/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
lys-tider???
Fra : kylle
Vist : 618 gange
40 point
Dato : 11-01-02 13:58

de planter jeg har, der er i overfladen, bliver brune på den opad værende side!! er det pga for meget lys? (lyset er tændt fra 10,00 til 20,00, er det for meget?) eller er et forkert rør der er monteret? (det sad i amaturet da jeg købte akvariet) på forhånd tak! hilsen kylle.

Kommentar
Fra : food_life

Dato : 11-01-02 14:07

Det er absolut ikke for meget lys, da jeg kører med lys fra 7.00 til 23.00 og har ikke det problem, det er nærmere for lidt næring i vandet til den form for plantevækst!

Kommentar
Fra : kylle

Dato : 11-01-02 19:23

jeg tror det er "brune alger". Hvad er det, hvorfor kommer de og hvordan F..... slipper jeg af med dem?

Kommentar
Fra : food_life

Dato : 12-01-02 03:10

Jeg tror ikke at det er brune alger hvis du kun har dem på planterne som ligger i overfladen - de ville være andre steder i akvariet!

Kommentar
Fra : kylle

Dato : 12-01-02 11:07

det er ligesom at det er små "hår" der er på dem. men som sagt kun på planter i overfladen!!!

Kommentar
Fra : bybakken

Dato : 12-01-02 20:51

du kan begynde med at sætte 2 nye rør i dit amatur den ene skal gerne hedde grolux og den anden må godt være anmindelig

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-01-02 10:43

Hej Kylle

Jeg har det samme problem. I mit 128 L. akvarie drejer det sig om en
sværdplante, der er blevet så stor at den ligger nærmest hen i
vandoverfladen. D.v.s. den er meget tæt på lyset i hele lysperioden. Den
bliver også meget brun ovenpå. Jeg vil prøve at købe nogle ancistrus maller,
for at se om de kan afhjælpe problemet.
Er der andre der har gode bud ?

Venligst

Jan

"kylle" <kylle.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:BbB%7.17984$Zm5.1680562@news000.worldonline.dk...
> de planter jeg har, der er i overfladen, bliver brune på den opad
> værende side!! er det pga for meget lys? (lyset er tændt fra 10,00 til
> 20,00, er det for meget?) eller er et forkert rør der er monteret? (det
> sad i amaturet da jeg købte akvariet) på forhånd
> tak! hilsen kylle.ok.diku.dk>
> Date: Fri, 11 Jan 2002 12:26:50 GMT
> Lines: 74
> Organization: www.kandu.dk supporting usenet (4 3177)
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Accepteret svar
Fra : Daniela

Modtaget 40 point
Dato : 16-01-02 09:40

Det er en blanding af for meget og forkert lys.
Du skal som anbefalet have to eller flere rør i dit akvarium. Dine planter har brug for meget lys, men det giver også alger. Du skal have et grolux rør i som skal være tændt i ca 10 timer for at dine planter får lys nok til at ilte vandet, og det almindelige lys skal være tændt i ca 4 timer.
Det kan anbefales at sætte en timer på lysene.

Godkendelse af svar
Fra : kylle

Dato : 16-01-02 10:46

Tak for svaret Daniela. Det var dejligt endelig at høre et konkret svar.

Kommentar
Fra : kylle

Dato : 16-01-02 10:50

Forresten, hvad skal det være for et rør man skal vælge, hvis man kun har et amatur?

Kommentar
Fra : Daniela

Dato : 16-01-02 10:51

Det var så lidt