/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Større brændeovn
Fra : Bragesvej
Vist : 327 gange
20 point
Dato : 15-08-03 21:35

Min ven har en brændeovn en "Lille" en,
han vil gerne have en der er lidt større, kan han sætte den til den nuværende skorsten?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-08-03 21:52

Normalt bruger brændeovne samme størrelse skorstene.
Men en alt for stor brændeovn er næsten ikke til at styre, og den kommer nemt til at køre med for lavt "blus" og kan sode kraftigt i skorstenen.
Emesen.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 15-08-03 22:04

Hvis "meget lille" er en af de bittesmå egernovne, hvor der kan ligge to små stykker brænde, kan jeg godt forstå at han gerne vil have en større. ja, skorstenen kan "genbruges", men det hele skal godkendes af en skorstensfejer bagefter.

Anbefal ham en konvektionsovn.

Mvh Christina

Kommentar
Fra : wipo

Dato : 15-08-03 22:11

hvad med at gå ind et sted hvor de forhandler brændeovne og forhøre sig
de ved noget om det, eller ring til firma der forhandler skorstene

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 15-08-03 22:12

Hvad vil det sige at have en konvektionsovn, hvad er fordelen ved den?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-08-03 22:14

Ja og husk lige afstand ud til brandbart materiale foran ved låge. Man kan også spørge skorstensfejeren inden den sættes op, så der ikke skal laves for meget om.
Eller læs her:
http://www.skorstensfejerlauget.dk/sporgsmaal_og_svar.htm
Emesen.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 30 point
Dato : 15-08-03 22:19

Konvktionsovn trækker den kolde luft op mellem den varme ovn og yderkappen.
Det giver bedre fordeling af varmen.
Yderkappen bliver ikke så varm og er derfor mere børnesikker.
Emesen

Kommentar
Fra : wipo

Dato : 15-08-03 22:20

konvektionsovn skal så vidt jeg har forstået have nogenlunde frit omkring sig da den suger luft til sig og opvarmer for så at afgive det igen

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 15-08-03 22:23

Man skelner mellem konvektionsovne og ovne med strålevarme.

Ovne med konvektion er konstrueret med en ydre dobbeltkappe. Den kolde luft suges fra gulvet op gennem dobbeltkappen, og varm luft strømmer ud foroven. Cirkulationen medfører, at temperaturen stort set er den samme, hvor man end befinder sig i stuen.

KOPI FRA
http://www.bygogbolig.dk/artikelprint.php?print=print&id=513

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 15-08-03 22:23

Vil det sige den ikke må stå op af en mur, eller må den bare ikke stå i et hjørne?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-08-03 22:28

Den må stå lige hvor du vil men det er bedst at der er lidt luft omkring, og stadig så skal skal visse regler overholdes med hensyn til brandbare materialer.
Emesen.
(lukker comp. nu)

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 15-08-03 22:29

http://www.pejsecenter.dk/html/tips_1.html

Her står der en masse klogt....

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 15-08-03 22:30

Tak for svaret emesen.

Kommentar
Fra : wipo

Dato : 15-08-03 22:33

afstanden til siderne skal, så vidt jeg lige husker uden at have papirerne lige her, være 35 cm.