det er privat, muligvis det samme

Hilsen Stormfeldt

Kommentar
Fra : stormfeldt

Dato : 18-08-03 12:27

Prøv at kig på denne side, der står reglerne for indskudslån.

http://www.roskildekom.dk/hvad_hvor/socialf/soinskud.htm

Hilsen Stormfeldt

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 18-08-03 14:16

En anden mulighed er jo også, at du en en til at kautionere for lånet - spørg i banken når du alligevel skal derned og vise dit budget.
Laurenzio

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 18-08-03 14:29

Du har i princippet ret Laurenzio - og har man rige forældre, der kan gøre det, kan man naturligvis godt benytte sig af muligheden. Til gengæld vil jeg sige 2 ting om det: For det første kender jeg nogen, der rent faktisk har fået et venskab ødelagt på det, fordi låneren alligevel ikke kunne betale, så jeg kan ikke anbefale metoden. For det andet er det min egen erfaring, at bankerne i dag markant har taget en anden holding til den problemstilling. Jeg har selv skiftet bank pr. 1/7, og har ikke haft kautionist på - men har dog tidligere haft et pantebrev som sikkerhed. På forespørgsel i den nye bank, om dette skulle flyttes over til dem, fik jeg svaret: "Det bruger vi ikke - hvis vi ud fra dit budget vurderer, at du ikke kan betale din gæld, vil vi slet ikke låne dig pengene !".

Det er en holdning som jeg selv prioriterer højt: Det er bankerne, som tjener på lånene - altså bør det også være dem, der påtager sig den kalkulerede risiko (og ikke en flink kammerat, der har svært ved at sige nej, og til sidst hænger på det).

Mvh Erling