/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
"Tagpap" hvordan??
Fra : mezz
Vist : 3727 gange
65 point
Dato : 11-08-03 22:40

Hej jeg skal til at lægge et tagpap på mit hus. Jeg har underpap skal den fuldsvejses til hele underlaget? Også med overpap ovenpå? Eller skal underpappen svejses sammen også sømmes/skrues til underlaget?
Kan man bruge overpap som underpap i mangel af bedre?
Jeg har et underlag af 20cm brede bjælker tæt sammenlagte. skal underpapen ligge paralel eller på tværs af brædderne? eller skal de følge tagets hældning

Grunden til at jeg spørger, er at jeg er gået igang, og har fæsnet unerpappen til underlaget med brænder over hele bredden af rullen, og ville så egentlig bare ligge overpap på bagefter, men der kom et klogt hoved som sagde at det kun skulle svejses til hinanden som en "membran" også hæftes til underlaget.

Hvad gør jeg nu?

Mvh Gorm

Kommentar
Fra : Gazi

Dato : 11-08-03 23:53

det bedste råd er at gå i dit lokale byggemarked og få en tagpap guide
der står det hele en forklaring her kan hurtig blive rodet og uigennemskulig
tagpap firmaet phønix har lavet en god og forståelig en
jeg tror også at icopal har en der er god

gazi

Kommentar
Fra : Gazi

Dato : 11-08-03 23:53

det bedste råd er at gå i dit lokale byggemarked og få en tagpap guide
der står det hele en forklaring her kan hurtig blive rodet og uigennemskulig
tagpap firmaet phønix har lavet en god og forståelig en
jeg tror også at icopal har en der er god

gazi

Accepteret svar
Fra : F.E.Larsen

Modtaget 65 point
Dato : 15-08-03 21:31

Først og fremmest skal underlaget være i orden "plant fastskruet m.v.", herefter skal du vælge hvilken type pap du vil anvende. Du har som jeg forstår valgt svejsepap som under og overpap, hvorfor underpappen skal svejses helt på alle flader til underlaget. Underpapen skal på samme led som tagrenden. Overpapen skal også svejses på hele fladen til underpapen med et overlæg af 10 cm det gælder også for underpapen. Du skal huske at overpapen skal vende i den modsatte retning af underpapen. Et underlag af finerplader er at foretrække du får ikke så mange samlinger og materiale holder sin form. NB. Husk trekantlister rundt yder kanterne.

Kommentar
Fra : erikherman

Dato : 08-04-04 23:11

Man må aldrig brænde det første lag pap på brædder,det skal sømmes med blanke papsøm, eller skrues fast med en skrue og en ø40mm skive.Dine 20cm.brede brædder kan trække sig op til 1cm.i bredden når de tørrer ud,og dermed trække i pappen,med revner til følge.M.v.h. Erikherman.

Kommentar
Fra : pennerup

Dato : 04-05-04 20:58

prøv at låne ICOPALHÅNDBOGEN på biblioteket

Godkendelse af svar
Fra : mezz

Dato : 30-09-04 12:06

Tak for svaret F.E.Larsen.