/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tuja træer (størrelse m.v.)
Fra : F.E.Larsen
Vist : 2865 gange
150 point
Dato : 17-08-03 21:13

Jeg har nogle tuja træer af typen "brabandt", og kunne godt tænke mig at få oplyst hvor høje samt hvor brede de kan blive. Hvor skal de stå for at havde optimale forhold (sol/skygge, jord type?), og hvor hurtigt vokser de under normale forhold.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-08-03 21:28
Kommentar
Fra : ppk

Dato : 17-08-03 21:56

det er kun en prøve
undskyld

Accepteret svar
Fra : fulla

Modtaget 150 point
Dato : 20-08-03 19:06

Iflg. min havebog er tjuja særdeles hårdfør, men ikke særlig tolerant overfor vind og træk. For at udvikles godt kræves fuldt lys, i skygge og træk bliver grenene nøgne og væksten åben og kedelig. Thuja er særdeles tolerant overfor alle almindelige jordbundsforhold og deres tætte rodnet bevirker, at selv ældre planter er lette at omplante.
Thuja occidentalis "brabant" er en hurtigvoksende, lidt åben og friskgrøn type, der er egnet til hække.
Der står ikke scecifikt angivet, hvor høj, den kan blive.
mvh
Fulla

Godkendelse af svar
Fra : F.E.Larsen

Dato : 15-09-03 07:54

Tak for svaret fulla. Jeg havde håbet på at få at vide hvor store de kan blive og hvor hurtig de vokser, derfor modtager du først min accept nu. Kan du oplyse hvor tæt de skal plantes?

Kommentar
Fra : fulla

Dato : 15-09-03 08:18

Der står ikke noget i min bog om, hvor bred den bliver - og altså heller ikke hvor tæt, de skal plantes.
I en anden havebog har jeg fundet forslag til plantning af thuja occidentalis. Her anbefaler man 5 planter pr. lbm., men da den du har valgt er hurtigvoksende, kan du nok klare dig med mindre. Spørg på planteskolen.
God fornøjelse med hækken. Jeg var på besøg i en åben have for nogen tid siden, og de havde adskillige formklippede hække - heriblandt også thuja, og det var ganske flot.