/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Hvilket digitalkamera skal jeg købe..???
Fra : lynge2
Vist : 665 gange
120 point
Dato : 13-08-03 22:46

Hi.. jeg står og skal vælge mellem to hp modeller..
Det ene er et hp 720
3,34Mpixels / 2140x1560 / AVI
Memory: 12-220 pics
Type: 16MB Internal + SD
Display: 1.6" LCD TFT
Sensor: 1/1.8" CCD
Zoom: 3X Optical / 4X Digital
Interface: USB / SD
Video/Audio Out

Den anden er et hp 735
3,2 Mpixels / 2140x1560 / 30bit
Memory: 11-114 pics
Type: Secure Digital
Display: 1.5" LCD TFT
Zoom: 3X Optical / 5X Digital
Interface: USB

Prisen er pt. den samme, så jeg er i tvivl om hvad skal jeg vælge...???

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-08-03 22:51

På denne site er der omtale af begge dine camera.
http://www.dpreview.com
I venstre side>cameras>HP>rul ned.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-08-03 22:56

De er næsten ens, dog er 735 jo det nyeste, og måske også dermed det bedste.
HP Photosmart 720 Announced 2-Jul-02
HP Photosmart 735 Announced 3-Mar-03
Emesen.

Kommentar
Fra : wal

Dato : 13-08-03 23:32

Jeg ville ikke vælge et HP DIGITAL CAMMERA. Der er alt for lidt optisk sum. Prøv at se på olympus camedia c-740 ultra zoom.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-08-03 09:14

Nu stod valget jo mellem hp -720/735
Men jeg har et canon s50 og det er på grund af at det kører med CF-kort, som alle mine venner har og jeg kan låne dem. Men sådan er vi så forskellige.
Emesen.

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 14-08-03 13:14

Naturligvis betyder design jo en del (din smag?), men jeg ville nok vælge 720 fordi der er større display og ikke mindst mere lysfølsom lens (1,8) mod 2,7 for 735
Angående digital zoom så glem det! Dels kan man selv lave den slags i et hvert billedbehandlingsprogram og desuden bliver resultatet væsentlig "grynet" i de 4-5x digitale der her er tale om.
M.h.t. optical zoom er de jo ens og - jeg har set nogle rende rundt med det Olympus "WAL" omtaler. Ingen tvivl om Olympus er et kanon kamera (absolut kvl. mærkevare), men men lige DET U740 "monster" er efter min mening ikke et at vælge som digital kamera, der mener jeg man er ovre i rimelig små handy kameraer og det er dette s'gu ik'

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 14-08-03 13:16

Naturligvis betyder design jo en del (din smag?), men jeg ville nok vælge 720 fordi der er større display og ikke mindst mere lysfølsom lens (1,8) mod 2,7 for 735
Angående digital zoom så glem det! Dels kan man selv lave den slags i et hvert billedbehandlingsprogram og desuden bliver resultatet væsentlig "grynet" i de 4-5x digitale der her er tale om.
M.h.t. optical zoom er de jo ens og - jeg har set nogle rende rundt med det Olympus "WAL" omtaler. Ingen tvivl om Olympus er et kanon kamera (absolut kvl. mærkevare), men men lige DET U740 "monster" er efter min mening ikke et at vælge som digital kamera, der mener jeg man er ovre i rimelig små handy kameraer og det er dette s'gu ik'

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 14-08-03 13:35

ngående memory kommer du jo nok til at købe et større kort, helt uanset hvilket af disse 2 (eller et andet mærke) du køber, at 720 kan tage over 200 billeder betyder jo bare det kan indstilles til lavere resolution end 735, det kan være aktuelt ved billeder til nettet og mails, men de er jo ikke egnet til at fremkalde som papir kvl. billeder og - med et større kort betyder den slags jo nærmest intet da man så generelt kan bruge bedste opløsning og evt. ændre resolution på en PC efter behov, men stadig har muligheden for "rigtig" foto.

Kommentar
Fra : wal

Dato : 14-08-03 14:40

Ok jeg forstår det skal værer et handy og brugervenligt digitalcamra. Så prøv at se på et CANON. G1-G2 ELLER G3.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-08-03 16:41

Der er jo også Canon IXUS og her er nogle billeder taget med IXUS v2 http://home20.inet.tele.dk/photo/index.htm
Ikke så tosset af et handy camera.
Emesen.

Kommentar
Fra : lynge2

Dato : 14-08-03 19:26

Tak for svarene..... men det er sgu ikke nemt...
De kameraer i nævner er alt for dyre til mit budget og behov..
Det er mit første digicam og jeg skal bare bruge det til feriebilleder osv...
Jeg har sat en grænse ved 2000 kr, og så syntes jeg at 720 og 735 er nogle at de bedste modeller...

Har jeg ikke ret i det...??

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-08-03 19:29

Hp er og har altid været et godt mærke.
Emesen.

Kommentar
Fra : LottaJ

Dato : 14-08-03 19:48

Hej Lynge2

Jeg har også et HP kamera, dog model 935. Jeg er meget begejstreret over kameraets muligheder og de utrolig gode billeder jeg har fået. HP er et GODT mærke! Et sted du kan se kvaliteten af billederne taget med netop de kameraer du omtaler er på www.fotokritik.dk og så slår du bare op under kameraliste. God jagt!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-08-03 19:58
Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 14-08-03 20:03

Jeg kan også anerkende HP som OK - specifikationer er altså OK og når tilsvarende kameraer (samme tekniske spec.!) koster en del mere er det generelt grundet mærket og... ja de kan som regel indstilles en hel del mere MANUELT, det kan man vel også henføre under "tekniske specifikationer" men:
Jeg kender flere der har købt dyre kameraer, uden at have noget som helst baggrundsviden for anvendelse af disse indstillinger og forøvrigt heller ikke bruger dem, og ydeligere nogle der har bugt dem (læs: forkert) med det resultat billederne er græsselige, så er det pinligt at det er et kanon kamera - f. eks. Coolpic 5000 til ca. 9000 Så er man proff. eller idiot?! Og hvis ikke man kan eller vil lære det, ja så er man altså idiot

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-08-03 20:09

Hvor har du egentlig ret lillemig. Jeg ønskede mig og fik et canon s50 til min runde F-dag med en masse knapper og indstillinger - indtil videre "kører" jeg auto, og måske vil jeg lære alle indstillingerne en dag.
Emesen.

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 14-08-03 21:04

Hej emesen>
Jeg har selv et Canon S30 og er super tilfreds!
Du kan så tage flotte billeder der - udprintet som foto (på fotopapir og kvl. printer) -er på str. med en avis, medens jeg må nøjes med ca. str. A5 - men, der er dog også den forskel at du med 5M pixel billeder jo vil kunne tage udsnit af et billede, som i sagens natur har flere pixel fra et 5M kamera end et 3M kamera, men ellers er de ret ens i spec. og -
Ærlig talt HP720 har lens med samme lysfølsomhed, kan tage ISO 400 (som er absolut rigeligt), og 3X digitalt zoom, og samme display str. Naturligvis betyder softwaren i et kamera meget, men jeg tror HP er OK, der er de jo normalt helt på toppen i alle andre produkter.
Jeg slutter tråden nu, med et link hvor man kan læse meget om de fleste kameraer, problemet kan være at vurdere de spec. der betyder noget! Og det erikke kun pixel.
http://www.steves-digicams.com/digusers.html
Kan I hygge jer - Mvh. lillemig

Kommentar
Fra : haeggelin

Dato : 15-08-03 13:49

Jeg vil foreslå du køber dig et helt andet kamera der er med flere plixes det er for lidt det du vil købe nu 6 mill er standart snart og i Fujifilm.dk kan du se et par af de nye kamera'er som kommer i denne mdr.
God fornøjelse Jan Hæggelin

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 120 point
Dato : 15-08-03 15:29

haegerlin er du sikker på at fujifilm ikke interpolerer 3mpix til de 6mpix som du omtaler, for så er der jo ikke den store fidus ved 6 mill.
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : lynge2

Dato : 15-08-03 23:55

Tak for svaret emesen.
Jeg var ved at droppe begge modeller igen og købe noget dyre og bedre...
Jeg kiggede en del på Nikon coolpix 3100 og Canon Powershot a70. Jeg var tæt på at købe et af dem... Men nu er jeg blevet enig med mig selv om at købe en hp 735... Den passer bedre til mit behov..
Det med 6 mpix er da helt hen i vejret... Det har jeg ihvertfald ikke noget at bruge noget til...

hyg dig

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-08-03 00:19

Tak i lige måde.