/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Lugt i vaskemaskine.
Fra : scooter
Vist : 1209 gange
20 point
Dato : 13-01-02 15:30

Hvad er det der giver dårlig lugt inde i en vaskemaskine efter man har vasket.
Der går ca. en halv dag så lugter den ad H. til. Afløbet er ikke stoppet og pumpen
virker fint hvad kan det være???. Håber der er nogle der ved det. Jeg har ikke flere
end 20 point. jeg er ny herinde.

Kommentar
Fra : vestergade

Dato : 14-01-02 00:10

Hej scooter

Nu kender jeg jo ikke dine boligforhold,---men hvis du bor i Hus,--kan det meget vel være Kloarkvand fra afløbet der står og lugter. Prøv at få undersøgt om Kloark eller septistank trænger til en rensning.

MH
Vestergade

Accepteret svar
Fra : Mone

Modtaget 20 point
Dato : 12-02-02 12:44

Hej Scooter.

Hvis jeg var dig, ville prøve at vaske en tom maskine med
KLORIN eller EDDIKE, ved 95* .

Jeg ved ikke om det hjælper, da jeg ikke selv har prøvet.
Men både klorin og eddike er god til mange ting.

Men prøv, det kan i hvert fald ikke skade. Det værste
der kan ske, er at vaskemaskinen bliver renset for kalk,
og det er da ik' så dårligt endda.

Venlig hilsen
Mone

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 03-06-02 14:01

hej scooter
er din vaskemaskine monteret på den rigtige side af vandlåsen,hvis ikke vil der nemlig komme kloarklugt i maskinen,det er jo det vandlåsen forhindrer
mvh kim bliktud

Kommentar
Fra : scooter

Dato : 03-06-02 14:58

Jo Jo det er den.

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 25-08-03 00:42

Hej Scooter !
Dårlig lugt i vaskemaskinen er meget hyppig nu til dags.

For 10-15-20 osv. år siden var det meget normalt at kogevaske alt hvad der kunne kogevaskes. ( 90 grader)
Det gør vi ikke mere ( grundet miljø & pengepung )

Det er meget normalt at vaske alt sit tøj vej 40 grader, og ved "kogevask" bruger vi i de nye maskiner typisk 60 grader ( med forlængetvasketid, i forhold til de gamle maskiner)

Dette bevirker, at vi ikke som i de gamle maskiner med 95 graders vaske, får skylle evt. resterende / overskydende sæbe/lud ud i kloarken.

Gammel sæbe kommer let til af afgive en "duft" som vi helst er foruden.

Derfor: Hvis du har fulgt Mone's råd, har du også fået fjernet den gamle sæbe ( og dermed lugten)

I øvrigt: Som alternativ til Klorin og eddike kan anbefales HEXAFOSFAT - det er fuldt ud lige så virkningsfuldt, og har de samme egenskaber som eddike (fjerner kalk) men på en mere skånsom måde.

HEXAFOSFAT er tillige prisbilligt, og kan købes hos matrialisten, og det står på bøtten hvor meget du skal bruge til at rense/afkalke din maskine. ( Husk på, at problemet vil være tilbagevendende )

mvh. - Ole Brink - www.hvidevaredele.dk