/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Bruger uden rettigheder..?
Fra : lynge2
Vist : 314 gange
100 point
Dato : 11-08-03 23:30

hi... Jeg vil gerne oprette en bruger der ikke har andre rettigheder end at afspille mp3 filer i winamp...
Jeg har opretter en bruger som er medlem af gæst-gruppen. Men så kan brugeren stadig "rode rundt" i hele pc'en
Så er der en der kan fortælle mig hvordan man kan fjerne alle ikonerne (bla. denne computer, meuen start.. osv), så der er så lidt tilbage som muligt. Der skal kun lige være adgang til winamp. Hvis det da kan lade sig gøre...???

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-08-03 23:37

Hvis du vil sikre dig helt, kan du med Partition Magic oprette en partition hvor du lægger et styresystem med adgangskontrol ved boot, så din "gæst" kun kan komme til denne partition.
Emesen.

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 11-08-03 23:38

tja, det kommer an på hvilket windows du kører med....

Kommentar
Fra : lynge2

Dato : 11-08-03 23:43

jeg køre win 2000

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 11-08-03 23:50

Hej igen lynge2.

Det er slet ikke så kompliceret med w2k. Det er bare at oprette en bruger som du allerede har gjort... derefter sætter du bare permissions på din(e) harddiske, så den pågældende bruger f.eks kun kan læse fra c:\program files\winamp og c:\mp3

mvh. JudAs.J.LAiR.P

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 11-08-03 23:59

f.eks med dit c-drev:
gå ind i denne computer.
højreklik på c -> egenskaber
vælg fanen som hedder sikkerhed.

Her vil være en liste over de forskellige brugere på systemet. Tryk på den bruger du ønsker at ændre rettigheder for og klik derefter i de ønskede indstillinger...

Herefter er det bare at gentage de samme trin hvis du ønsker at ændre rettighederne til noget andet på nogle andre mapper...

så enkelt kan det gøres....

hvis du herudover ønsker at fjerne "denne computer", "my documents" osv kan dette gøres på følgende måde:
start -> kør
regedit
tryk ok
gå til: HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\
find {20D04FE0-3AEA-1069-A2D8-08002B30309D}
og så er det bare at ændre dens value til 1...

du kan fjerne flere ting endnu... bare skriv, hvis du vil have flere muligheder....

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 12-08-03 00:00

btw,
ovenstående er kun for at fjerne "denne computer"

mvh
JudAs.J.LAiR.P

Kommentar
Fra : lynge2

Dato : 12-08-03 00:03

oki.... jeg prøver lige...

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 12-08-03 00:09

vær ekstra opmærksom på at du ikke ændrer nøglen som ligger under HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\

Hvis du ændrer denne vil "denne computer" forsvinde for ALLE brugere på systemet....

mvh
JudAs.J.LAiR.P

Kommentar
Fra : lynge2

Dato : 12-08-03 00:21

hmm.... jeg går i stå efter denne linie
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\

hvordan finder du så {20D04FE0-3AEA-1069-A2D8-08002B30309D} ??? den står da ikke under policies..??

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 12-08-03 00:24

hvis den ikke er der skal du bare oprette den...

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 12-08-03 00:27

højreklik -> ny -> DWORD
så er det bare at skrive: {20D04FE0-3AEA-1069-A2D8-08002B30309D}
herefter dbl klikker du på den og skriver 1

vupti

Accepteret svar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Modtaget 110 point
Dato : 12-08-03 00:28

du skal nok lige logge af og på igen før det virker...

mvh
JudAs.J.LAiR.P

Godkendelse af svar
Fra : lynge2

Dato : 12-08-03 00:39

Tak for svaret JudAs.J.LAiR.P.

jeg er statig ikke helt med... men jeg prøver... ellers vender jeg frygtelig tilbage ...

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 12-08-03 00:57

okay, du skal være velkommen.... Vil selvfølgelig hjælpe dig så godt jeg kan, ellers kan jeg kontaktes via msn på judas_post@hotmail.com <----- kun til msn da, jeg bliver spammet for vildt af pr0n på den adresse....

mvh
JudAs.J.LAiR.P