/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Definitioner av juridiske begreb.
Fra : mariusn
Vist : 366 gange
20 point
Dato : 17-08-03 10:40

Ved henvisninger til lover, benyttes ofte begrebene stk, litra og pkt. Hvad er definitionene på disse? og hvordan skal der refereres til loven?

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 17-08-03 10:54

>Mariusn.

Stk: Stykke

Litra: bogstav benyttet ved nummerering i stedet for el. sammen med et tal
(Latin. littera bogstav)

Pkt: Punktum

Eksempel: (opdigtet)

Straffeloven §7. Stk. 2

Jævnfør tillægget: Litra BVD16 3 pkt.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : mariusn

Dato : 17-08-03 11:08

Hvad menes med henvisning til et punktum? Menes det setningen inden punktumet?

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 17-08-03 11:24

Mig bekendt er pkt. = punkt.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 17-08-03 11:28

Mariusn

Jeg konstruerer lige et eksempel med en tekst, så kan det være det bliver nemmere at forstå. Øjeblik!!

Mvh
Ram

Accepteret svar
Fra : ram2

Modtaget 30 point
Dato : 17-08-03 11:55

Hej mariusn.

Jeg tar' lige den nemme udgave.

Forestil dig, at en person skriver til dig, og vil have dig til at læse noget _ganske_ bstem et _ganske_ bestemt sted, så kunne de se sådan ud.

Kære Mariusn. Tak for dit brev, men jeg er uenig med dig, og vil bede dig før vi taler sammen igen læse: Straffelovens Kapitel 7 § 265 Litra BVD16 stk.8 3 pkt.

Det betyder så at han beder dig læse Straffelovens Paragraf 265 - SideBVD16 -stykke 8 og derefter teksten fra 3 punktum.

BVD16 er en måde at angive et sidetal på, hvor der også indgår bogstaver i stedet for kun med tal, som vi normalt gør.

Håber dette afklarede det. Den nævnte tekst eksisterer selvfølgelig ikke, men er opdigtet.

Mvh
Ram

Godkendelse af svar
Fra : mariusn

Dato : 17-08-03 12:01

Tusen tak for svaret ram2.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 17-08-03 12:06

Jeg kan lige fortælle dig, at tekster deles op i grupper afhængig af, hvor svære de er at læse og forstå.

Lovgivningstekster ligger på et tal der hedder Lix 55 eller mere, hvorimod børnelitteratur ligger på Lix 24 eller mindre.

LIX betyder "Læsbarhedsindex"

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : VMEK

Dato : 17-08-03 12:08

Rellom har ret.
pkt. betyder punkt.

Der henvises til et underpunkt. F.eks. i Ram2 eksempel: punkt 3 i stykke 8.

/VMEK

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 17-08-03 12:28

Nej, VMEK, jeg har tjekket det på nettet.
Det er rent faktsik Ram2, der har ret.
Så blev vi så meget klogere.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 17-08-03 12:29

faktsik = faktisk