/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Egen elproduktion
Fra : Frants
Vist : 515 gange
25 point
Dato : 18-08-03 10:05

Jeg har et sommerhus lige i vandkanten.
Der er ikke indlagt el i huset.
Det kunne jeg godt tænke mig.

Jeg talte med en bekendt som fortalte han havde hørt
om en eller anden simpel løsning man kunne købe.

Løsningen går i al sin rørende enkelhed ud på, at man har
en mindre propel feks. i toppen af en flagstang.
Dette er så forbundet til et slags batteri i dit hus.

Er der nogen der evt. har et link om dette?

Frants

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 18-08-03 12:15

Hej Frants

Jeg synes du skulle spørge din ven om en reference - det er vi vist mange, som kan bruge

Nej - helt ærligt tror jeg ikke rigtigt på, at det eksisterer. Og i alt fald vil det være til en endog meget begrænset el-produktion. Det er da ikke umuligt, at en mindre propel med en generator vil kunne producere strøm til en lille lommelygtepære eller lignende, men det er de effekter, som vi taler om.

Jeg går ud fra, at du øsnekr at kunne køre med køleskab, kaffemaskine og måske endda et par el-radiatorer. Og så snakker man altså noget, der ligner 3-4000 W. Og det må jeg skråsikkert sige: Det kan du altså ikke trække ud af en lille propel på en flagstang. Beklager.

Mvh Erling

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 25 point
Dato : 18-08-03 12:24

I fjernsynet igår var der noget om en gammel gut, der selv havde rigget noget til. Det var noget med en gammel bilgenerator og et bilbatteri og som Erling siger et par smålamper. Men den slags monterer du heller ikke i flagstangen. De kræfter kan den slet ikke håndtere.

Men vi har været inde på at snakke om solfangere http://www.aidt.dk/hovedsite.html tidligere. Og disse virker angiveligt uden strøm og vil klart være en fed ide i dit sommerhus.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 18-08-03 12:28

Solvarme er en udmærket ide - men det genererer jo ikke strøm (og mig bekendt kan du ikke få et system, der kører uden strøm i sig selv - der skal jo dels pumpes vand rundt i huset og der skal da også laves lidt styring). Så ønsker du el, er der ikke rigtigt nogen ved udenom.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 18-08-03 12:30

Prøv evt. at kigge her: www.windenergy.com/

Man kan godt få en rimelig power ud af selv en mindre mølle.
Har også et andet link, men kan ikke finde det, lige her og nu.

MVH

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-08-03 12:34

>Erling....Kig lige i linket. Det er kun en ventilator i systemet. Og som jeg læser det får den føden fra solfangeren. Dvs der må jo være en siliciumplade i den, som kan lave en smule strøm til ventilatoren. Ellers har du ret - så hænger det ikke sammen.

Godkendelse af svar
Fra : Frants

Dato : 18-08-03 12:42

Tak for svaret 3773.