/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Regler om forsikring ?
Fra : dark_minded
Vist : 1046 gange
100 point
Dato : 17-08-03 17:17

Hvis jeg køber en bil, og får den indregistreret i min fars navn, og det samme med forsikringen, hvor meget må jeg så låne den, og hvis jeg gør det, men så står som bruger af bilen, er forsikringen så ikk ligeså dyr, som hvis det hele stod i mit navn, og optjener jeg så ancietet ?

Kommentar
Fra : tkmbh

Dato : 17-08-03 17:50

Hey. Du optjener INGEN ancienitet, og det er forskelligt fra selskab hvad de siger til at du låner bilen.
Mit helt klare råd er at købe en billig og så have den i dit eget navn.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 17-08-03 17:52

Hvis du er bruger af bilen, skal du også være den, som har tegnet forsikringen.

Specielt hvis du er eneste bruger, har du oven i købet den reele risiko, at forsikringsselskabet reduceret din skadesudbetaling med den procentsats, som du sparer ved at snyde, og lade det stå i dine forældres navne. Se i øvrigt vedhæftede artikel : http://www.fi.dk/presse/nyhedsbrev/31102002/3/

Du optjener naturligvis kun ancienitet på en bil, der er registreret i dit navn.

Der er ikke entydige regler omkring, hvor meget, du må låne din fars bil. Ring derfor rundt i dit tilfælde og hør, hvordan forsikringsselskaberne ser på det - eller måske endnu bedre få din far til det. Men husk stadig, at du ikke optjener ancienitet, så på et eller andet tidspunkt skal du starte forfra.

Mit råd skal være - køb en forholdvis billig bil, som du i første omgang kan nøjes med ansvarsforsikringen på den. Køb en bil som forsikringsselskaberne vil kalde fornuftig (en rigtig "Brian-bil", Golf GTI osv. vil ikke fremme din sag). Såfremt du rent faktisk kører skadefrit et år eller to, så pres selskabet med det argument - eller ring rundt året efter til andre selskaber, fortæl dem, at du er en fornuftig bilist, der ikke har lavet skader, og at du nu synes, forsikringen er lige vel dyr. Det er ikke svindel, men forsøg på at udnytte de frie markedskræfter - og selv om det er bøvlet, virker det: Jeg gik fra ny til aftale om elitebilist på 3 år.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : dark_minded

Dato : 17-08-03 17:57

Jeg har bare hørt om mange, hvor det hele står i deres forældres navn, men hvor man så står som bruger, og dermed må "låne" den frit, i stedet for de 2 gange om ugen, eller hva det nu er man må låne ens forældres bil i. GTI regner jeg ikk med at skulle have lige med det samme, men en peugeot 106 eller 205 "rallye", som også er lidt samme power koncept som GTI, kunne jeg se at forsikringsselskaberne ikk var så glade for
Kan ellers godt lide de biler

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 17-08-03 21:48

Sådan har det også været, men med de mange ulykker ´blandt unge, har forsikringsselskaberne skærpet kravene meget. Du kan naturligvis starte fra en ende af, men helt ærligt tror jeg ikke, at du kan finde et eneste selskab tilbage, der er med på det. Du kommer til at "bide i det sure æble" som alle andre.

Ved godt, at det ikke er det svar, som du håbede - men det er desværre blot det rigtige

Mvh Erling

Kommentar
Fra : Olemanu6666

Dato : 21-08-03 21:36

Hej Dark_minded

Det er ikke helt rigtigt hvad erling_l skriver.

Min far står som ejer af min bil og jeg er påført som bruger og der ikke nogen begrænsninger på hvor meget jeg må låne bilen. Det er i IF forsikring.

Det kan selvfølgelig være anderledes i andre selskaber.

Håber du finder en løsning !

Kommentar
Fra : dark_minded

Dato : 22-08-03 12:53

Olemanu6666: Betaler du så ikk stadig høj forsikring, optjener du ancietet, osv ?

Kommentar
Fra : Olemanu6666

Dato : 15-09-03 14:02

Hej dark_minded

Jeg optjener ikke ancinitet, men jeg betaler den pris som min far også selv skulle give !