/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Pris på brændeovn
Fra : Bragesvej
Vist : 3006 gange
20 point
Dato : 13-08-03 21:37

Hvad skal man regne med at give for en alm brændeovn (Sådan ca) og er en skorsten med i prisen
og hvad koster det at få den sat op med skorsten m,m.
skal man have tilladelse til det (fra brandmyndighederene)

Boligen er på 100 kvm og i et plan.

Accepteret svar
Fra : wipo

Modtaget 20 point
Dato : 13-08-03 23:01

hej
en brændeovn ligger i priser fra 2500 og 3500 kr.( på tilbud)som kan opvarme ca. 75 kvm.
skorsten på 4m. ( 3 m. isoleret og 1 m. uisoleret) koster ca. 5200 kr.(Jimex)

prisen for at få opsat er 2500 kr.

der er nogle mål der skal overholdes, disse kan fås at vide ved skorstensfejer
og det koster 350 kr. at få en godkendelse

Kommentar
Fra : wipo

Dato : 13-08-03 23:03

p.s.
lad være med at købe den for stor
det er spild af brænde
de kloge siger at så kan man ikke styre varmen

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 13-08-03 23:10

Hej Wipo, Hvor fra får jeg denne godkendelse fra ?

Hvordan kan det være at skorstenen er dyre en brændovenen?

Kommentar
Fra : wipo

Dato : 13-08-03 23:14

det er en skortennsfejeren giver når han har synet den
den må ikke bruges før han har været der

det aner jeg ikke

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 13-08-03 23:16

Det vil sige jeg skal ikke have en tilladelse inden jeg går i gang, fra brandmyndighederene feks.

Kommentar
Fra : wipo

Dato : 13-08-03 23:20

nej men tag kontakt til skorstensfejeren INDEN du går igang ang. målene ( afstand til brandbart matriale, vægge møbler spær osv.)

Kommentar
Fra : wipo

Dato : 13-08-03 23:26

jeg er så skråsikker fordi jeg selv skal igang med en her i week-enden

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 13-08-03 23:28

Tak for svaret wipo.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-08-03 09:33

Wipo er helt på rette spor.

Billigste brændeovn i nærheden af hvor jeg bor er en firkantet Vestfire i Silvan med støbejernslåge og -rist. Glas i lågen, konvektion.

Pris set i silvan 2995,- på bud.

Den kører erfaringsmæssigt rigtig rigtig godt, og er rimelig nemt at styre. Du har en meget god fornemmelse med hvordan den brænder, idet lågen soder til hvis du kniber den for meget.

At skorstenene er dyrere skyldes antagelig at de er mere bøvlede at fremstille. Samtidig er de ikke slagvaren - det er brændeovnen - derfor er der antagelig temmelig meget gyngerne og karrussellen i priserne på den slags. Ihvertfald er røgrørs-prisen i trælasterne ren og skær røveri.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 14-08-03 12:59

Nu har jeg decra tag, når nu skorstenen skal op i gennem taget skal der jo fjernes en teglsten, men hvad med bagefter, hvad skal der så rundt om røret, en speciel sten eller bly?, eller hur?

Kommentar
Fra : wipo

Dato : 14-08-03 13:26

hej igen
på vores skorsten er der et rør der bliver sat på taget med blyafdækning
mit tag er etanit,så blyet bare skal bankes i form, så det følger tagpladerne
rørets mål er alt efter hældningen på dit tag