/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
MAD-olie på havefliser
Fra : bobenontot
Vist : 5742 gange
100 point
Dato : 18-08-03 08:40

Sidst jeg grillede på terrassen, har jeg stænket med madolie, da grill-risten skulle smøres. Kan man fjerne det med de samme midler, som motorolie eller findes der noget bedre?

Når jeg spørger, så er det fordi jeg har en mistanke om, at der er forskel på olier. F.eks. var jeg ude for, at en lastbil m/kran stænkede hydraulik-olie på min nabos fliser. Olien fordampede af sig selv over et par uger uden at vu gjorde noget - men hvad med madolie?

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 18-08-03 09:58

Jeg fik et råd:
Terpentin til at opløse olien, en håndfuld mørtel eller cement (uden vand i!!!) til at suge olien og terpentinen!!

Kommentar
Fra : briani

Dato : 18-08-03 10:05

Hej
oliepletter på fliser:

Hvad skal du bruge
· Petroleum
· Cement
Sådan gør du
1. Hæld petroleum ud over pletten for at opløse den
2. Lad det virke cirka 10 til 20 minutter
3. Drys derefter cement på
4. Lad det suge til dagen efter.(et døgn)
Mvh Brian

Accepteret svar
Fra : ruder4

Modtaget 100 point
Dato : 18-08-03 11:36

Hej bobenontot.

Her kommer der lige en lang smørre omkring en plet vi havde, bare lavet af bezin. Det kan været der er noget af det du kan bruge. Håber du kan finde rundt i det.

Med venlig hilsen Ruder4

Mit Spørgsmål dengang lød:

Vi er kommet til at spilde benzin på vores trappesten - den der typisk ligger på alle trin ind til parcelhuse fra 70érne - og nu er der kommet store mørke skjolder. Jeg har skuret og skrubbet med sæbe, men lige lidt hjælper det. De mørke skjolder er der stadig. Kan man på nogen måde fjerne disse skjolder???

Fra : CLAN Dato : 28-05-03 08:28

Hej
Nu tror jeg ikke benzinen afsætter pletter, den fordamper nemlig af sig selv. Der har sikkert været olie eller andre aditiver i benzinen. Prøv et af følgende råd:

Kattegrus er også helt suverent til det. Det skal bare strøes ud over oliepletten og sparkes/trampes osv. ned i pletten, så suger det olien op.

Hvis du har en højtryksrenser kan du spule pleten væk uden brug af oliefjerner el. lign

Søren

Fra : ockendon Dato : 28-05-03 09:27

vær forsigtig med brug af højtryksrenser, den kan skade fliserne

1 Accepteret svar

Fra : summer Dato : 28-05-03 09:42

Jeg vil helt klart anbefale at købe Motorrens. Det opløser olien, så den er forenelig med vand, og dermed lettere at fjerne.

mvh
summer

Fra : briani Dato : 28-05-03 09:45

Hej ruder4
Her er et godt tip som virker

Fliser, oliepletter på:

Hvad skal du bruge
· Petroleum
· Cement
Sådan gør du
1. Hæld petroleum ud over pletten for at opløse den
2. Lad det virke cirka 10 til 20 minutter
3. Drys derefter cement på
4. Lad det suge til dagen efter.

Mvh Brian

Fra : CLAN Dato : 28-05-03 10:42

-> Brian
Det råd har været oppe og vende på http://www.gode-raad.dk/visraad.php?ID=588 meeeen der er også følgende kommentar til det råd:
Jeg har afprøvet rådet, og er nu endt med en endnu størrer plet, nu bare af petrolium.

Hygge...
Søren

Fra : briani Dato : 28-05-03 10:52

Hej Søren
Jeg har selv afprøvet tippet med held.

Dem der siger det ikke virker,er nok fordi,man ikke har givet cementen nok tid til at virke
cementen skal have lov til at suge et døgn,inden man fjerner det.

Der er måske også forskel på,hvad det er for nogle fliser,man skal fjerne olien fra
det tør jeg ikke sige

Mvh Fra det solbeskinnede Esbjerg
Brian

1 Kommentar

Fra : CLAN Dato : 28-05-03 11:22

--> Brian OK! Jeg ville bare lige advare... jeg har nemlig ikke selv prøvet det af. Mvh fra højt og flot solskinsvejr på Nordsøen
Søren

1 Kommentar

Fra : ruder4 Dato : 29-05-03 14:58

Tak for svaret summer. Det lyder nemt - det vil jeg prøve.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 18-08-03 13:35

Først petroleum så cement. Virker det ikke så motorrens. Virker det heller ikke så højtryksrenser, den skader ikke ved korrekt brug. For det er da cementfliser ik?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-08-03 14:16

Personlig ville jeg smøre brun sæbe på pletten. Det klarer selv indtørret olie- og alkydmaling (testet!). dæk med køkkenfilm eller klar plast i halvt så lang tid, som pletten har været der, og så er den lige til at skrubbe med varmt vand og en gulvskrubbe (eller en neglebørste, hvis den alligevel skal smides ud). Og så slipper vi allesammen for benzin og petroleum i grundvandet!

Kommentar
Fra : bobenontot

Dato : 19-08-03 10:16

Tak for rådene - jeg tror jeg vil prøve med motorrens, fordi man kan skylle efter med vand.

Hilsen Bobenontot

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-08-03 13:58

hej Bent
Motorrens sivet ned i jorden: Jeg håber du bor langt væk fra min kommunes vandboringer!

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 21-08-03 14:44

Jeg synes det er ok med motorrens. For du ikke det hle vasket af så kombiner med cement.
Ang. grundvandet så er det også normalt at få undervognsbehandlet sin bil, her skylles oilien af af regvand og siver ned. Vi bruger også terpentinbaseret maling der regner af. og penslerne skal renses.
Jeg tror ikke det var et spørgsmål om gundvand men om pletfjerning.

Godkendelse af svar
Fra : bobenontot

Dato : 05-12-03 11:29

Tak for svaret ruder4.

Undskydld "den sene pointgivning" - har ikk´helt hittet ud af systemet.

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 05-12-03 11:36

Selv tak du - bedre sent end aldrig. Håber du har fået olien af.

Hilsen Ruder4