/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Disk I/O-fejl
Fra : Kloffer
Vist : 545 gange
50 point
Dato : 12-08-03 20:40

Jeg var nok dum at forsøge at installere win98 parallelt med winXP.
Nu får jeg under opstart meddelelsen: Ugyldig systemdisk, Disk I/O-fejl, Skift disk og tryk på en tast....

Men intet vil lykkes. Kun Boot failure når jeg forsøger mig med WinXP-cden.
Hvordan kommer jeg videre ?

Vh Kloffer

Accepteret svar
Fra : frp8

Modtaget 60 point
Dato : 12-08-03 21:23

Hej Kloffer

Hvis du ikke kan boot fra din cd er det nok fordi din bios opsætning står så den prøver at boot fra harddisken først, rette din boot rækkefølge i din bios opsætning (tryk på [Del] ved opstart eller [F1] eller [F2] eller [F10] afhænig af hvilke mærke din maskiner er)

Hvis du har mulighed for at boot fra cd, så indsæt din XP cd og boot fra denne, lav en installation oven i den orginale, hvis den virker lige som W2K, så vil den finde den gamle installation af XP og spørge om den skal repareres, svar ja.

Det der er sket er at din partision tabel er ændret, den kan også rettes med en diskeditor fra en bootdisk (Kræv du kender til hvordan din/dinne harddisk er partisioneret). Bootdisk kan hentes på www.bootdisk.com og diskeditor på www.tucows.dk

mvh.
Flemming

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 12-08-03 21:37

hej kloffer

først i med en bootdiskette
kør fdisk (du skal bruge to partitions eller to harddiske du kan nemmelig ikke inst. to styresystemer på en partition)
2 : formater en partition med fat32
3 : installer win 98
4 : installer winxp på den anden partition/hd (den formaterer selv og laver multiboot så du kan vælge hvad du vil starte)
og husk nu lige at win98 ikke kan læse et ntfs drev

mvh EXTERMINATOR

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-08-03 22:45

Har du lagt Xp og '98 i hver sin partition, eller hvordan har du gjort.
Kan du boote fra diskettedrev.
Har du win 98 start/bootdiskette.
Har du noget vigtigt på comp.
Lad os lige høre hvad du har lavet.
Emesen.

Kommentar
Fra : Kloffer

Dato : 12-08-03 23:55

Svar til emesen:
Jeg nåede ikke længere end at win98 meddeler at der er få lidt harddiskplads til installation.
Derefter kan jeg lukke længere starte winxp op. (Jeg kan boote fra win98 CDen - men stadig for lidt plads til installation)
Jeg har ikke forsøgt at boote fra winxp-bootdisketter, da jeg ikke kan finde dem og altså nu vil forsøge at lave nye (6 stk) og forsøge det.
Min bios er sat op til at boote fra CD, men det er på dette forsøg jeg får "Ugyldig systemdisk" - "Disk I/O-fejl".
Vh Kloffer

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-08-03 00:01

Det lyder som om det er fordi din XP ikke er bootable og der for skal bruge disketter.
Emesen.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 13-08-03 00:42

Er alle WIN-XP cd'er ikke bootable?.... Måske bare et spørgsmål om en ny "Original"

Kommentar
Fra : Kloffer

Dato : 13-08-03 09:33

Nej mine winxp er ikke bootable - en ualmindelig vellignende og dyr kopi købt i udlandet af naivitet - er de ikke bootable fordi det er en kopi ? Derimod kan jeg (næsten) boote fra en win98-startdiskette - men havner i en dos-prompt (D:)- og der kan ikke læses fra C-drevet - det er velsagtens stadig et XP-filsystem.
Kan jeg forvente at kunne åbne Winxp ved at boote fra de 6 winxp-disketter jeg nu laver ?

Tak for jeres interesse!
I skal blive behørigt orienteret om forløbet.

Vh Kloffer

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-08-03 10:57

Hvis du bruger en '95 start diskette, så kan du måske starte din '98 derfra.
Det kan være fordi du har en ældre CD-rom læser.
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : Kloffer

Dato : 13-08-03 17:56

Tak for svaret frp8.
Alle havde fortjent lidt points for engageret deltagelse i mit problem.
Flemming var hurtigst og satte mig igang med at lave bootdisketter som bragte tilbage i WinXP og gac mig mulighed for
at slette det nye minidrev med win98, således at jeg atter kan starte i WinXP.
Og starte forfra med mere korrekt installation af parallel Win98.
Vh Ebbe