/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
BioTex
Fra : ram2
Vist : 3688 gange
100 point
Dato : 14-08-03 23:33

Jeg kan ikke finde en gruppe der hedder "Husmodervidenskab", så derfor er det stillet i smalltalk.

Er der nogle regler for, hvor længe noget må ligge i blød i BioTex.
Erindrer noget om at naturstoffer uld - bomuld ikke kan tåle at ligge for længe - Så bliver materialet mørt.

Er der noget om snakken? Fortæl, husmødre, vaskeriejere, kemikere, farmaceuter mv. hvad I ved om BioTex.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 14-08-03 23:46

Hej ....

Har du tjekket deres side : http://www.biotex.dk/html/vaskeraad/index.html

og her på denne her kan du søge på "stoffet" http://www.biotex.dk/html/vaskeraad/index5.html

Karina

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 14-08-03 23:48

Hej ram2

Til iblødsætning bruger jeg blå BioTex, men hvis det er kulørt/farvet tøj, skal du kun lade det ligge 10-15 min. Se her:

http://www.biotex.com/no/html/produkter/index1.html

Nu ved jeg ikke grunden til at du vil lægge tøjet i blød, men hvis det er fordi der er pletter af græs, blod eller lign. så forsvinder de i løbet af de ca. 15 min., det kan jeg godt love dig. Selvfølgelig skal tøjet vaskes bagefter, på min. 40 gr.

Deres produkter kan du læse her. Det er godt nok på norsk.

http://www.biotex.com/no/html/vaskeraad/index2.html

Med venlig hilsen
Frank

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 14-08-03 23:58

Jeg skulle vaske et lagen, der er helt nyt, men meget rødt og død grimt (det er ikke mit)

For at får noget af overskudsfarven ud inden det ryger i kogeriet sammen med andet, ville jeg lige lægge det i BioTex, men kom så i tanke om det jeg mener at have hørt nemlig at pludselig ligger der kun skelettet af et lagen. Og så blir' der ballade.Uha

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 15-08-03 00:00

øh..man kan da få biotex til iblødsætning, ka man ikke?

Uld må aldrig lægges i blød...jeg ved egentlig ikke hvorfor, men det har min gamle mor lært mig... (hun har godt nok også lært mig at lægge uldtøj til tørre på et håndklæde, men jeg smider det altså i tumbleren på kold luft!)

mvh christina

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 15-08-03 00:07

>skingur.
Du er en modig pige. Man skal gøre hvad mor siger

Jeg ved godt at man kan købe BT til iblødsætning, og jeg har den blå, men jeg forestillede mig at lægge det i blød natten over, og næste morgen lå det så rent, tørt, og nystrøget. Det er åbenbart for længe. Så er der kardinalspørgsmålet: Hvorlænge kan det tåle at ligge".

Jeg burde selvfølgelig have søgt på BT, men tjaee det gjorde jeg bare ikke.....

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : funck1

Dato : 15-08-03 00:20

ja undskyld at jeg blander mig
jeg syntes bare at det er så lækkert når der er nogen der tør diskuterer alt mugligt*ssss*

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 15-08-03 00:23

> funck1.

Tør.... Hvad mener du?? Vi får da ikke tæsk herinde

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 15-08-03 04:58

Uld må ikke lægges i ! det bliver opløst.
Biotex er et godt produkt men pas på.
Det er enzymer der nedbryder alt biologisk materiale
og biotex er ikke andet næsten.
mvh
teas

Kommentar
Fra : mango

Dato : 15-08-03 08:21

Jamen Ram , hvorfor vasker du ikke bare det lagen på 60 grader, sammen med noget andet rødt? Så er du da rimelig sikker på at det ikke smitter af i næste vask...jeg vil nu ikke koge det sammen med noget hvidt...så tror jeg du får lyserøde strømper og undertøj osv...Jeg forstod det sådan at det var for at få overskudsfarven væk..er det rigtigt?
Mvh. Sus

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 15-08-03 08:28

God morgen Mango.

Ja dit forslag var nærliggende, men jeg gør ikke så meget i rødt. Jeg maner faktisk slet ikke jeg har noget, andet min nissedragt, og den skal ikke koges.

Men det er rigtigt forstået, at det var for at få overskudsfarven ud, så jeg kunne vaske det sammen med andet sengetøj. Kan være jeg skal vaske 1 (et) lagen helt for sig selv. Så er problemet vel løst. Jeg troede bare....BioTex, og så var det løst.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 15-08-03 08:29

Jeg tror der er faldet nogle bogstaver ud af tastaturet i den sidste kogevask.

Accepteret svar
Fra : mango

Modtaget 100 point
Dato : 15-08-03 08:57

Ja, problemet kan løses ved at du finder noget sort og vasker det med, de fleste bomuldsting kan sagtens tåle 60 grader...såen gør jeg selv når jeg pludselig får sådan en farve der går helt ud over mine andre farver...lidt bøvlet skrevet, men du forstår nok hvad jeg mener.
Tror heller ikke du kan være helt sikker på at al overskudsfarve er ude, hvis du bare lægger det i blød...så jeg tror du skal gøre som jeg foreslår..for nu at være på den sikre side...det med lyserødt tøj, er fa..træls

Knuser Sus

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-08-03 09:23

Du kan roligt gøre som jeg: Læg det nye røde lagen i blød i varmt vand og en god sjat eddike. Derved fjernes evt. rester af formaldehyld og eddiken neutralisere kalken, så overskudsfarven lettere kan vaskes ud ved en efterfølgende vasketur med de hvide (brune?) underbukser.

Selv Supermule går i lyserødt flonel-undertøj

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-08-03 10:10

Ram2

Jeg ville vaske det røde lagen uden noget andet tøj, medmindre det er rødt, i vaskemaskinen. Det er godt nok ikke en økonomisk vask, men så slipper du for bøvl senere hen. (60 grader)

Det kan være besværligt at få den afsmittede farve af det andet tøj.

Taler af erfaring.

mvh ans

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 15-08-03 10:17

Jeg forstår ikke hvorfor Ram ikke må gå i lyserøde sokker, -underhylere, t-shirts og tørre sig i lyserøde håndklæder?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-08-03 10:24

skingur -> Det må han da sandelig også godt. Ja, vi er nogen der ligefrem opfordre ram2 til at iføre sig Supermule kostyme Jordnødder i hatten og hele molevitten.

..og de små lyserøde fnullermænd der sætter sig i luftfiltret på tørretumbleren bagefter ER da søde

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-08-03 10:27

ram2

Du kan jo spørge bluemøller(bluemoeller)

mvh ans

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 15-08-03 10:28

Det røde / lyserøde står ikke til min teint. Et knaldrødt lagen.... Jeg ville føle mig som en glemt julegave.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : mango

Dato : 15-08-03 10:30

øv..prøvede det for nylig Et meget fint håndklæde min datter havde fået i fødselsdagsgave..mine håndklæder og underhylere, strømper og hvad har vi, blev ikke lyserøde..men laksefarvede..hvad gir´i?

Flot farve forøvrigt..havde bare et par knægte der IKKE synes at ders sokker var ret smukke i den farve

Mvh Sus

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 15-08-03 10:31

>ans.

Tak for rådet. Jeg tror lige jeg hopper over Medmindre du mente den rigtige Bluemøller - dem med BioTex. Sjovt nok det lige faldt sammen.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 15-08-03 10:32

drenge er sgu så sarte!

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 15-08-03 10:35

>Skingur.

Ja. Vi er en sårbar art, så vær gode ved os.

Kommentar
Fra : mango

Dato : 15-08-03 10:37

jepper Chris Hvem ved måske bliver det ny mode at gå med laksefarvede strømper...de kunne jo starte så kunne det være det blen inn!

Ram..det er heller ikke godt at sove på et rødt lagen, det er jo en farve der giver energi og skulle virke sexuelt opstemmende...såee medmindre du skal dyrke hed sex, så ville jeg nok vælge et blåt lagen istedet

Venligst Sus

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-08-03 10:47

Hmm... altså det af mit undertøj der ikke er lyserødt/laksefarvet, ...det er gråt. Det lagde ellers ud som hvidt, da jeg fik det i konfirmationsgave.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 15-08-03 10:53

>Molokyle.

Gråt er altid pænt.

Ram

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-08-03 10:57

Lagenet tilhører ikke ram, det har han gjort opmærksom på. Han skal bare vaske det.

mvh ans

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 15-08-03 10:59

Tak ans.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-08-03 11:08

Hejsa Ram
Smid skidtet i ren klorin i en times tid, så garantere jeg for der ingen overskudsfarve er tilbage
Nå, spøg til side... hvad angår vaskeanvisninger, så prøv at kigge på http://www.fi.dk/hjemmet/vask/
jeg ved ikke om du kan bruge det, men der er jo også en masse andre gode råd ovenfor kan jeg se
Hygge...
Søren (på jobbet)

Kommentar
Fra : Gazi

Dato : 15-08-03 14:46

Ahh...ram indrøm nu at det er dit eget lagen

Jeg ville vaske det i Biotex og så lade det ligge i lidt eddikevand. Eddiken binder farven.

Hilsen Gazi

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-08-03 15:07

Gazi -> Eddike binder farven. Sludder! Siden hvornår? Eddike fjerner kalk, så tøjet ikke gråner/gulner og så det bliver dejligt blødt (Derfor brug eddike istedet for skyllemiddel ALTID også i vaskemaskinen; det gavner miljøet og din vaskemaskine = GRATIS TIP

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 15-08-03 15:19

det er ikke noget sludder - eddike anbefales tilsat i vasketøjet, da det holder farverne i dit sorte ( læs:sorte ) tøj ved lige..... det er "common knowledge" for os tøser og et alm. råd man får i tøjbutikker....

Karina
så sludder selv du *GG

http://www.godetips.dk/kommentar.php?ID=309
og læs nu det hele....

så I har begge ret - men edike er nu ingen EFFEKTIV kalk-modstander.... a la eddike syre er.....*GG

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-08-03 15:23

-> molokyle hvorfor er dit tøj så blevet gråt?

-> ram2 du kan jo, som jeg tidligere har skrevet stille spørgsmålet til bluemoeller. Helt sikkert at der kan du finde et svar.

ans

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 15-08-03 15:24

OT, men alligevel. Valget står altså mellem at dufte af nyslået agurkesalat eller Bamselinesaft

Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 15-08-03 15:27

Er du vimmer ans. Har du set hvad man kan få for en 100 mand her. Det er da meget sjovere og lærerigt

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-08-03 15:36

-> ram2 vel er det sjovt.

Hvis du ikke vil have at lagnet kommer til at lugte af agurkesalat. Så læg det i vaskemaskinen og vask det ved 60 grader. Evt. lidt skyllemiddel.

Er du bange for den person, som du skal vaske for vil klage? *GG*

Vaskahilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-08-03 15:38

en upser: Vaskehilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-08-03 15:44

-> ram2

Sjovt nok er det.

Nu mangler vi bare en, der kommer med en løftet pegefinger, for at fortælle os at vi er "platte".

Synd for ham/hende der ikke kan more sig lidt.

Ja ja den løftede pegefinger har ikke været her endnu, men der er sikkert en der sidder og krummer tæer over at et emne som vask af et rødt lagen kan give så megen respons.

mvh ans

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-08-03 15:56

Eddike får ikke tøjet til at lugte af agurkesalat. Joe.. hvis man bruger ½ liter salat eddike. Det skal selvfølgelig være den økologiske u/farve eller noget. ½ deciliter kan gøre trick'et.

fnollerpige -> Bruger eddike HVER gang du vasker garanterer jeg det er lige så effektivt som eddikesyre, til at holde din vaskemaskine ren for kalk.

Hvad brugte man før skyllemidlets velsignelser? Eddike og lufttørring. Nogle lagde også små nuttede broderede puder med lavendel mellem lagene af tøj i skabet og under hovedpuden. ....det var nok mest kvinder

[citat]
"common knowledge" for os tøser og et alm. råd man får i tøjbutikker....
[/code]

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 15-08-03 17:59

og hvad er der så i vejen med små nuttede lavendelposer m. bånd, sløjfer og broderi ?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-08-03 18:26

skingur -> Overhovedet intet. Alt er bedre end skyllemiddel, med mindre det serveres fra fad.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 15-08-03 19:21

Sku måske investere i små nuttede lavendeldimser så!!!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-08-03 19:29

Hvem skingur ? Dig eller mig ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 15-08-03 19:38

Lavendel var ikke for duftens skyld, men for at holde møl væk. Jeg har en i tegnebogen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-08-03 19:45

ram2 -> En lavendel i tegnedrengen. Nu er det DIG der overrasker mig.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-08-03 19:47

Den er måske lavet af muldvarpeskind, siden den ikke ser dagens lys og er blevet tilholdsted for lyssky møl ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 15-08-03 19:48

Molo- dig selvfølgelig. Hvad er en hjemløs uden små velduftende lavendelpuder...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-08-03 19:52

Jeg sover skam på lavendel ind imellem: I bedet til venstre, nær søen i HC. Ørsteds parken. Nøj.. jeg dufter godt, når jeg vågner med et hoved på størrelse med tomme busterminaler.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-08-03 21:28

Ja det her er jo en smalltalk. Så lige et spørgsmål, som ikke har noget med vasketøj at gøre.
I tip er der skrevet et "tip". For mig at se står der ikke noget, men tallet viser at der nu er 8, der har læst det!!!!! Det drejer sig om undervisning. Lige under det med den efterhånden så omtalte designerskole.

Kan I se det "tip"?

mvh ans

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-08-03 21:39

ans -> Yes og jeg var også derinde før det forsvandt. Jeg tror faktisk jeg scorede 10 stærke på nul stjerner. Det var endnu en Marbella Design Academy ting og jeg troede faktisk at kandu.dk var ved at rydde ud i den vendetta og det var derfor det forsvandt.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 15-08-03 21:47

hej ans..ja, se, men ikke røre!!!! Kan ikke kommer derind!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-08-03 22:07

ram2 mfl. -> er der nogen der har lyst at hilse på Zonker igen igen...?

Her : http://www.kandu.dk/dk/spg/20640

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-08-03 22:23

ans -> Næh... det var vist det der undre tip jeg var inde at læse og gi' stjerner, men nu er der 9 læste !!! Mystisk.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-08-03 22:37

-> molokyle
Jeg spurgte lige min søn. Han viste mig hvordan jeg skulle gøre. Der står ikke noget i det tip. Det er bare en blank side. Underligt at de ikke sletter linien.

mvh ans

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-08-03 22:41

ans -> Hvad skal man da gøre ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 15-08-03 22:53

Bare en lille hilsen for at fjerne fluebenet, da min postkasse er ved at være overfyldt.

Hej

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-08-03 23:11

molokyle

Hvis du vil se den blanke side med det tip, som ikke er der så gør du følgende:

Klik på tippet ovenfor "Marbella" Tippet har et nummer. Tror nok 4282. Det ændrer du til 4281 og så ser du en blank side, som en har givet karakter 0 stjerne.

mvh ans

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-08-03 23:31

Takker ans. Nu vil jeg snart på :_/ , men bare så du lige ved det og det gør du sikkert kloge pige: gangster50, wt og den nyeste kilramgil er også Z...... og jeg mener ikke Zorro !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-08-03 23:44

gangster50 var for ikke så lang tid siden 13 år. kilramgil undrede jeg mig også over.
Sov godt

mvh ans

Kommentar
Fra : mango

Dato : 16-08-03 13:00

hvaaeee Ram..har du fået vasket det lagen

Mvh Sus

Godkendelse af svar
Fra : ram2

Dato : 16-08-03 16:33

Tak for svaret mango.

Næhh, projektet er ikke fuldført. Der er hele tiden noget andet der kommer i vejen. Men det har været i BioT, er skyllet, tørt, og ryger sammen med første læs møøørkt tøj i mask. Sindsyg farve!!

Jeg skulle aldrig ha' sat 100 på højkant, for det er umuligt for mig, retfærdigt at give point til en bestemt person, og vi kan jo stadig ikke dele.

Så ud fra det gode gamle uretfærdighedsprincip giver jeg dem til Mango, fordi hun var den sidste der havde et indlæg. Godt argument ik'?

Men helt uretfærdigt er det nu ikke - for hun leverede faktisk den løsning jeg bruger, så jeg hælder også godt med stjerner på.

Mvh
Ram