/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Guleplader vs. flere sæder til udlandet
Fra : jbg
Vist : 1829 gange
200 point
Dato : 12-08-03 00:42

Har netop købt en Rav4 på gule plader. Men hvad er reglerne for antal sæder i en gulplade bil i udlandet (Sverige)? Må man sætte ekstra sæder i, sålænge man holder sig uden for landets grænser?
MVH JBG

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 12-08-03 01:41

Jeg kender ikke din bil, men hvis den er godkendt til flere sæder, såfremt den er indregistreret normalt, er der ikke noget rent sikkerhedsmæssigt / registreringsmæssigt, der forhindrer det. Jeg har kigget på mange iinternetsider, og tilbagemeldingen er hver gang, at ændringer af en bil / flere personer i (i udlandet) ikke giver sikkerhedsmæssige problemer: Gule plader er alene en skattemæssig ting.

Til gengæld er det nok værd at overveje de skattemæssige konsekvenser. Du har jo bilen på gule plader for at spare noget i skat / afgift. Specielt hvis din forespørgsel gælder privatkørsel, kan du få voldsomme problemer (forudsat det opdages), idet du tilsyneladende kan blive opkrævet den sparede afgift + bøde.

Kører du derimod rent virksomhedsmæssigt i den - men sætter flere sæder i i udlandet, tror jeg ikke umiddelbart, at du kan komme i klemme. Men det er et marginalt spørgsmål, og personligt ville jeg ganske enkelt ringe eller skrive til skattevæsenet og bede dem om et klart svar, ingen du pludselig befinder dig midt i et fortolkningsspørgsmål, hvor du trods alt er den svage part.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 12-08-03 09:04

Hej JBG.

Jeg vil lige sige, at du lige skal være opmærksom på, at der kan blive bøvl med forsikringen, hvis uheldet skulle være ude og at nogle af de passagere der sidder på bagsædet kommer til skade. Det er jo ikke lovligt at have sæder bag i - men jeg ved godt at der er mange der gør det, når de tager til udlandet. Men check lige forsikringsselskabet, hvordan de forholder sig til dette - så der ikke kommer grimme overraskelser.

Med venlig hilsen
Ruder4

Kommentar
Fra : jbg

Dato : 12-08-03 09:35

Til erling_l:
Den bruges kun til privat brug. MHT sæderne er det ulovligt (afgiftsmæsigt) med flere sæder i sålænge det KUN er i udlandet de er monteret?

Accepteret svar
Fra : geu

Modtaget 200 point
Dato : 29-10-03 21:48

Det er kun ulovligt i følge dansk lov... (afgiftsmæsigt) Der er også lige det at du ikke kan få erstatte personskade, på dem der sidder på de "ulovlige" sæder. Det eneste du skal huske er at have seler i til dem der sideder i bag, da din Rav4 er typegodkendt med seler i bag når du har sæder i bag. Det er også næste kun os dansker der kan få Rav4 med 2 sæder.

Godkendelse af svar
Fra : jbg

Dato : 07-01-04 22:51

Tak for svaret geu.

Kommentar
Fra : underdoze

Dato : 02-02-04 18:59

Jeg har lige investeret i en RAV4 2.0 på gule plader (model 2004) med luksuspakke.
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor du har fået dine bagsæder fra. Jeg har ikke fået bagsæder ved leveringen, og forhandleren gjorde mig opmærksom på at modeller beregnet på det danske marked som gulplader slet ikke får installeret bagsæderne......i modsætning til f.eks Landcruiseren.

Kommentar
Fra : jbg

Dato : 02-02-04 21:26

Til underdoze
Jeg har ikke fået sæderne med, men forventer at man kan købe dem "løse"!

Kommentar
Fra : geu

Dato : 02-02-04 21:58

Toyota kan da skaffe dem, men det er et spørgsmål om pris.
Der er også andre dørbeklædninger på de bagerst døre hvor meget der er fjernet inde i døren ved jeg ikke. Men det er ikke sikkert der er dør åbner indvendig i døren. Rudehejs skulle stadig være der.

Kommentar
Fra : underdoze

Dato : 03-02-04 17:27

Tak geu...og ja, alt er vel i sidste ende et spørgsmål om den forbandede pris! - Måske jeg blot skulle tage turen til Silvan og hente mig et par billige blomstrede havestole til varerummet istedet.....