/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Støj fra gearkasse.
Fra : lundefar
Vist : 1229 gange
20 point
Dato : 12-08-03 17:15

Hejsa.

Jeg har en kammerat der kører i en Toyota Corolla fra '89. Problemet med hans gearkasse er at den begynder at støje ad h...... til, når den bliver varm. Det er kun i 4 og 5 gear. Det er en hylelyd. Som om der ikke var skråtskårne tænder i de to gear. Så længe gearkassen er kold er der ingen problemer og den synkroniserer uden problemer i alle gear. Hvis nogen kender et trick til at få den til at støje lidt mindre, ville det bare være perfekt. Olien er skiftet til GX80 mobil1 og det har ikke rigtig hjulpet. Måske én kender et helt andet oliemærke der hjælper?

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 12-08-03 17:41

Hej,
Den slags støj kan ikke løses med gearolie, hvorfor tror alle mennesker, at alting er bare lige . Find en god autoophugger og få fat i en 'ny' gearkasse. Det kan sikkert blive svært, da der ikke er ret mange Toyota'er som går til ophugning. . . det kører jo bare lige til det sidste suk ikk'
mvh ole

Kommentar
Fra : phg1

Dato : 12-08-03 21:12

jeg tror desvære også på olarsens diagnose det lyder som lejerne i højgearsaklen er slidte.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 12-08-03 21:20

Det er hovdelejerne der er slidt op, hvis det er galt er kassen også gået til. Nye lejer og 5 gear for det er med garenti slidt, kan ses ved at din gear stang vipper frem og tilbage, når du slipper gassen og giver gas. VH Toyota teknikker.

Kommentar
Fra : lundefar

Dato : 12-08-03 22:51

Hvis det er lejerne, hvorfor er det så kun i 4 og 5 gear? Hvis det var lejerne, ville det så ikke være i alle gearene at den støjede? Uanset hvor langt bilen bliver kørt ud i 3 gear, begynder den ikke at støje, men så snart den bliver lagt i 4 eller 5, ja så er den der! Også i 4 og 5 ved lav hastighed. Som om at der er ligeskårne tænder i de to gear. Findes der slet ikke noget olie der er tykkere? Det er jo først når den er rigtig varm.

Accepteret svar
Fra : olarsen

Modtaget 20 point
Dato : 12-08-03 23:20

Nogle mennesker vil bare ikke høre efter hvad der bliver sagt. Jeg havde en gang en VW boble, den støjede også først når den kom i 4. gear, så blev den jo belastet. Min VW mekaniker fortalte mig, at det var højgearakslen/-lejerne som var slidte. . . altså igen det nytter ikke at hælde tykkere olie på, selv om det dæmper støjen så fjerner det ikke sliddet. Hvis nu f.eks. din olietrykslampe begyndte at lyse, ville du så fjerne ledningen fra olietrykskontakten for at løse problemet? Got my point?

mvh ole

Godkendelse af svar
Fra : lundefar

Dato : 14-08-03 16:11

Der fik jeg sgu godt nok tørt på hva? Nå men Du får de 20 point.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 14-08-03 17:22

Jeg takker ærbødigst, du kan jo altid komme forbi og få en øl!