/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
VIGTIGT Vedr. myrertip fra Gazi
Fra : viskinge
Vist : 907 gange
1 point
Dato : 14-08-03 07:04

Jeg læste denne her: www.kandu.dk/dk/tip/4860
Det er ulovligt (og vel også ufornuftigt) at omhælde gift/kemikalier i beholdere, dåser, flasker & andre pakninger, der indeholder/ har indeholdt madvarer.

MVH

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 14-08-03 07:22

Jeg synes Gazi's tip er rigtig godt. Man har vel lov til at tænke selv at man ikke skal bruge pakningen der har været myregift i til madvarer, men den skal selvfølgelig smides ud når man er færdig.

Eller lav et stor dødningehoved på pakningen med myregift, LIM låget fast, så børn og dyr ikke kan komme til "honningen".

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 14-08-03 07:31

>viskinge.

Er det en lov du helt alene har fabrikeret?? Kunne du ikke lige henvise til hvor det står henne?

Ram

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 14-08-03 07:59

Her: www.dadlnet.dk/ufl/0215/VP-html/VP36525.htm
Du kan også læse, om ulykker der er sket.

MVH

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 14-08-03 08:18

Det er særdeles godt at viskinge kom med dette meget vedkommende link. jeg læste ikke hele linket, men det er godt at få det frem så vi bliver ved med at tænke os om. Jeg har selv hørt om en alvorlig forgiftningsulykke, der skyldtes, at en mørk gift, varhældt over på en Colaflaske. den var så oplagt, at den kostede sønnen !!!

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 14-08-03 08:21

Ja Viskinge. Det er da rigtigt at det kan være farligt, men min sunde fornuft, og formentlig de fleste andres, ville heller ikke have foretaget disse omhældninger der er omtalt i det link du vedhæfter. De var:

Colaflaske / Kølervæske
Colaflaske /Algerens
Colaflaske/ Ukrudtsmiddel
Kop / Opvaskemiddel

De var alle omhældt til beholdere der utvetydigt er beregnet til fødevarer, og dermed temmelig dumt, men derfra og så til at bruge en plasticbøtte, der har været brugt til Italiensk salat el. lign. - der er dæleme langt.
Vi er begravet i beholdere, bøtter, dåser, glas, der har været eller kunne have været fødevarer i, og selvfølgelig kan de når de har aftjent deres originale formål, bruges til andet, hvis man som "invisible" bruger sin sunde fornuft.

Det er et stærkt postulat, at sige at det er ulovligt, som hvis dette er sandt må være nemt at dokumentere. At det har været i Ugeskrift for læger, gør det jo ikke til en lov.

Jeg kigger lige i miljøministeriets bekendtgørelser, og vender tilbage.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 14-08-03 08:32

Der er god fornuft i både at lave dødningehoved på bøtten OG LIME DEN SAMMEN så ingen ved et uheld åbner den, og smager på det dejlige søde indhold. Et barn vil ofte være nysgerrig !!! Så: PAS PÅ !!!

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 14-08-03 08:50

Jeg kan ikke umiddelbart finde noget der omtaler "Privat opbevaring", men for detailhandlen gælder følgende:
------------------------------------------

BEK Nr. 329 af 16/05/2002
Bekendtgørelse om klassificering, emballering, mærkning, salg og
opbevaring af kemiske stoffer og produkter1)
Forskriftens fulde tekst

Kapitel 6
http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/B2000/0106505.htm

Vildledende markedsføring.
Side 11 af 87 Bekendtgørelse om klassificering, emballering, mærkning, salg og opbevaring

§ 42. Kemiske stoffer og produkter, der er omfattet af reglerne i kapitel 3, må ikke have en præsentation eller betegnelse, der anvendes til levnedsmidler, foder, lægemidler eller kosmetik.

Stk. 2. Kemiske stoffer og produkter, der er omfattet af reglerne i kapitel 3, og som sælges en detail til offentligheden, må ikke have en emballage, som er udformet eller dekoreret, så den tiltrækker børns aktive nysgerrighed.
------------------------------

Så indtil videre står jeg fast på, at det ikke er _ulovligt_ at hælde myregift i en forhenværende plastbøtte, der oprindeligt var brugt til Italiensk salat.

Men som A.C.Rosmon ligeledes anfører, skal man da bruge indersiden af hovedet, men det er jo almengyldigt for forældre (og andre), og er ikke nødvendigvis omtalt i lovgivningen.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : mango

Dato : 14-08-03 08:58

Ram for h..... jeg synes også viskinge`s advarsel er meget fin...hellere advare en gang for meget en èn for lidt ikke?
Du fremstår som kværkulant når du buser frem på den måde...gå ud og red et dyr eller begynd at male akvarel..eller lign!

Venligst sus

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 14-08-03 09:04

God morgen Mango.

Synes du det er nogen skade til, at forældre selv skal tænke, og ikke hele tiden skal forholde sig til en lovgivning. Der opstår en vis immmunitet for advarsler, når man begraver folk i dem, og så stopper den selvstændige risikovurdering.

Det er ikke kværulanteri, at skrive at noget ikke er ulovligt, hvis det ikke er det. Vel?

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : mango

Dato : 14-08-03 09:37

nej du har ret..men, det er desværre ikke alle mennesker der tænker selvstændigt, når det gælder sikkerhed, se bare hvor mange mennesker der "glemmer" at spænde deres børn fast i bilen, håndværkeren der går uden hjelm på byggepladsen, folk der piller sikkerhedsforanstaltningerne af deres værktøj (de er i vejen) osv osv..men jeg kan godt følge dig...et kanon eksempel er de seneste advarsler på cigaretpakkerne !!!Det kalder jeg unødig advarsel, vi er blevet tudet ørene fulde om at rygning er skadeligt i årtier, aligevel får vi med fede sorte dystre bogstaver kastet det i hovedet...fandens man ikke kan tage en smøg uden at få død og ødelæggelse med også...overvejer at få et cigaretetui
venligst Sus

PS: mit indlæg var ikke ment så slemt som det så ud Ram, synes bare advarslen var på sin plads

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 14-08-03 09:47

>Mango.

Nåååe, jeg troede du var på nakken af mig.

Jeg ville ikke have reageret på indlægget, hvis der kun var kommet en advarsel fra viskinge, men da han udokumenteret begyndte at fægte med loven, for at understøtte sit synspunkt, ja så reagerede jeg. Ikke som kværulant, men fordi jeg synes det er et billigt trick. Samtidig synes jeg, som jeg tidligere skrev, at forældre bare skal bruge deres fornuft, så er mange skader sparet - med eller uden lovgivning.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : mango

Dato : 14-08-03 09:59

Jamen Ram, den er god nok, der findes faktisk regler for det se selv her:

Regler om opbevaring
I henhold til Miljø- og Energiministeriets bekendtgørelse (2) vedr. opbevaring af giftstoffer må »... giftige stoffer og produkter ikke opbevares i sådanne emballager, der kan give anledning til forveksling af indholdet«. »Produkterne skal opbevares i den oprindelige emballage eller i en anden tilsvarende emballage, der er mærket med stoffets eller produktets navn, farebetegnelser, faresymboler samt R- og S-sætninger«. Produkterne »skal opbevares forsvarligt under lås, utilgængeligt for børn og ikke sammen med eller i nærheden af levnedsmidler, foderstoffer, lægemidler o.l.« Specielt gælder for bekæmpelsesmidler, at: »Brugere må kun opbevare bekæmpelsesmidler i den oprindelige emballage« (3).

Ta så den..og æd din kritik

Knus sus

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 14-08-03 10:04

>Mango.

Jeg er ikke spor bange for at æde mine ord, (med tilhørende undskyldning) men jeg vil bare så forfærdelig gerne selv se hvor det står. Kan du ikke lige gi' mig det link, hvor du fandt dette.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : mango

Dato : 14-08-03 10:15

jo da..linket står også lidt højere oppe på siden Viskinge har selv kopieret linket, men du får det lige igen:

http://www.dadlnet.dk/ufl/0215/VP-html/VP36525.htm

Knus sus

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 14-08-03 10:22

>Mango.

Kære Mango. Det er en artikel der er citeret fra "Ugeskrift for læger". Jeg venter lige med at "æde" noget, til jeg ved selvsyn i _lovgivningen_ har fundet grundlaget for dette postulat (hvis det findes). OK?

Skal nok vende tilbage, men det er lidt tungt stof, og en kompleks tekst med mange fortolkninger.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : mango

Dato : 14-08-03 10:29

Nu er du vist lidt tung at danse med er du ikke?

Lyder det ikke som et udrag af en lovtekst?

Venligst Sus

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 14-08-03 10:36

En lille fordel er der dog ved ram2's kritik, nemlig at vi fik det link, kvor man kan læse om farlige forvekslinger. Og
desuden er jeg overbevist om, at flere er blevet meget mere opmærksom på problematikken , og gør nu sikkert mere for sikkerheden, end de ellers ville gøre. Nogen vil måske enda gå ud i garagen, eller hvor de ellers gemmer den slags ting og ryde op i tvivlsomme flasker. og husk: selv tom embalage der har været gift, kemikalier o.l. i SKAL til KomuneKemi evt. via genbrugspladsen !!!

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 14-08-03 10:58

>Rosmon.

Du har da så ret man kan få. Check alt, rydop, opbevar forsvarligt, kør til destruktion det rette sted, mv. - men fratag ikke forældre retten til at tænke selvstændigt, og drage deres egne konklussioner.

Det er jo så individuelt hvordan mennesker har arrangeret sig. Nogle har små børn, andre store. Nogle bor på landet, andre på 4.sal i byen. Nogle har "Bladan" el. lign. stående, andre forholdsvis harmløse stoffer. Der vil være situationer, hvor det er uansvarligt at bruge en tom salatbøtte, og andre hvor det er fuldstændig ligemeget.

Hvis man hører til den gruppe der er så småt begavet, at de ikke selv er i stand til at foretage en reel risikovurdering på stoffer der almindeligvis forekommer i alm. husholdninger (det er jo ikke beriget Uran el. Cyankalium formoder jeg), er formentlig også for fatsvage til at forholde sig til en evt. lovgivning. Hvad hjælper den så, ud over at de når uheldet er sket kan straffes.

Mvh
Ram

Accepteret svar
Fra : mango

Modtaget 1 point
Dato : 14-08-03 11:10

her var det:

Stk. 3. Hos de i § 27, stk. 1, nr. 1-3 nævnte virksomheder, institutioner og personer skal alle døre til skabe, lokaler o.lign., hvori der opbevares meget giftige og giftige stoffer og produkter, endvidere forsynes med en advarselstavle, som angivet i bilag 11.

§ 38. Meget giftige og giftige stoffer og produkter, jf. § 25, må ikke opbevares i sådanne emballager, der kan give anledning til forveksling af indholdet.

Stk. 2. Hos de i § 27 nævnte virksomheder, institutioner og personer skal meget giftige og giftige stoffer og produkter opbevares i den oprindelige emballage eller i en anden tilsvarende emballage, der er mærket med stoffets eller produktets navn, farebetegnelser, faresymboler samt R- og S-sætninger i overensstemmelse med § 13, nr. 1, 4, 6 og 7 samt § 17.

Fundet her:

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20020032905-REGL

Ja, du har da ret Ram, ikke alle er lige begavet...men lad os holde os til det du efterlyste, og giv så Viskinge den undskyldning han er berettiget til

mange venlige hilsner
Sus

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 14-08-03 11:57

>Mango.

Du er lige hurtig nok til at udlede at viskinge har ret. Der omtales adskillige forbehold og undtagelser, som jeg ikke har tid til at gennemgå nu, men hvis viskinge skal have en undskyldning, kan han nok vente lidt endnu. Han får den, hvis den er berettiget.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 14-08-03 12:12

Tjahee ram2, det er ikke altid den straf lovgivningen kan give, der er den værste. Og uanset uddannelse og sociale status og IQ m.v. kan en smule ubetænksomhed koste dyrt, også ungerne er ved at være store. Nogle gange bliver folk så trætte af et problem, at man tyr til så grove midler, at man skal certificeres for at bruge det. Kan man så få en slat i en Colaflaske, der lige var ved hånden, så .................... osv. osv. jeg har fortalt historien.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 14-08-03 12:22

>Kære A.C.Rosmon

Jeg kan kun endnu engang give dig ret.

Men nu er sp. kun "Er det i forhold til gældende lovgivning tilladt eller ej, at hælde myregift i f.eks en tom salatbøtte.

Der er mange aspekter i dette sp, som jeg lige skal nærlæse i loven. Stoffer opdelse bl.a. i 3 mindst kategorier: meget giftigt - giftigt - farligt. Der er forskellige adgangsrettigheder til de forskellige kategorier - der er forskellige aldersbetingede muligheder for at anskaffe et stof - Kan en tom salatdåse betegnes som en beholder der lovgivningsmæssigt kan forveksles med beholdere der i øvrigt er beregnet til fødevarer. Osv osv. derfor skal jeg lige bruge lidt tid til at kigge grundigt på det.

Mango afpresser mig jo en undskyldning til viskinge, og den giver jeg ikke godvilligt, men dog hvis den er berettiget.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : mango

Dato : 14-08-03 12:28

At tænke sig at bruge så meget energi på at sige et eneste lille ord "undskyld"
Stolthed er en fin ting bare den ikke misbruges.

Ja ja Ram....nem er du skutte, det er dælme godt vi ikke er gift os 2..vi havde ikke haft tid til andet end at diskutere

venligst sus

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 14-08-03 12:34

Altså Mango.

Er det virkelig din oprigtige mening, at man skal undskylde noget man ikke er sikker på man har gjort. Det undrer mig lidt at du har den holdning.

Der var da ikke noget der var nemmere end at sige undskyld, men hvad er den værd hvis den ikke er ærlig?? Ville du gerne modtage sådan en undskyldning, vel vidende at personen der gav dig den, ikke mente en dyt med det.

Men du har da ret - jeg er ikke nem

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : mango

Dato : 14-08-03 12:40

nåee nej...meeen det kan da være at der er visse undtagelser i den lovgivning, men hvis man vil kan man jo tolke alt på sin egen måde ikke sandt. Jeg synes da at den tekst jeg har fundet til dig, siger meget endegyldigt, at farlige kemikalier skal opbevares i den emballage de er født til at være i.......
Så visse vasse....kom nuuuuuuuuu....

Men naturligvis skal du da mene din undskyldning

Venligst sus

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 14-08-03 12:45

NEJ Mango.

Jeg har altid gjort meget ud af "forspillet", så du må pænt vente.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : mango

Dato : 14-08-03 13:03

..oki, jeg er da glad for at jeg mestrer dyden tålmodighed

Mvh sus

Kommentar
Fra : Gazi

Dato : 14-08-03 13:13

Tja...normalt er myregiften i en lille pose, som børn jo også kan få fat på, hvis man ikke passer på.
Men jeg syntes nu at det er fint, når folk reagerer når de ser noget forkert. Og hvis man har små børn, hund, kat o.s.v skal man da helt sikkert tænke sig om. Man kunne sikre det som omtalt. Eller sætte det et sted hvor der ikke kan ske noget. Og man kunne jo også bare droppe det.
Og normalt er jeg også imod, at hælde kemikalier og andet på flasker og ting.
Så det må være op til folk selv at vurdere.

Hilsen Gazi

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 14-08-03 13:15

Undskyld, men undskyld kan ikke bruges til så meget, kun en ændret adfærd kan bruges. Oguanset det er berettiget eller ej, så tro jeg vi kan være meget enige i at ram2's indlæg har fået diskutionen til at blomstre, og måske fået flere til at se ind på hvordan det ser ud hos dem. at det så er andre der er kommet med de gode link, det er en helt anden sag. Diskutionen virker bedre end den løftede pegefinger. Se blot hvor lidt folk ser kræftadvarselen på cigareterne.

og medens jeg er ved cigaretterne, jo mere vi siger at folk bliver syge af at ryge, jo mere effektive bliver cigaretterne til at gøre rygerne syge !

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 14-08-03 13:20

>Gazi.

Kan du evt. navngive den myregift som der måske er tale om??

Ram

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 14-08-03 16:16

Interessant debat - fik mig til at tænke på, om det måske var den ultimative metode til at få naboens kat til at holde op med at p.... og s.... i min have. Måske skulle man udskifte honningen med en dåse makrel..... Hmm.....

Så længe ingen opdager noget, er det vel heller ikke helt ulovligt ( ?

Mvh Erling

Kommentar
Fra : Gazi

Dato : 14-08-03 19:00

ram2
Jeg mener det hedder noget med Baygon, man kan få det samme i myrelokkedåser.

Gazi

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 14-08-03 19:19

>Gazi.

Ja det er der noget der hedder. Jeg skal lige se Simpsons, så tar jeg det "møde" med miljøministeriet. Mango kan nok heller ikke vente meget længere

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 14-08-03 21:42

kan du

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 14-08-03 22:01

Hej Mango m.fl. Blev forhindret - sygebesøg - kan ikke koncentrere mig om emnet nu, men vender tilbage.

Ram

Godkendelse af svar
Fra : viskinge

Dato : 25-11-03 08:05

Tak for svaret mango.