/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
bøjle på tænderne (19 år)
Fra : beckski
Vist : 1340 gange
50 point
Dato : 13-08-03 13:14

jeg har skæve fortænder...
kan man få lagt en bøjle bag på tænderne og dermed få dem rettet ?

Kommentar
Fra : Thorendal

Dato : 13-08-03 13:23

Det kan jeg ikke forestille mig, at man ikke kan. Jeg har i hvert fald selv haft bøjle bag på tænderne for mange år siden.

Du skal blot være opmærksom på:
- gratis tandregulering ophører når du fylder 18 år, hvis ikke behandlingen er påbegyndt før man fylder 18 og ikke er afbrudt.
- tandregulering bliver mere besværligt og medfører "dårligere" resultater, når man er stoppet med at vokse. Det gør de fleste vist omkring 15/16 års alderen. Det vil ligeledes sige, at bøjlen skal sidde i længere tid, da det tager længere tid at flytte på tænderne.

Held og lykke

/Thorendal

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 13-08-03 15:30

godt svar !! måske er der en tandlæge iblandt os ???

18års reglen kender jeg udmærket, og det er da også udelukkende kosmetiske grunde.

Kommentar
Fra : Thorendal

Dato : 13-08-03 16:02

Ha ha, nej, blot sidder der en bag denne skærm, der har haft samtlige slags tandbøjler igennem 10 år. Og jeg har fået taget så mange røntgenbilleder af mine hænder (det får man får at følge med i, hvor langt man er i vokseprocessen) - og så er jeg vist bare en nysgerrig sjæl, der spørger meget.

Kommentar
Fra : lillia

Dato : 13-08-03 17:30

haha ja det med bøjlen kender jeg vist nok til har selv gået med togskinner i 5-6 år så jo og samt en kæbeopration, oven i købet..
det med bøjlen bag på tænderne tror jeg ikke rigtig på, kan lade sig gøre men efter jeg har afsluttet min behandling har jeg fået en tråd bag på min fortænder i under munden og en ganebjøle som jeg sakl bruge for at holde tænderne på plads så jeg tror jeg bliver nød til at skuffe dig ang. det med bøjlen, du skal nok have skinne på. og det er bestemt ikke rart, skal jeg lige hilse at sige...!! men ellers spørg din tandlæge til råds...!
knus lillia

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 13-08-03 20:48

Hej Beckski

Du kan prøve at kikke lidt på denne adr.http://www.tandregulering.dk/frame.htm
her er der en del oplysninger om tandstillingsfejl og bøjler af forskellig art.

Jeg håber du kan finde svar på dit spørgsmål på denne side.

Knus fra Rita

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 14-08-03 23:11

>>> lillespir!!!
besvar lige mit spørgsmål i stedet for at jeg selv skal rode med at søge i flere forskellige sider!!
tak

Kommentar
Fra : lillia

Dato : 15-08-03 05:16

beckski...jeg er nu sikker på at lillespir, kun gjore det i en god mening, og ikke for at du skulle føle dig fornærmet, det er sommetider det er nemmest når folk slev finder det som de skal bruge og det er som regl derfor derfor at der bliver sat links ind, nu kender jeg selv til det med bøjler men er ikke ekspert inden for det område, men er du ikke tilfreds med de svar du kan få så søg en tandlæge de kan hjælpe dig...men eftersom du er over 18 har du vist en meget stor egen betaling, men hvis du nu gad at give dig tid til at kigge nærmer på den side står der nu også noget om hvordan og hvorledes med betaling for voksende over 18...!
Siden er ellers meget nem at finde rundt i, jeg syntes du skulle give den en chance, og så kan du også se om der er mulighed for lige netop den type bøjle du søger....!

Lillia

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 15-08-03 09:36

jeg har bare det princip:
kandu = kan du hjælpe mig .....

så gider jeg ikke selv finde svaret på 1-5 forskellige links....

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 15-08-03 15:28

Hej Beckski.

Så kan jeg kun konstaterer at du IKKE har brug for viden.

Hilsen Rita

Kommentar
Fra : SuperMary

Dato : 15-10-03 23:22

Skal ha' bøjle på om nogle måneder... Er ikke fyldt 18 endnu, men kan det passe at skoletandlæger ikke vil lave plasticskinner i stedet for de metal-nogen...? Heller ikke hvis man kan betale sig fra det??

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 16-10-03 09:34

ja... det tror jeg da
og der er ingen selvbetaling i skoletandplejen

Kommentar
Fra : lillia

Dato : 16-10-03 15:31

supermary..

jeg har endnu ikke set dem med plastik herhjemme, men prøv at forhør dig, men du skal ikke regne med noget da det er skoletandplejen, men mulig vis ved en alm. tandlæge men tør ikke love noget...

jeg har også selv haft togskinner på for nogle år siden, men det var dem i metal og det fik jeg lavet på tandlæge højskolen i århus..og der brugte det metalskinner...

lillia..

ps: held og lykke med det...

Kommentar
Fra : lillia

Dato : 16-10-03 15:32

supermary..

jeg har endnu ikke set dem med plastik herhjemme, men prøv at forhør dig, men du skal ikke regne med noget da det er skoletandplejen, men mulig vis ved en alm. tandlæge men tør ikke love noget...

jeg har også selv haft togskinner på for nogle år siden, men det var dem i metal og det fik jeg lavet på tandlæge højskolen i århus..og der brugte det metalskinner...

lillia..

ps: held og lykke med det...

Kommentar
Fra : SuperMary

Dato : 20-10-03 22:53

Mange tak for svarene!!

Er der nogle af jer der ved, om skoletandlægerne bruger indvendige bøjler?
Eller om det overhovedet er noget man kan få herhjemme?

På forhånd 1000 tak!!

Kommentar
Fra : I.Bechmann

Dato : 27-11-03 11:10

Hej.
Når man skal ha' bøjle på tænderne skal man være være motiveret til det!
Man kan sagtens få rettet tænder selvom man er holdt op med at vokse med et meget pænt resultat - det vil bare ta' noget længere tid, knoglerne i gummen ikke vokser mere. Men tænderne bliver ved med at flytte sig hele livet, og ved at bruge en bøjle fremskynder man denne proces.
Indvendig bøjle.... Det afhænger jo af hvor tænderne skal flyttes hen... hvis man fx har et overbid hjælper det jo ikke noget at sætte bøjlen bag på tænderne - det kommer de ikke længere ind i munden af.
Børnetandplejen bruger de materialer der er de bedste det er der ingen tvivl om og jeg syntes ikke at man skal ha' så travlt med om bøjlen er af gennemsigtigt materiale eller ej - vil man ha' dem rettet eller vil man ikke?? Igen - man skal være motiveret.

I.B