/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
krydderskinke
Fra : netper
Vist : 2847 gange
300 point
Dato : 17-08-03 22:13

Jeg savner en opskrift på krydderskinke, er der nogen her der ligger inde med en opskrift ??

Per

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 17-08-03 22:14

sådan een med sennep og farin eller?

Kommentar
Fra : netper

Dato : 17-08-03 22:17

Havde nu forestilt mig at det var en skinke der blev kogt eller stegt med en masse krydderier, men er ikke sikker

Per

Kommentar
Fra : frp8

Dato : 18-08-03 03:06

Hej Per

1. Find udaf hvilke krydderi du skal bruge, eks. provance eller timian
2. Hvis skinken er fersk, så lægge du den i salt-/krydderlage 3-5 dage (Tilsæt lidt af krydderi i lagen.)
3. Du koger nu skinken med lidt krydderi og salt (1-2 timer afhænig af størrelsen)
4. Rul skinken i krudderierne, så den bliver helt dækket (Fjern svær først)
5. Læg skinken i en lukket pose i køleskabet et døgn
6. Du kan nu skære den i skiver og nyde den :)

Lageopskrift:
0,3 kg nitritsalt(normal salt kan bruges), 50 g sukker og 5 liter koldt vand.
Tider for lagesaltning er følgende:
Due 12 timer, hel and 3 døgn, andebryst ca. 10 timer, gås 4 døgn, rullepølse 5 døgn, oksebryst 12 døgn.

Lagen skal koges op, derefter skal den være kold, inden skinken kommer i.

Bedst resultat med en fersk skinke, så har du lavet det hele selv :)

Mvh.
FRP8

Kommentar
Fra : miss_viking2000

Dato : 18-08-03 04:46

kan ikke forestille mig, at man tilbyder følgende....... Hvad er det lige man ønsker... En krydderskinke, er langt fra en en glaseret... Jobber med det tildagligt, så tror jeg ved hvad det handler om........

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 18-08-03 09:36

nå ja, det er "glaseret" det hedder! Sorry!

Men miss Viking, hvis du ved hvad det handler om, hvorfor fortæller du så ikke netpet det, så han kan få lavet sig en dejlig skinke?

Kommentar
Fra : gizom

Dato : 20-08-03 09:01

Der er jo ingen grund til at komme med flere opskrifter for frp8 har leveret det der skal til.
Man kan tilføje at salt lagen bør være imellem 12-16 be, men da de fleste mennesker ikke ligge inde med en be måler er det nok meget smart at gå efter frp8 opskrift.
Hvis man ikke ønsker at koge skinken (punkt 3 i frp8 opskrift) kan man lægge skinken i koldt vand i et par timer, rulle den i krydderri og så smide den i ovnen, for det er også meget lækkert.

Generel om saltning:
Almindeligvis bør man anvende 30g. salt pr. kg færdigvare (3 kg. skinke = 90g. salt)
Husk at ikke lade skinken ligge for længe i lagen, da saltbrænding kan forekomme, især hvis man bruger nitritsalt. Ved saltbrænding forståes at skinken bliver hård og fast.

miss Viking:> Jeg ville da også gerne oplyses lidt, hvis du har en bedre opskrift/måde?

Kommentar
Fra : netper

Dato : 20-08-03 09:05

Når nu at der er en der jobber med det til dagligt så ville jeg da gerne have en opskrift med derfra også inden jeg lukker spørgsmålet

Per

Kommentar
Fra : gizom

Dato : 20-08-03 09:13

Per:> Webmaster, hvilken portal (har du en url til websiden) og hvor sælger du dine sikkert dejlige lam?

Kommentar
Fra : netper

Dato : 20-08-03 09:23

Hej Gizom

Jeg har desværre måttet stoppe med at sælge lam privat, fødevaredirektoraartet har sat så mange hindringer i vejen at det er næsten umuligt

Per

Kommentar
Fra : gizom

Dato : 20-08-03 09:41

Jamen jeg er da også moms registreret!
Hvad så med det webside med opskrifter på lam?

Kommentar
Fra : netper

Dato : 20-08-03 09:49

Det har ikke noget med momsen at gøre at det er svært at sælge lam privat.

Men det sidste år er der kommet en masse nye regler for både opdrætter og slagtere, den slagter jeg normalt har brugt er helt stoppet med at slagte får og lam af den grund, og jeg har solgt de fleste af mine får så jeg kun har 25 får tilbage.

Det pardoksale er at danske lam ikke er nok til det danske hjemmemarked og de regler der nu er inført gælder ikke for importeret lammekød, og for det ik er nok så sælges en stor del af de danske lam til tyskland.

Så de regler kommer ikke til at gavne de danske forbrugere ret meget

Per

Ups siden med opskrifter kan du se her www.dk-kogebogen.dk

Kommentar
Fra : gizom

Dato : 20-08-03 10:04

Regler, regler = Danmark, vi skal åbenbart gå først i europa med alt...
Ok, men det var da et forsøg værd. Dansk lam er nu det bedste?

Kommentar
Fra : netper

Dato : 20-08-03 10:11

prøv at kig ind på frisergårdens hjemmeside

http://www.frisergaarden.dk/

Accepteret svar
Fra : mcloud

Modtaget 300 point
Dato : 23-08-03 14:30

Hej Per

Her er en opskrift på krydret skinke steg :
Ca 1 ½ kilo skinkesteg
1 - 1½ spsk groft salt

MARINADE :Marinering ca. 1 døgn

Ca 75 gram tørrede abrikoser
3-4 fed hvidløg
2-3 dl tør hvidvin

Rids sværen helt ned til kødet.Hak abrikoserne fint og bland finthakket hvidløg og hvidvinen ,hæld marinaden ned i en kraftig plasticpose og kom stegen her i og løg på køl i ca 1 døgn ,husk at vende stegen en gang imellem.

Tag kødet ud af posen og gem marinaden.Drys sværen godt med groft salt ,godt ned imellen sværene.
Hæld ca ½ liter vand i en lille bradepande ,læg stegen på risten og stil den ind i en kold ovn ,steg den midt i ovnen i ca 1 time på 200 grader ( brug dit stegetermometer ,temp .skal være 65 grader )når denne temperatur er opnået er stegen færdig.
Husk at holde øje med at sværen ikke bliver for mørk.
Si stegeskyen ,lad den stå et øjeblik og skum der efter overfladen for fedt.Tilsæt marinaden til skyen ,kog godt igennem ,jævn den ,smag til med salt og peber og si den lige inden servering i sauceskålen.
Skær stegen i tynde skiver og server med nye kartofler med persille og evt. en god broccolisalat. og et godt glas vin.

velbekommen og god fornøjelse

mvh mcloud

Godkendelse af svar
Fra : netper