/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
HJÆLP MIG!!!!!!!!!!!!
Fra : CS4ever
Vist : 6097 gange
300 point
Dato : 14-08-03 20:20

heeeeej Alle sammen jeg håber i vil hjælper mig!!!!
jeg vil gerne sprøger noget om matematik jeg har problemer med
det først er
hvor mange m2 er ½ km2 help me
2:Hvilket kubik-tal ligger mellem 1400 og 2100
hjælp mig og du vil få mange pointer

Kommentar
Fra : CS4ever

Dato : 14-08-03 20:21

og hvor mange cm2 skal der til 1 m2 er det ikke 1000?

Kommentar
Fra : Boozer

Dato : 14-08-03 21:22

ok...
1) 500.000 m2 = 0,5 km2

2) 12^3 = 1728

3) 10.000

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-08-03 21:35

Boozer -> 3) =

CS4ever -> Ok. du lægger dit spørgsmål her, men jeg tror altså det retteligt hører hjemme under kategorien Matematik

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-08-03 21:38

Undskyld Boozer, jeg fattede ikke lige det var CS4ever's tillæg til det oprindelige spørgsmål. Jeg troede det var pointene du refererede til

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 14-08-03 21:39

1 cm2 er jo 1x1cm og der går jo 100 cm på en m, altså 100x100 = 10.000 cm2 eller altså = 1 m2
Hvad hulen mener du med km2? Er der kvadratkilometer? Så er 1000m jo lig 1km og altså er ½km lig 500x500m = 250.000 m2 - Det sidste kan jeg ikke klare, hvad snakker du om? Mellem 1400/2100?????? Er det hel tal kan det jo kun være 1750 cm2 men både m2 og km2 kan vel skrives som x,xxxx er det et sådan par decimal tal du mener?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-08-03 21:43

1. = 500 m²
2. = ? kubiktal 1400???
3. = 100 cm²

mvh ans

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 14-08-03 22:09

Ligner mere en gættekonkurrence end en stak løsninger på matematiske spørgsmål - hold du hellere fat i Boozer, hans er rigtige.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 14-08-03 22:22

Opgaven kan s'gu ikke have været beskrevet som gengivet?! Det må være ren fis.

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 14-08-03 22:23

yep... er også enig med boozer... ans's svar er mere gætterier... no offence, ans

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-08-03 22:29

lillemig -> Jeg tror nu spørgsmålet er seriøst ment og CS4ever skal da ha' svar og vejledning. Pseudonymet antyder CS4ever spiller Counter Strike, så måske er det blevet så som så med skolegangen eller også er CS4ever ikke så gammel og stiv i matematikken

Undskyld CS4ever; det var faktisk et forsvar for dig. Håber du forstår?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 14-08-03 22:46

OK - men jeg er bevet nysgærrig...
2 spm. svar på spm 1 - 2 - 3? hvad hulen er sm. 3???`?
Spørgsmål kan s'gu ikke være korrekt formuleret, det var rimeligt spørger kom på banen for at definere spørgsmålet. Mit postulat er at man ikke kan skrive mellem 1400 og 2100 uden - hva' ???????????????????

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 14-08-03 22:58

lillemig, kubikroden af noget betyder den tredje rod af noget, fx. kubikroden af 27 = 3, eftersom 3*3*3 eller 3^3 = 27... så derfor er kubikroden af 1728 = 12, da 12*12*12 = 1728

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-08-03 23:04

lillemig -> Først var jeg også lidt forviret, som det vil fremgå hvis du kikker højere oppe.

Hele kubiktal (tal ganget med sig selv 3 gange) med løsningsmængde i intervallet mellem 1400 og 2100 er; som Boozer skriver : 12^3 = 1728 : Svaret er altså 12.

Det kunne forstås (..havde der stået hvilke!) som mængden af alle reelle kubiktal i intervallet 1400 til 2100. I dét tilfælde ville svaret være : Uendeligt mange.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emul0c

Dato : 14-08-03 23:59

Boozer har helt ret.... PÅNÆR den ene ting....
½kvadratkilometer, km2, er ikke 500.000 ..... det er nemlig 500x500m dvs. at det er 250.000 kvadratmeter, m2.

Men resten er rigtige....

Og så lige til jer andre....
Han mener hvilket tal der ligger mellem 1400 og 2100 som man kan tage kubikroden af og det så bliver et helt tal... dvs 1728, altså 12^3 (12 i tredie).

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 15-08-03 08:16

Det var dog utroligt :

1 kvadratkilometer er 1000mx1000m
1/2 kvadratkilometer er s.. da ikke 500mx500m - det er 1000mx500m

Hvor mange gange skærer du en lagkage over for at få det halve ? Som du beskriver det, mener du jo faktisk, at man for at lave en halv lagkage, skal man halvere den på begge leder. Men sidst jeg så efter, gav det altså kun et kvart stykke. Boozer har ret i alle spørgsmålene

Mvh Erling

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-08-03 08:28

Dér holder jeg med ( fiske-) erling_l og Boozer.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 15-08-03 11:51

Det gør jeg ikke.
0,5 km2 udgør stadig et kvadrat - og ikke et rektangel.
Så lillemig har ganske ret:
0,5 km2 = 500 x 500 m = 250.000 m2

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 300 point
Dato : 15-08-03 12:11

Hvad er nu det for noget vrøvl - kvadratkilometer/kvadratmeter er da ikke noget, som betinger kvadrater i sig selv - det er et udtryk for, hvor mange kvadratxxx, som kan placeres på området.

Jeg har et hus på 181 m² - det er ikke kvadratisk.
Danmark har et areal på xxx km² - det er da heller ikke kvadratisk...

Du kan måle eller udregne hver eneste figurs areal, og udtrykket vil fortsat komme i km²

Eksempel :

1 km² = 1 kvadrat med 1 km på hver led
½ km² = det halve af det = et snit lige igennem = 1 rektangel med 1 km på den ene led, men ½ km på den anden led.

I dit eksempel:

500 m = 0,5 km

0,5 km x 0,5 km = 0,25 km² - og det kan vel næppe siges, at være 0,5 km² !!!

Skulle du lave et kvadrat, ville 0,5 km² være kvadratroden af o,5 km² langt svarende til ca 0,707 km = 707 m.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-08-03 12:23

erling_l og Boozer har stadig ret. Jeg ved også at et svar bliver mere rigtigt, hvis man gentager sig selv (ifølge skingur) også selvom man ikke har ret

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 15-08-03 12:49

Nemlig - min tidligere chef udtrykte det ret præcist: Jeg ved, at jeg har ret, for jeg har sagt det før !!!

Mvh Erling

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 15-08-03 13:28

Uanset hvor ofte det gentages, så er jeg ikke enig.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-08-03 13:35

*ROFL*

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 15-08-03 14:05

hehe det var jo ting som man lærte i folkeskolen.. mon folk herinde er blevet så gamle at de har "fortrængt" det?

holder stadig med erling og boozer etc.... Boozer gav det rigtige svar kl. 21:22 d. 14

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 15-08-03 14:13

Jeg mener ikke spm 2 er besvaret!
Definationen på et kubik tal (kvadrat tal) er da vist et heltal hvor kvadratroden altså også er et heltal og det opfyldes kun af tallet 1600 (mellem 1400 og 2100)

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 15-08-03 14:20

lillemig, kubiktal er bestemt ikke lig med kvadrat tal... f.eks. er 10 kubikmeter IKKE det samme som 10 kvadratmeter... 10 kubikmeter = 10*10*10, og kvadrat er altså lig med 10*10... så et kubiktal er altså noget med 3, og efter spørgsmålet at dømme menes der hvilket kubikrodstal der er beliggende mellem 1400 og 2100, hvilket altså er som sagt 1728, idet 12*12*12 = 1728...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-08-03 14:25

lillemig -> Du roder rundt i kvadrattal og kubiktal. Kvadrat = 2 dimensioner (flademål) , Kubik = 3 dimensioner (rummål)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-08-03 14:45

Til CS4ever
Krubiktallet til 3 = 27. Så må du selv gange og dividere

1= 500m²
3= 10.000 cm²

mvh ans

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 15-08-03 15:02

Lillemig, jeg ved, det er uanstændigt at drille :-;; Man jeg har alligevel et behov (sorry).... men her er lidt elementært hovedregning at gruble over - så kan vi senere bevæge os over i kvadrater og kubikrødder :

I 1927 kom en mand ind på Hilton i New York. Han spurgte direktøren om, hvorvidt der var et værelse tilbage. Direktøren svarede, at det var der - et 3 mands kvistværelse. Man kunne få det for en nat for 10 kroner, men skulle så acceptere, at der kunne komme andre gæster i værelset. Da manden var træt, og manglede et sted at sove, sagde han "ja, tak".

10 min senere kom en ny gæst, der spurgte på værelse. Han fik samme besked, og sagde også "ja,tak"

20 min senere kom endnu en, og det samme gentog sig.

Nu var direktøren en mand af en vis ære. Han måtte erkende, at 3x10 kroner nok var i overkanten for et værelse. Derfor kaldte han på sin piccollo, Manfred. Han stak Manfred en flad femmer og bad ham om at gå op og aflevere den på værelset til de 3 mænd og sige, at det var rabat.

Nu var Manfred ikke så god til at regne - men han kunne regne den ud.....

Han kunne ganske enkelt ikke rigtigt finde ud af at dele 5 kroner mellem 3 mænd. Til gengæld kunne han finde ud af, at hvis han selv beholdt 2 kr i drikkepenge, ja, så gik regnestykket jo ligefrem op, idet der så var en krone tilbage til hver af de 3 herrer.

Set udefra giver det følgende opgørelse:

3 mand a' 10 kr-1kr = 9kr/stk = 27 kroner
Piccollo "lommepenge" = 2 kroner

I alt 29 kroner.

Men oprindeligt betalte de jo faktisk 30 kroner.

Så det store matematiske spørgsmål er: Hvor pokker er den sidste krone blevet af ????

Mvh Erling

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-08-03 15:02

ans -> Ja og kubikroden af 27 = 3.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-08-03 15:09

-> molokyle

Det vidste jeg godt. Oven i købet uden at bruge en regnemaskine. Husker stadig lidt af min skolelærdom.

mvh ans

Kommentar
Fra : Boozer

Dato : 15-08-03 17:33

Hvorfor de mange indlæg...
det er et smpelt spørgsmål...
Jeg går ud fra det var noget cs4ever skulle bruge i sin aflevering eller i timen.
Så hvad var det rigtige cs4ever?
Bare for at få alle de matematiske analfabeter på ret spor...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-08-03 18:57

-> Boozer

1 spørg cs4ever
2 simpelt? hvorfor så et spørgsmål?
3 hvad havde du at gå ud fra?
4 det svarer cs4ever nok på når han har talt med sin lærer
5 håber på at du selv er kommet på rette spor

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-08-03 19:11

Boozer ->

ad1) De mange indlæg; sikkert pga. divergerende opfattelser af kvadrat kontra kubik, ½ kontra 1/4 og almindelig forvirring over et matematisk spørgsmål delt i 2 i en undervisnings kategori, der normalt handler om pædagogik, studievejledning og tilrettelæggelse af undervisning mm.

ad2) Ingen spørgmål er simple.

ad3) Det gjorde jeg også. Kunne blot ikke lade være at blande mig (..som sædvanlig!).

ad4) Dit selvfølgelig.

ad5) analfabeter? Tal lige pænt. Folk gør deres bedste.

Mvh. </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Boozer

Dato : 15-08-03 19:37

Ønsker ikke at deltage mere i dette spørgsmål...undskyld til alle jeg har fornærmet.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-08-03 19:43

Boozer -> Forhåbentlig ikke nogen. Vi er vel voksne 'analfabeter'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 15-08-03 22:27

ahem... definer voksen... går jo stadig i skole ... er 3. år nu på HTX

Kommentar
Fra : emul0c

Dato : 16-08-03 15:24

ostemanden ---------> hvilket HTX? Ballerup?

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 16-08-03 16:08

ej dog ikk... Næstved... hvorfor?

Kommentar
Fra : emul0c

Dato : 17-08-03 12:02

ikke for noget, skulle bare se om det var der hvor jeg gik....!
Går nemlig på 2. år.

Godkendelse af svar
Fra : CS4ever

Dato : 16-06-04 10:48

Tak for svaret erling_l.

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 16-06-04 11:13

hhmmm... det gik heller ikke kun et år før det blev lukket.... jeg havde sku fortrængt spørgsmålet, men det er da brandsjovt at læse det igennem...

Kommentar
Fra : KalkPro

Dato : 11-02-08 17:28

erling_l -> Jeg har svaret på den 'manglende' 1-krone :D

Altså, de betalte 30kr i alt.

Direktøren gav dem 5kr. tilbage i rabat. dvs. 30kr-5kr= 25kr. Altså skulle de kun betale 25kr.

De fik en krone tilbage hver, så de kun havde betalt 27kr i alt. Så manglede der jo kun 2kr for at komme ned på de 25.

De 2kr. tog piccolloen så i drikke penge.

Så går det hele alligevel op :D