/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Golf V6, år 2000
Fra : 4motion
Vist : 441 gange
100 point
Dato : 13-08-03 09:54

Skal til at skifte lidt olie og har to spørgsmål:

1) Bundpladen kan vel bare skrues af, så man kommer frem til bundproppen ?
2) Oliefilteret er ikke den sædvanlige slags: Her skifter man en filterindsats - kræver det specielt værktøj

Rart at vide inden jeg bestiller til på liften at vide, hvad jeg skal have med i værktøjskassen.

Desværre ikke flere points end 20, men jeg er taknemmelig for hurtigt svar.

Kommentar
Fra : 1607

Dato : 13-08-03 11:12

er du dum eller hva?

Kommentar
Fra : 4motion

Dato : 13-08-03 11:16

...hvad fanden mener du ? Hvis du skal være mindre begavet at høre på, kan du så ikke finde et andet sted at være det eller uddybe, hvad du ikke forstår ved mit spørgsmål ?!

Kommentar
Fra : Olemanu6666

Dato : 13-08-03 15:18

Flot 1607

En virkelig intelligent kommentar til et spørgsmål !

Hvis du ikke har noget relevant at videregive kan du så ikke lukke r...n, og finde et andet sted at ytre dine meninger !

Kommentar
Fra : 4motion

Dato : 16-08-03 10:18

Tak til Olemanu.

Mit spørgsmål er fortsat ubesvaret. Og jeg har et lille tillægsspg.

Hvis jeg kigger ned i motorrummet, kan jeg ikke se, hvor filteret sidder (som sagt skal der åbenbart kun skiftes indsats.) Bundbeklædningen skal af ligesom beklædningen øverst, men herfra er det ret utydeligt, hvor f...... det skide filter burde sidde. Jeg er vant til at det er en lille cylinderformet dåse, som sidder forrest på blokken. Blot ikke på V6'eren ?!

Nogen tips. Eller findes der en manual/oversigt på nettet.

Accepteret svar
Fra : geu

Modtaget 100 point
Dato : 17-08-03 09:11

Helt klar vil det være nemmest, at du lige smutter forbi en VW mekaniker, og går ind på værkstedet og høre ham. Han kan jo lige komme med et par trix hvis det er nødvendig. Hvis han ikke vil er han en dum mand.

Kommentar
Fra : 4motion

Dato : 22-08-03 15:02

Tak for kommentarer. Jeg har fået det gjort og kan nu sige, at det er nemt, når man tager det i den rigtige rækkefølge:

Jeg vil lige kommentere resultatet, hvis andre har samme ide til at skifte olie på denne model 1J1/Golf IV med V6-motor.

1) Bundpladen er forankret med to bolte foran og tre bagved. Sidebeklædning er skruet fast med alm. stjerneskruer.
2) Sidebeklædningen til bundpladen er af plast og skubbes ud i siderne, inden man kan pladen helt af. Pas på gummimanchetterne til holderne. Pladen er forstærket med profilstål foran og er tung. pas på.
3) Bundskruen hvorfra man tapper sidder bagudvendt. Regn med at olien løber ud i en bue på 30 cm bagud.
4) Oliefilteret er af den type, man skifter indsatsen på. (få specialværktøj og hør eventuelt VW, ellers kan det drille meget) Selve filteret er af plastic og derfor må man ikke bruge kræfter til at skrue den løs.
5) Skift indsatsen ved at komme den i holderen (som er den del, du har skruet af) Studsen skal vende opad og den takkede ring skal falde i hak i holderen. Sæt filteret på igen.
6) Bundskruen er en alu-bolt med fast pakning. Den skal skiftes.
7) Fyld olien på og kontroler, at alt er tæt. Brug kun Long-Life olien, hvis din moter er udstyret med det i forvejen. Ellers kan det give problemer. Se manualen for specifikationer og køb kun kvalitetsolie med VW-spec. Der er ingenting sparet på den type biler med en billig olie.
8) Bundpladen vippes først på de ½ fastgjorte bolte/holdere (husk gummimanchetterne skal vende rigtigt) bagtil, så er det nemt at arbejde med en hånd fri, når du kan støtte dem på holderne. Skru boltene fast foran og bagved og sæt sidebeklædningen på plads. skru skruer i til sidebeklædningen og færdig her.
9) Check oliestanden for en sikkerheds skyld næste gang du tanker benzin.
10) skriv km-tal og marker det i din bog (servicebog, hvis du vil...)

Godkendelse af svar
Fra : 4motion

Dato : 22-08-03 15:07

Tak for svaret geu.

Som sagt var det en fagkyndig, der skulle til for at forklare, hvad der gøres. Det er jo blevet meget kompakt og indviklet på nye biler - omvendt gider jeg ikke køre til service "bare" for noget så simpelt som Olieskift. Nu er det gjort og andre med lignende bilerne skal da også opmuntres til at prøve det. Det har alt i alt "kun" været ca. 800-900 billigere end hos VW med samme olie, men det var en fornøjelse at lave det.

/R

Kommentar
Fra : geu

Dato : 22-08-03 15:44

Det var så lidt, er glad for at kunne hjælpe.
Det der er sparet er jo tjent, og kan bruges på noget andet. Der er rigtig mange ting man selv kan lave, hvis ens hænder vender rigtig. Og det er jo en fed bil du har dig der, så pas godt på den.