/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Nyt hus med el. uden udhæng
Fra : claussc
Vist : 4024 gange
100 point
Dato : 13-08-03 11:39

Vi er netop i en fase hvor vi skal tage stilling til hvilket hus vi ønsker os. I den forbindelse bygges mange nye huse uden nogen form for udhæng. Er det et rent kosmetisk spørgsmål eller vinder vi noget ved at vælge et hus med udhæng (evt. over terasse) eller et hus uden udhæng?

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 13-08-03 11:45

For mig er det absolut mest kosmetisk (det kan være flot på huse med gammel stil, mens jeg personligt synes, det er temmeligt grimt på mange af de nye huse - smag og behag er jo forskellig). Økonomisk set er det en vurdering af, om du "dropper udhænget" (billigere) eller øger husets areal med udhængets størrelse (dyrere).

Men ellers må man jo sige, at det, som du også vinder, er vedligeholdelse af udhæng: Det er altid træls at skulle male opad. Meget kan dog dispenseres i det henseende ved at bruge et lidt dyrere (og flottere) udhæng, nemlig høvlede, tryk.imp. brædder.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-08-03 11:50

En murerbekendt har sagt til mig at husets facade absolut har rigtig rigtig godt af et godt udhæng. Endvidere har jeg da selv glæde af udhænget, idet mit virker som det dejligste udvendige solafskærmning når det er sommer, og lader solen komme ind ved lavere solhøjder.

Jeg vil helst have udhæng.

Kommentar
Fra : lisberg.johansen

Dato : 13-08-03 13:06

Lige som 3773 vil jeg også helst have udhæng. Det giver mange gode læ-sider og gode steder at sidde. Udhæng kan give voldsomt meget træ som skal males. Min erfaring gennem fem år er imidlertid, at det, som hænger i ly for solen skal males meget sjældent.
Alt ialt mener jeg, at udhæng er mere økonomisk, end alle de hjemmekonstruerede overdækninger folk efterfølgende selv laver.
MVH

Accepteret svar
Fra : zxy

Modtaget 100 point
Dato : 13-08-03 14:09

Et godt udhæng er ofte ensbetydende med et godt udtræk I forhold til huse med udhæng er det forbløffende mange uden udhæng, som døjer med fugtproblemer i murvæk og tagkonstruktion. Problemerne skyldes i langt de fleste tilfælde manglende vedligeholdelse. Sat på spidsen kan huse med uden udhæng siges at være langt mere følsomme over for manglende vedligeholdelse. Får du hurtigt rettet eventuelle mangler er forskellen ikke stor.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-08-03 14:17

Enig med zxy, men mit hus er også kalket. Og der betyder det virkelig meget at du har udhæng.

Godkendelse af svar
Fra : claussc

Dato : 14-08-03 11:27

Tak for svaret zxy.