/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
HFI relæ slår fra med jævne mellemrum
Fra : kenneth24
Vist : 15675 gange
20 point
Dato : 12-08-03 13:37

Jeg har et IHC anlæg i mit hus. Jeg har i den sidste uges tid oplevet at HFI relæet slår fra 1-2 gange om dagen. Jeg kan ikke finde kilden !! Jeg har prøvet efterhånden at koble de forskellige grupper fra, men nogen grupper hvor køleskab bla. sider kan jeg ikke koble fra.

Det samme med kloakpumpen ! Jeg har prøvet at aktivere pumpen på dens kontakt ude ved pumpebrønden, men relæet slår ikke fra !!

Er der nogen som har en god idé til hvad der kan være sket.

Jeg vil i eftermiddag, prøve at flytte køleskabet over på en anden gruppe, og se om problemet flytter med, men jeg er åben for alle gode forslag ...

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 12-08-03 13:41

Hej Kenneth
Jeg vil nok lade en elektrikker se på problemet. HFI'en er installeret for din sikkerhed, så lad være med selv at pille ved installationen. At tjekke køleskab, pumper osv. er i orden, men hold dig fra alt det "farlige".
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : kenneth24

Dato : 12-08-03 13:44

Hej Søren

Jeg skal love for at det er nogle hurtige svar man kan få herinde. Selvfølgelig roder jeg ikke meget noget farligt. Når jeg siger at jeg vil flytte køleskabet over på en anden gruppe, mener jeg: At jeg trækker en forlængerledning til et andet stik jeg ved kører på en anden gruppe....

Tak for din omsorg !!

/Kenneth

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 12-08-03 13:49

Hej Kenneth
OK! Jeg blev helt nervøs
Du skal nok se at problemet ligger i din kloakpumpe, tætninger eller pakdåse. Derfor kommer og går problemet men med tiden vil det blive mere hyppigt da lækagen bliver værre - det er al'tid det mest "kedlige" som er årsagen.
Din fejlsøgning efter udelukkelsesmetoden er helt i top... bare klø på
Søren

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 30 point
Dato : 12-08-03 14:41

Hej Kenneth

Der er reelt 2 muligheder vedrørende dit problem: Den ene er, at du rent faktisk har en overgang til jord (hvorfor HFI relæet skal slå fra) - den anden er, at dit relæ er lidt for følsomt. Som gammel elektriker kan jeg sige, at det er faktisk set. Det betyder, at relæet kan slå fra ved elektriske spændinger, som f.eks. tordenvejr.

Hvis du har overgang til jord, vil jeg vove den påstand, at der i 98% af alle tilfælde er vand eller fugt involveret. Det betyder, at du har en svaghed et eller andet sted, hvor vand / fugt / dug kan trænge ind. Som du selv skriver, kunne det være et køleskab, hvor fugten er trængt ind i det elektriske - det er dog sjældent.

Personligt ville jeg koncentrere mig om vaskemaskine, opvaskemaskine indendørs samt udv. lamper, pumper, følere osv.

Udelukkelsesmetoden er en god metode, men når du ligger på "marginalen (det ikke slår konstant fra), kan den kræve meget tålmodighed - og i øvrigt en risiko for, at det forvinder igen for så senere at dukke op igen, hvis problemet "udtørrer".

Gå en tur rundt om dit hus - check om der måtte være revnede lamper/dåser eller lignende.

Ellers kontakt din elektriker. Slår det fra et par gange om ugen, bør det være rimeligt målbart - og er det det, tager det faktisk ikke meget mere end en time eller to for den rette mand med en megger.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 12-08-03 14:42

Hvad vil du opnå ved at flytte køleskabet på en anden gruppe? Du skal i hvertfald sikre dig, at det så ikke er på samme HFI-relæ.

Kloakpumpe: Kan det være kondansvand i dåsen med relæet?

IHC-anlægget: Kan der være en eller anden komponent, der er jordforbundet, som eventuelt aflader til jord. - Er det efter at du har fået dette anlæg installeret, at dit bøvl er kommet?

Har du mulighed for at flytte een installation ad gangen på et andet og selvstændig HFI-relæ? - For hermed at finde gruppen der fejler. For du har nok ikke mulighed for at afbryde en grupe i længere tid - Det er rigtig træls, at det kun er periodisk.

//Knud

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-08-03 16:22

Hvis du har et HFI-relæ så skift det til HPFI (elektriker)
Et fejlstrøms-relæ (HFI) måler den strøm der "går" forkert (til jord).
Et apparat kan have en meget lille fejlstrøm uden at der sker noget ved det.
Men hvis mange apparater har en lille fejlstrøm kan den samlede fejlstrøm forårsage at dit (HFI) falder ud. En elektriker bør kunne finde den eller de fejl.
Evt. kan der monteres to HPFI-relæer som deler huset op.
Emesen.

Kommentar
Fra : bodanis

Dato : 12-08-03 16:28

Hej kenneth 24
Jeg er elektrikker og har mange års erfaring. Jeg kan kun give erling-l ret. Men har du udestue? Det kan nemt være der at der er kommet fugt, ligesom i en evt kontakt i en carport/garage. Skyldes problemet evt tordenvejr, kan du få en elektrikker til at udskifte dit HFI, med et HPFI, det skulle løse problemet. Ellers er jeg sikker på at en elektrikker med en megger (isolationsmåleapperat), kan finde fejlen i løbet af kort tid. Men det lyder som om at du har gjort det rigtige, for at stedfeste fejlen, at slukke for alle grupper, når relæet er slået fra, og derefter indkoble dem en efter en.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 12-08-03 16:38

Må det være tilladt at give et lille besyv med? Brug af en megger i en moderne installation skal gøres med varsomhed, men det ved en rigtig elektriker. Det er ikke al elektronik som tåler 1000 V.

mvh ole

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-08-03 17:29

1. slå hfi-relæet ud når du gør en bestemt handling?
2. eller sker det lige pludselig ( kølerskabe, fryser, pumper, fyr, mm.) "køre ikke hele tid med starter op med jævne mellemrum"
3. køre ihc'en med entervalg progarm dvs. tænder noget på tid?
4. afprøv evt.undendørslyset /pir-føgler?
5. de grupper du har slukket. slår hfi 'et stadigvæk fra?

Kommentar
Fra : Sveda

Dato : 12-08-03 18:13

Uha mange indlæg , rådene er alle gode.
jeg har kun et par tilføjelser.
moderne isolations prøveapparater er test spændingen justerbar fra 220v til 1000 volt, tester man i 220 volt området
burde elektroniken ikke tage skade.
dit problem er periodisk, det er derfor ikke sikker det er målbart- idet det jo ikke er sikker at den fejlbehæftede del er
tændt i måleøjeblikket.
det er altid en god ide at udelukke/indkredse hvad der kører i fejl øjeblikket. som beskrevet af rotw
endelig kan det være et defekt hpfi ( hfi) relæ eller simpelt hen en forældet model der ikke tager højde for den lille lækstrøm der er i PC ere og andre elektroniske apparater.
Ganske som Emmesen og badanis foreslår er det en god ide at få et gammelt HFI udskiftet til et moderne HPFI
Fejlen kan også være i installationen, hvor fejlen ligger omkring fejlstrømsrelæets grænseværdi og derfor kun periodisk udkobler, i så fald er det helt sikkert målbart.
Held og Lykke
Sveda

Kommentar
Fra : kenneth24

Dato : 13-08-03 09:30

Det var en ordentlig mængde forslag og jeg tror Erling kommer nærmest målet. Huset er kun 3 år gammelt og dermed på el-installationen også være ny !

Men nu har jeg haft fat i en elektriker og han peger også på el-apparater hvor der er vand involveret. Men for at gøre en lang historie kort, så har jeg fået en elektriker til at kigge på problemet.

Idag kom jeg jo for sent op, fordi strømmen gik og så døde min clockradio. Så det kostede lige en time ekstra i sengen...

Men jeg lukker sagen, og giver Erling pointene, fordi han var den første som faktisk kom rigtig tæt på løsningen, som min elektriker også mente det kunne være...

Tak til jer alle !

Godkendelse af svar
Fra : kenneth24

Dato : 13-08-03 09:30

Tak for svaret erling_l. Samme svar som min elektriker....